Η έκταση του προβλήματος των fake news και του προπαγανδιστικού υλικού που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο αναδείχτηκε μέσα από τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2016, και πλέον ο όρος έχει ενταχθεί στο λεξιλόγιο της καθημερινής ειδησεογραφίας- ενώ μεγάλες εταιρείες του χώρου της τεχνολογίας και της κοινωνικής δικτύωσης έχουν αναγκαστεί να αναγνωρίσουν το πρόβλημα και να λάβουν μέτρα αντιμετώπισής του.
Το Bad News είναι ένα παιχνίδι που σχεδιάστηκε από μέλη του Cambridge Social Decision Making Lab και της ομάδας ψηφιακού αλφαβητισμού Drog. Στόχος του είναι να διδάξει στους παίκτες την ψηφιακή παραπληροφόρηση μετατρέποντάς τους σε προμηθευτές της. Θα ξεκινήσετε με ένα μικρό λογαριασμό Twitter και θα χτίσετε αργά τους οπαδούς σας, τροφοδοτώντας την όρεξη τους για φόβο και θυμό, αποτρέποντας την κριτική των ελεγκτών των πραγματικών περιστατικών και μπλέκοντας απλά θέματα με μπόλικες θεωρίες συνωμοσίας.
Κερδίζετε το Bad News καταστρέφοντας την ποιότητα των online ειδήσεων (ή απόψεων των χρηστών) για δικό σας κέρδος. Χάνετε με την αναγνώριση της διαφοροποίησης, με την υπερβολικά αυξημένη φαντασία, ή βάζοντας τα με τον τρελό αφηγητή του παιχνιδιού. Θυμίζει έντονα το The Westport Independent, ένα παιχνίδι για τη λειτουργία μιας εφημερίδας σε ένα ολοκληρωτικό κράτος, εκτός από το ότι δεν υπάρχει εδώ καμία ιδεολογική αιτιολόγηση - απλώς η ατελείωτη αναζήτηση για κλικς και views.
«Μια παραδοσιακά αριστερή άποψη! Καλή επιλογή», μου είπε το παιχνίδι, αφού αποφάσισα να προσβάλω μεγάλες εταιρείες για διαφθορά. «Αλλά θα μπορούσατε να πάτε το ίδιο καλά και με μια δεξιά άποψη. Δεν έχει καμία σημασία άλλωστε: επιλέξτε μια πλευρά και δαιμονοποιήστε το κοινό σας όσο το δυνατόν περισσότερo», ήρθε η επόμενη απάντηση. Μια έρευνα του 2016 διαπίστωσε ότι οι μεγάλες ακροδεξιές σελίδες του Facebook δημοσίευσαν περισσότερες ψευδείς πληροφορίες από τις αντίστοιχες αριστερές, αλλά γενικά , οι θεωρίες συνωμοσίας ευδοκιμούν, και το σημαντικότερο λειτουργούν το ίδιο, σε όποιο κόμμα είναι εκτός εξουσίας.
Οι δημιουργοί του παιχνιδιού περιγράφουν το Bad News ως έναν τρόπο να εμβολιάσουν τους ανθρώπους με την ιδέα της παραπληροφόρησης. «Η ιδέα είναι ότι μόλις δείτε πώς δουλεύουν οι τακτικές και τις χρησιμοποιήσατε στο παιχνίδι, δημιουργείτε αντίσταση», δήλωσε στον Guardian ο σκηνοθέτης Sander van der Linden της Cambridge Social Decision-Making Lab. Ορισμένες από αυτές τις τακτικές είναι συγκεκριμένες, όπως ένα μικρό και ελαφρύ ορθογραφικό λάθος στο όνομα ενός σπουδαίου Twitter λογαριασμού, με σκοπό να τον μιμηθεί. Και μέσα από το παιχνίδι, μπορεί κανείς να καταλάβει πόσο εύκολο είναι να ξεγελάσεις το κοινό με έναν λογαριασμό του Donald J. Trump, ο οποίος είναι Prësident Of the United Stätes of Ameriça.
Πόσο αποτελεσματικό μπορεί να είναι όλο αυτό; Το κεντρικό του μήνυμα είναι «Μην πιστεύετε μια ιστορία μόνο και μόνο επειδή μπορεί να σάς κάνει να αισθανθείτε κάτι», το οποίο δεν είναι ένα μάθημα που εύκολα διδάσκεται από ένα παιχνίδι. Πέρα από αυτό δεν δεν υπάρχει τίποτα άλλο, παίρνει τους παίκτες από το χέρι και τους μαθαίνει να σκέφτονται για όλους τους πιθανούς τρόπους που θα μπορούσαν να ξεγελαστούν. Και μια προαιρετική έρευνα αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο οι παίκτες εκτιμούν την αξιοπιστία στο διαδίκτυο - τα μελλοντικά αποτελέσματα αυτής της έρευνας θα δημοσιευθούν μελλοντικά στο περιοδικό Journal of Risk Research.
Μπορείτε να παίξετε το Bad News εδώ.
σχόλια