Διάβασα τις προάλλες ότι η βραβεύτηκε η ελληνική συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση Πετρωμάτων στην Βερόνα της Ιταλίας. Αυτό που με ιντρίγκαρε όμως δεν ήταν το βραβείο αλλά τα ίδια τα εκθέματα.
Διάβασα το σκεπτικό της βράβευσης που εστιάζει στην υλοποίηση μιας «εξαιρετικής ιδέας η οποία στοχεύει σε μια υποβλητική παρουσίαση που συνδυάζει την ελληνική μυθολογία με μια μοντέρνα απεικόνιση της σύγχρονης επεξεργασίας του μαρμάρου». Πρωταγωνιστές, στο περίπτερο της Stone Group International που παρέπεμπε σε θεατρική σκηνή, ήταν τα «12 Μυθικά Μάρμαρα», όχι πλέον ως στατικά και συμπαγή φυσικά πετρώματα αλλά φαινομενικά κινούμενα, μέσα από την τεχνική Moire και τις αρχές της Gestalt.
Ζήτησα περισσότερες πληροφορίες και η κυρία Μάγδα Κωνσταντινίδου της Stone Group, που μου αφηγήθηκε την ιστορία των μαρμάρων...
Πώς ξεκίνησε το κόνσεπτ 12 Μυθικά Μάρμαρα (12 Mythic Marbles);
Ξεκίνησε ως ιδέα του Ιωσήφ Ιωσηφίδη, Διευθυντή Μάρκετιγκ της STONE GROUP INTERNATIONAL, προκειμένου να αναδείξουμε τα μάρμαρα της Ελλάδας συνδέοντάς τα με ελληνικούς μύθους από τις περιοχές που εξορρύσσονται.
Εγινε αρχικά μια εκτενής έρευνα προκειμένου να δούμε αν όλες οι περιοχές εξόρυξης συνδέονται με κάποιον μύθο. Η αναζήτηση έγινε μέσα από ιστορικά αρχεία, βιβλιοθήκες, μουσεία, διαδίκτυο, τηλεφωνικές επαφές με ιστορικούς και αρχαιολόγους.
Σε δεύτερο στάδιο προσπαθήσαμε να τα ονομάσουμε, με ονόματα που παραπέμπουν στους μύθους και σε τρίτο στάδιο να τα σχεδιάσουμε. Ανέλαβαν τον σχεδιασμό οι βραβευμένοι γραφίστες και στενοί συνεργάτες μας dolphins// communication design, Βασίλης Παπαδόπουλος και Θανάσης Τσαμπούκας. Οι γεωμετρικές φόρμες παραπέμπουν στα μοτίβα των μελανόμορφων αγγείων της ελληνικής αρχαιότητας.
Και τα συγκεκριμένα μάρμαρα, τι ακριβώς είναι;
Είναι από την Μακεδονία, την Πίνδο, την Θάσο, την Τήνο, την Αρχαία Ολυμπία και άλλες ελληνικές περιοχές συνδεδεμένες με το ελληνικό μάρμαρο και τους μύθους τους. Πρόκειται για σπάνια υλικά, διαχρονικά, πολύτιμα και ξεχωριστά που διαθέτει η εταιρία κατ' αποκλειστικότητα και που κουβαλούν μέσα τους διεργασίες της γης που αποτυπώνονται σε αγάλματα, μνημεία, ιστορικότητα και πολιτιστική κληρονομιά. Και σήμερα με τις νέες τεχνολογίες και τους νέους τρόπους επεξεργασίας κοσμούν σύγχρονες κατασκευές, είναι απαραίτητα εργαλεία στη μοντέρνα αρχιτεκτονική και προδιαγράφονται σε διεθνή project.
Ποιες είναι οι τεχνικές που χρησιμοποιήσατε;
Όλες αυτές οι Μυθικές Αυτοβιογραφίες, οι Γλυπτικές Μορφές Πελέκησης και οι Στρατογραφίες Χρωμάτων, συνθέτουν έναν ιστό που βασίζεται σε παράξενα κυματιστά μοτίβα της τεχνικής παραμόρφωσης Moiré (το φαινόμενο ανάδυσης μιας νέας εικόνας από δύο άλλες) και της δομικής ολότητας της Gestalt [Το Όλον είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών του].
Σχετικά με τους μύθους περιληπτικά (στην μυθολογία βρήκαμε πολλές παραλλαγές και χρησιμοποιήσαμε αυτές που μας ενέπνευσαν περισσότερο)
DRACO-Ο Πίνδος δεν ήθελε τον θρόνο και κατέφυγε στην φύση, έγινε φίλος με έναν δράκο. Τα αδέρφια του όμως επεδή αισθάνονταν την απειλή του ακόμα και μακριά, τον σκότωσαν. Η έμπνευση ήρθε κυρίως από την φιλία του ανθρώπου με τον δράκο, που εκδικήθηκε βέβαια τον θάνατό του. Στην περιοχή υπάρχουν και οι ιστορίες με τις δρακολίμνες.
