Το κανονικό και το μη κανονικό

Το κανονικό και το μη κανονικό Facebook Twitter
Μετά το σοκ, πάντα γελάμε. Είναι η άμυνά μας. Εδώ πολλές φορές γελάμε στις κηδείες, για να αντέξουμε τον πόνο, δεν θα γελάσουμε με αυτά; Εικονογράφηση: Τζέημι Ζουβέρζα
2

Στη Θεσσαλονίκη, στα εγκαίνια του περιπτέρου των ΗΠΑ στη ΔΕΘ, σε μια σκηνή που έχει τόση αμηχανία που θα μπορούσε να είναι απόσπασμα ταινίας του Λάνθιμου, η σοπράνο Αναστασία Ζαννή (γνωστή στο ευρύ κοινό από τη συμμετοχή της στο «Fame Story 3») τραγουδάει acapella τον εθνικό ύμνο της Αμερικής.

Οι επίσημοι παρευρισκόμενοι, μεταξύ των οποίων ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης και ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ, παρακολουθούν και οι ίδιοι υπερβολικά αμήχανοι. Όλοι τους προσπαθούν να προσποιηθούν μια συγκίνηση που δεν μπορεί να πείσει κανέναν και τελικά το μόνο που καταφέρνουν είναι να συνθέσουν ένα σκηνικό αλλόκοτα περίεργο και ταυτόχρονα βαθιά άσχημο στη γενικότερη αισθητική του.

Κάποια στιγμή στη χώρα μας ήρθε η κρίση και απελευθέρωσε μια περίεργη αγριάδα. Από το 2010 μέχρι σήμερα έχουμε ζήσει και ταυτόχρονα αποδεχτεί τόσο σουρεαλισμό που δεν έχει μείνει τίποτα πια που να μας εκπλήσσει... Συνηθίσαμε την ακροδεξιά στη Βουλή, συνηθίσαμε τον τραμπουκισμό, συνηθίσαμε το καραγκιοζιλίκι. Τα συνηθίσαμε τόσο που αρχίσαμε να γελάμε.


Λίγες ώρες μετά βγαίνει στη δημοσιότητα μια φωτογραφία του γνωστού και εξαιρετικού φωτορεπόρτερ Άρη Μεσσήνη από τα επεισόδια μεταξύ διαδηλωτών για το Μακεδονικό και αστυνομικών. Ένας παπάς με ράσα, αντιασφυξιογόνα μάσκα και μια τεράστια εικόνα της Παναγίας, μια γυναίκα, δίπλα του, τυλιγμένη με μια σημαία με τον ήλιο της Βεργίνας και, σαν να μην έφταναν αυτά, ένας τύπος με κατεβασμένο το παντελόνι, τα οπίσθιά του σε κοινή θέα και μια ημιάγρια έκφραση στο πρόσωπο να συμπληρώνει το σκηνικό σε μια εικόνα συγκλονιστική απ' όποια πλευρά κι αν την κοιτάξει κανείς.

Αυτά είναι δύο σκηνικά που συνέβησαν σχεδόν ταυτόχρονα, δύο σκηνές από την πολιτική επικαιρότητα. Τη μία είναι σαν να την έχει σκηνοθετήσει ο Λάνθιμος, εστιάζοντας στο συναίσθημα της αμηχανίας, τη δεύτερη σαν να την έχει στήσει με πολύ κέφι και ταλέντο ο Μπουνιουέλ, εστιάζοντας στην παράνοια και τον σουρεαλισμό.

 

Μια σκηνή που έχει τόση αμηχανία που θα μπορούσε να είναι απόσπασμα ταινίας του Λάνθιμου

Αυτά τα δύο σκηνικά συνέβησαν ένα Σάββατο που έτυχε να υπάρχει ένταση στην επικαιρότητα λόγω της επίσκεψης του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Όμως δεν αποτελούν μια εξαίρεση που ήρθε από το πουθενά, δεν είναι κάτι αλλόκοτο που δεν συμβαίνει γενικά. Είναι αυτό που συνήθως συμβαίνει. Η αμηχανία και ο παραλογισμός είναι μέρος της πολιτικής πραγματικότητας, ίσως περισσότερο απ' οτιδήποτε άλλο πλέον.

Μετά το σοκ, πάντα γελάμε. Είναι η άμυνά μας. Εδώ πολλές φορές γελάμε στις κηδείες, για να αντέξουμε τον πόνο, δεν θα γελάσουμε με αυτά; Το «κανονικό» όμως είναι πλέον κάτι που, αν το δεις από απόσταση, δεν είναι καθόλου κανονικό. Και αυτό το «κανονικό» δεν μας πειράζει, δεν μας σοκάρει ή, αν μας σοκάρει, το ξορκίζουμε αμέσως κοροϊδεύοντάς το και προχωράμε περιμένοντας την επόμενη αφορμή για να διασκεδάσουμε με ένα ακόμα κομμάτι του παζλ που συνθέτει την καταστροφή μας.

