Τον καιρό που γραφόταν το σενάριο, η Ελλάδα κατέρρεε μαζί με τους θεσμούς και τους μηχανισμούς της. Ολοκληρώνοντας με τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη το σενάριο της ταινίας, αρχίσαμε να κουβεντιάζουμε για το κάστ. Από την πρώτη στιγμή είχα στο μυαλό μου τον Μανόλοβιτς. Ένιωθα ότι αυτός θα ήταν ο ιδανικός για να ενσαρκώσει τον πολύ ιδιόρρυθμο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα της ταινίας. Γιατί όμως; Όχι φυσικά μόνον γιατί ο Μίκι είναι ένας μεγάλος ολοκληρωμένος ηθοποιός που έχει αυτή την πορεία στον διεθνή κινηματογράφο. Με ενδιέφερε που ο συγκεκριμένος ηθοποιός έρχεται από μία σχολή υποκριτικής, στην οποία πάντα ο εκάστοτε ρόλος προσεγγίζεται μέσα από μία προσωπική διεργασία δημιουργικής φαντασίας. Νομίζω ότι γι' αυτό οι ερμηνείες του κουβαλούν μία αύρα πραγματικής ζωής και ο ίδιος διαθέτει ένα βαθιά διεισδυτικό βλέμμα. Αυτό το πυρετώδες βλέμμα ήταν το Νο 1 ζητούμενο στην ταινία και το γεγονός πως είναι θαρραλέος και δεν έχει ψευτοαναστολές. Του στείλαμε το σενάριο και ένα ωραίο πρωί δέχτηκα τηλεφώνημα του.
Ξεκίνησε μία επικοινωνία, κατά την οποία μιλούσαμε διεξοδικά για το σενάριο, αλλά και για όλα όσα μας προβληματίζουν. Δώσαμε σύντομα ραντεβού στο Βελιγράδι...
Έφτασα τρεις μέρες μετά τον κατακλυσμό! Κατά τη διάρκεια της πτήσης, όπου πάντα μ' αρέσει να κολλάω στο τζάμι και να βλέπω την εναλλαγή των τοπίων, αφήνεις το μπλε και το γκρίζο-πράσινο της Ελλάδας και μπαίνεις σε ατελείωτες χλωροπράσινες πεδιάδες με αρδευτικά κανάλια, ποτάμια και χωριά. Από ψηλά έβλεπες την καταστροφή. Οι άνθρωποι εκεί έπαθαν μεγάλη ζημιά, έχασαν τα πάντα- παρακολουθούσα τα τηλεοπτικά ρεπορτάζ με ανταποκρίσεις από τις περιοχές των πληγέντων.
Ο ίδιος είχε μεγάλη αγωνία διότι από την προηγούμενη νύχτα είχε αρχίσει να ανεβαίνει επικίνδυνα η στάθμη του ποταμού Σάβα, που ενώνεται με τον Δούναβη μεσ' στο Βελιγράδι, τα θηριώδη ποτάμια. Φοβόταν για ένα πολύ όμορφο θέατρο που είχε φτιάξει με τους συνεργάτες του δίπλα ακριβώς στον ποταμό σε απόσταση 50 μέτρων απ' την όχθη. Απ' το πρωί μάζευαν τις καρέκλες, τα ηχητικά, τα όσα σκηνικά υπήρχαν, όλα όσα θα μπορούσαν να καταστραφούν. Πήγαμε με τον Μίκι εκεί το απόγευμα περισσότερο για να ελέγξει τη στάθμη του ποταμού, ησύχασαν από αυτόν τον εφιάλτη δύο εβδομάδες μετά. Στο θέατρο του μάλιστα επρόκειτο κανονικά να παρακολουθήσω το Περιμένοντας τον Γκοντό του Μπέκετ με τυφλούς ηθοποιούς, αλλά λόγω των κατακλυσμών ακυρώθηκαν οι παραστάσεις. Υπήρχε πολύς κόσμος μαζεμένος, εθελοντές που έβαζαν αναχώματα. Την επόμενη στο ίδιο σημείο θα στέλνονταν και στρατιώτες.
Περάσαμε από τα κουφάρια κτιρίων των βομβαρδισμών του ΝΑΤΟ. Το σπίτι ενός Εβραίου φίλου του πατέρα του που είχε κάνει «διακοπές» στο Άουσβιτς στη διάρκεια των Ναζί και μετά, στην ειρήνη ήταν από τους πρώτους που πήγαν να δουλέψουν στην αναπτυσσόμενη Γερμανία.
Οι άνθρωποι αυτοί έχουν περάσει πολλά, ακόμη δεν έχουν συνέλθει απ' τις σφαγές του πρόσφατου πολέμου. Έχουν το ίδιο σημερινό δικό μας εσωτερικό βλέμμα, όπου ο άλλος σε κοιτάει, αλλά στην ουσία κοιτάει μέσα του.
Η ιδιορρυθμία του σεναρίου τού άρεσε εξ αρχής, άλλωστε η επίσκεψη μου αυτή στο Βελιγράδι είχε καθαρό στόχο τη πρώτη γνωριμία μας σαν άνθρωποι, ένα vis à vis. Αισθάνθηκα αμέσως ότι βρήκα έναν εξαιρετικά δοτικό συνεργάτη και έναν φίλο. Του άρεσε επίσης το γεγονός ότι δεν του 'χε ξαναγίνει πρόταση συνεργασίας από τη χώρα μας, εκεί που κάθε χρόνο γυρίζει τα Βαλκάνια συμμετέχοντας σε θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές από την Αλβανία και το Κόσοβο μέχρι τη Βουλγαρία και τα Σκόπια.
__________
Η Μάρσα Μακρή είναι σκηνοθέτις. Η μικρού μήκους ταινία της, Το Ταμένο, συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Κανών 2003 και ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα. Η ταινία της τιτλοφορείται Ιερόσυλοι και αποτελεί μεταφορά του μύθου της Ωραίας και του Τέρατος σε μία συνθήκη χουντοβασίλειου, σύμφωνα με τη δημιουργό. Ο Μίκι Μανόλοβιτς πρωταγωνιστεί στον ανδρικό ρόλο. Συμπρωταγωνιστεί η Μαρία Ναυπλιώτου στο ρόλο της Ωραίας θύτη-θύμα, ενώ έναν ιδιαίτερο και απροσδόκητο ρόλο έχει η Μπέττυ Αρβανίτη. Η μουσική είναι του Νίκου Ξυδάκη, τα σκηνικά - κοστούμια της Ιουλίας Σταυρίδου, η φωτογραφία του Δημήτρη Θεοδωρόπουλου, τέλος δε η παραγωγή είναι του Πάνου Μπίσδα μέσω της εταιρίας του Authorwave. Η ταινία βρίσκεται στο στάδιο προεργασίας.
σχόλια