ERA SILVER- Μυθολογικά ο Χρόνος (Era), ο χωρισμός του στερώματος σε φως και σκοτάδι, ο χρόνος και τα υλικά.
NESSUS- Ο Νέσσος ήταν Κένταυρος, διορίστηκε από τους θεούς ως πορθμέας του Άδη. Προσπάθησε να βιάσει τη Δηιάνειρα οπότε ο Ηρακλής τον σκότωσε τοξεύοντάς τον με τα δηλητηριώδη βέλη του.Πεθαίνοντας ο Νέσσος, έδωσε στη Δηιάνειρα ένα δήθεν ερωτικό φίλτρο ανακατεμένο με το αίμα του, λέγοντάς της ότι αν ο Ηρακλής έπαυε ποτέ να την αγαπά έπρεπε να του δώσει να φορέσει ένδυμα εμποτισμένο με αυτό το υγρό. Αυτό και έγινε έπειτα από καιρό, όταν η Δηιάνειρα θέλησε να κάνει τον ήρωα να ξεχάσει την Ιόλη. Απέστειλε στον Ηρακλή ένα χιτώνα εμποτισμένο με το «φίλτρο». Αυτός ο «Χιτώνας του Νέσσου» υπήρξε το φονικό όργανο που σκότωσε τον μέγιστο των Ελλήνων μυθικών ηρώων, τον Ηρακλή.
PERSEUS- Επιρροή από τον μύθο του Περσέα, της Μέδουσας και του έρωτά του με την Ανδρομέδα και τον καταστερισμό τους στον ουράνιο θόλο.
OLYMPIA RED- Επιρροή από τον μύθο με τον Ηρακλή και τους Σταύλους του Αυγεία και τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
THASSOS SNOW WHITE- Στην ελληνική μυθολογία ο Θάσος ήταν γιος ή εγγονός του Αγήνορα, του βασιλιά της Φοινίκης και βρέθηκε στη Θάσο αναζητώντας την Ευρώπη που είχε απαχθεί από τον Δία, όταν ο τελευταίος την ερωτεύτηκε παράφορα. Του άρεσε πολύ το νησί και έμεινε εκεί.
TITANIUM BLACK- Τιτανομαχία, Τιτάνες και Ολύμπιοι.
VOLAKAS HAEMUS- Ο Βώλακας απέχει 33 χλμ. από τη Δράμα. Είναι χτισμένος σε υψόμετρο 830 μέτρων στο Φαλακρό Όρος- Δυτική Ροδόπη, με τα φημισμένα λατομεία μαρμάρου να δεσπόζουν στην περιοχή. Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο Αίμος ήταν βασιλιάς της Θράκης, γιος του Βορέα και της νύμφης Ωρείθυιας.Γυναίκα του ήταν η αδελφή του Ροδόπη. Το ζευγάρι είχε την αλαζονεία να συγκρίνει τους εαυτούς τους με τον Δία και την Ήρα. Έτσι, οι θεοί τους τιμώρησαν μεταμορφώνοντάς τους σε βουνά τα οποία φέρουν τα ονόματά τους. Κατά μια άλλη εκδοχή, πήρε το όνομά της από τον δράκο Τυφάων ή Τυφών που γέννησε η Γαία μετά την εξόντωση των γιγάντων. Ο δράκος αυτός πήγε στο όρος Αίμος της Θράκης για να αντιμετωπίσει τον αντίπαλό του Δία. Εκεί έγινε νέα μάχη, όπου ο Τυφώνας πάλι πετροβόλησε τον Δία με τεράστιους όγκους βουνών, αλλά αυτός κυνηγώντας τον, τον κατακεραύνωσε. Το βουνό Αίμος πήρε το όνομά του επειδή αιμορράγησε πάνω του ο Τυφώνας καθώς τον χτυπούσε με κεραυνούς ο Δίας.
VERIA GREEN- Η Βέροια ήταν κόρη του Ωκεανού και της Θέτιδος. Η πόλη λέγεται ότι κτίστηκε από τον Μακεδόνα στρατηγό Φέρωνα, ο οποίος της έδωσε και το όνομά του (το γράμμα Φ εκείνη την εποχή στην περιοχή προφέρεται ως Β). Κατά την εκδοχή της μακεδονικής μυθολογίας η πόλη κτίστηκε από το βασιλιά Βέρητα, ο οποίος της έδωσε το όνομα της μιας από τις κόρες του.Τα ονόματα των γόνων του βασιλιά ήταν Βέροια, Μίεζα, Όλγανος και Ορέστης. Το όνομά της παραμένει το ίδιο από το χτίσιμό της μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, το όνομά της, προήλθε είτε από τη νύμφη Βερόη που κατοικούσε εκεί, μέσα στα πολλά νερά.
(Στο βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε πώς τα εκθέματα μοιάζουν να κινούνται, χάρη στην τεχνική Moiré)
σχόλια