Κάποια στιγμή στη χώρα μας ήρθε η κρίση και απελευθέρωσε μια περίεργη αγριάδα. Από το 2010 μέχρι σήμερα έχουμε ζήσει και ταυτόχρονα αποδεχτεί τόσο σουρεαλισμό που δεν έχει μείνει τίποτα πια που να μας εκπλήσσει.

Είδαμε φασίστες να χτυπούν live στην τηλεόραση γυναίκες, είδαμε ξυλοδαρμούς πολιτικών, ακούσαμε βρισίδια στη Βουλή, είδαμε πράγματα που δεν είναι λογικό να τα βλέπουμε και να νιώθουμε καλά. Αλλά είναι ανθρώπινο αντανακλαστικό η συνήθεια, αλλιώς δεν θα αντέχαμε.

Συνηθίσαμε την ακροδεξιά στη Βουλή, συνηθίσαμε τον τραμπουκισμό, συνηθίσαμε το καραγκιοζιλίκι. Τα συνηθίσαμε τόσο που αρχίσαμε να γελάμε.

Και κάπως έτσι, σχεδόν ταυτόχρονα συνέβησαν δύο πράγματα. Ρίξαμε τον πήχη χαμηλά, θεωρώντας τη σοβαρότητα στην πολιτική ζωή ήσσονος σημασίας και, εν τέλει, αφού δεν αντιδράσαμε στην πρωτοφανή έλλειψη σοβαρότητας, τους σιχαθήκαμε όλους.


Είναι πλέον σαν να βλέπουμε ηθοποιούς να παίζουν ρόλους σε μια ταινία που ακροβατεί στα όρια μεταξύ κωμωδίας και τραγωδίας. Σε ρόλο κομπάρσου οι φανατικοί υποστηρικτές που θα τρέξουν να δικαιολογήσουν και να συγχωρέσουν τα κακώς κείμενα των δικών τους και θα στηλιτεύσουν με τρομερή πυγμή οτιδήποτε άξιο κριτικής του αντιπάλου.

Αυτοί που θα σε πουν ισαποστάκια, αν σου φαίνεται ολόκληρο το σκηνικό γελοίο, αν δεν πιστεύεις πλέον σε κανέναν παρά μόνο στον εαυτό σου, στους δικούς σου ανθρώπους και σε ό,τι μπορείς να καταφέρεις αποκλειστικά με τις δικές σου δυνάμεις σε μια χώρα που δεν ευνοεί πλέον ούτε την εξέλιξη ούτε την επιτυχία.

Είμαστε 8 χρόνια σε κρίση και αν κάτι έχουμε καταφέρει περισσότερο απ' όλα είναι το να έχουμε μπερδέψει μέσα μας το κανονικό με το μη κανονικό. Η εποχή στην οποία ζούμε κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα, τα νέα έρχονται και φεύγουν με αστραπιαία ταχύτητα, ο όγκος της πληροφορίας που λαμβάνουμε καθημερινά είναι τεράστιος, η ροή συνεχής.

Τα θύματα της φωτιάς στο Μάτι σχεδόν ξεχάστηκαν και ας ήταν τεράστια η συγκίνηση και η κινητοποίηση που προκάλεσαν, το μεταναστευτικό, που «έκαιγε» πριν από λίγο καιρό, πλέον είναι στην αφάνεια, δεν είναι στις ειδήσεις, άρα δεν είναι είδηση... Περνούν και φεύγουν οι ειδήσεις, ξεχνάμε και, όταν ξεχνάμε, συγχωρούμε. Αλλά δεν είναι σχεδόν τίποτα πια κανονικό.

Ζούμε σε μια εποχή στην οποία επικρατεί μια πόλωση σχεδόν εμφυλιακή. Το βλέπεις ακόμα και σε παιδιά που μόλις έχουν τελειώσει το σχολείο. Βλέπεις ένα μίσος για τους άλλους που απορείς πώς βρέθηκε μέσα τους. Ζούμε καταστάσεις στις οποίες ο σκοπός, που είναι η εξόντωση του αντιπάλου, αγιάζει τα μέσα και τα μέσα περιλαμβάνουν και το να δικαιολογούμε τυφλά τους δικούς μας, ό,τι κι αν κάνουν, όπως κι αν το κάνουν. Τους δίνουμε το ελεύθερο κάπως έτσι να ρίχνουν ακόμα πιο χαμηλά τον πήχη, να μη φοβούνται το να χαμηλώνουν το δικό τους επίπεδο, αφού θα βρεθεί ο τρόπος να δικαιολογηθεί και μετά να ξεχαστεί το οποιοδήποτε ολίσθημα.

Δικαιολογούμε τους δικούς μας, συμβάλλοντας έτσι στο χαμήλωμα του επιπέδου, που οδηγεί σε εικόνες σαν αυτές που είδαμε στη ΔΕΘ (και όχι μόνο εκεί φυσικά), εικόνες που, αφού τις δικαιολογήσουμε, μετά θα τις χρησιμοποιούμε και για την προσωπική μας διασκέδαση. Και κάπως έτσι ξυπνάμε μια μέρα και δεν έχουμε όρεξη για γέλια και συνειδητοποιούμε ότι έχουμε παρατήσει τη χώρα στο έλεος της γελοιότητας.

Αρχείο
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Νομίζω ότι ο "ισαποστακισμός" δεν πρέπει να είναι θέσφατο, ούτε και αυτοσκοπός, τουλάχιστον όχι έτσι όπως λανθασμένα εκλαμβάνεται από πολλούς. Είναι ένα πράγμα να μένεις ψύχραιμος, να κρίνεις με τα ίδια μέτρα και σταθμά τους πάντες και τα πάντα και ενδεχομένως, αφού κρίνεις, να παίρνεις και θέση επί του εκάστοτε θέματος, χωρίς φυσικά να είσαι προκατειλημμένος. Και είναι άλλο πράγμα να ισοπεδώνεις άκριτα και να μην παίρνεις θέση, φοβούμενος ίσως να μην χαρακτηριστείς κάπως είτε από τους μεν, είτε από τους δε που περιμένουν το επόμενο θύμα για το επόμενο λιντσάρισμα, προσπαθώντας ίσως να κρατήσεις ένα υποτιθέμενο κύρος αδέκαστου παρατηρητή και όσο το δυνατόν περισσότερο κοινό, αν το κοινό στο οποίο απευθύνεσαι ψαρώνει με τέτοιου είδους πρακτικές και συμπεριφορές. Επί παραδείγματι, ήταν νομίζω πολύ δύσκολο να κρατήσει κανείς ίσες αποστάσεις στην πρόσφατη τραγωδία στο Μάτι. Γιατί, όπως είχα γράψει και σε άλλο μου σχόλιο εκείνες τις ημέρες, ενώ έχουν ξανασυμβεί τέτοιου ή παρόμοιου μεγέθους τραγωδίες παλαιότερα και υπό άλλες κυβερνήσεις, η αντιμετώπιση της συμφοράς από τους σημερινούς κυβερνώντες και η συμπεριφορά τους ξεπέρασε κάθε όριο που θα μπορούσε να διανοηθεί κανείς ως τέτοιο. Κανείς ως τώρα δεν προσπάθησε να βγει από πάνω με τόσο αισχρό τρόπο, κανείς δεν ήταν τόσο ανάλγητος, κανείς δεν κούνησε τόσο ξεδιάντροπα το δάχτυλο επιπλήττοντας με αδιανόητο θράσος ανθρώπους που θρηνούσαν περιουσίες και νεκρούς για την συμφορά που τους βρήκε, κανείς δεν προσπάθησε τόσο απροκάλυπτα να μας κοροϊδέψει και να προσβάλλει την νοημοσύνη μας και την κοινή λογική αποπροσανατολίζοντας από τα ουσιώδη με επικοινωνιακές και αμφιβόλου εγκυρότητας φούσκες για να αποσείσει τις ευθύνες που αυτονοήτως και αυταπόδεικτα του αναλογούν. Κυρίως, κανείς ως τώρα δεν διανοήθηκε να προσβάλλει νεκρούς. Η προσβολή νεκρών είναι ύβρις. Είναι ο ορισμός της ύβρεως. Τόσο χαμηλά, σε τέτοια ύβρη δεν είχε υποπέσει κανείς, όπως υπέπεσαν τόσο απερίσκεπτα και με περισσή αναισθησία οι υπεύθυνοι, τόσο του κρατικού μηχανισμού, όσο και ιδιαιτέρως της κυβέρνησης, με κάθε σχεδόν λέξη και πράξη τους. Τόσο απάνθρωπος, τόσο ανήθικος δεν ήταν κανείς. Ήταν αυτοί που επαίρονται για την υποτιθέμενη ηθική τους ανωτερότητα. Το να επισημάνει κανείς κάτι τόσο προφανές όπως το συγκεκριμένο ή κάποιο άλλο ανάλογο παράδειγμα δεν τον τοποθετεί απαραίτητα στο απέναντι στρατόπεδο. Αντιθέτως είναι απόδειξη αντικειμενικότητας, σωστής κρίσης και πραγματικής τήρησης ίσων αποστάσεων.
Συμφωνω σε πολλα, δεν ειναι ομως δυσκολο, ισως ακατορθωτο, το να ΜΗΝ εισαι προκατειλημμενος τη στιγμη που εχεις ιδια αποψη περι σωστου/λαθους; Η προσωπικη αποψη, δηλαδη η ηθικη που υπαρχει πριν οποιανδηποτε κριση, δεν ειναι μορφη προκαταλειψης; Αυτο που ειναι κανονικο για μας ειναι για ολλους κι αν οχι αποφασιζουν οι πληοψηφιες το κανονικο; Και η "εξελιξη", που παντα παει κοντρα στις πλειοψηφιες, τι κανει; Και τι ειναι "αντικειμενικοτητα" αν οχι προσωπικη τοποθετηση σε γεγονοτα που, συνηθως, δεν εχουμε πληρη γνωση;