«Το Άξιον εστί» στο Μέγαρο Μουσικής με τους Β. Παπακωνσταντίνου, Δ. Πλατανιά, Ν. Καραθάνο και Γ. Πέτρου

Το ίδιο βράδυ θα ακουστεί σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το ορατόριο «Αποκάλυψη - Ωδή στον Μπετόβεν», το μοναδικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ

Τέσσερις αναγνωρισμένοι Έλληνες καλλιτέχνες, ο ηθοποιός Νίκος Καραθάνος, ο τραγουδιστής Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς και ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου θα αναμετρηθούν, την Παρασκευή 12 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής, με ένα από τα έργα-ορόσημα της μεταπολεμικής μας ιστορίας, «Το Άξιον εστί» του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη.

 

Σε αυτή τη συναυλία, που αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, συμμετέχουν ακόμη οι πολυβραβευμένοι Μουσικοί της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και η καταξιωμένη Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων υπό τον Σταύρο Μπερή.

 

Άρρηκτα συνδεδεμένο με τις σημαντικότερες στιγμές της μεταπολεμικής Ελλάδας, το λαϊκό ορατόριο «Το Άξιον εστί» του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, που γράφτηκε την περίοδο 1960-1963, αποτελεί έργο-σταθμό για την ελληνική μουσική.

 

Οι Μουσικοί της Καμεράτας  θα παρουσιάσουν την αυθεντική πρώτη εκδοχή του έργου (1964) χωρίς ηλεκτρική ενίσχυση στο συμφωνικό και λυρικό μέρος, αφήνοντας τη ρωμαλέα ενορχήστρωση του Μίκη να λάμψει μέσα από τις καθαρές γραμμές του ακουστικού ήχου.

 

Το ίδιο βράδυ θα ακουστεί επίσης σε μια ιστορική πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το μοναδικό έργο του μεγάλου συνθέτη που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ και που ο ίδιος δεν έχει ακούσει να ερμηνεύεται: το μνημειώδες συμφωνικό ορατόριο «Αποκάλυψη – Ωδή στον Μπετόβεν» για ορχήστρα εγχόρδων, αφηγητή και χορωδία.

 

Η Συμφωνία αρ. 1 γράφτηκε το 1945 για ορχήστρα εγχόρδων, μικτή χορωδία και αφηγητή. Είναι ένα δραματοποιημένο συμφωνικό έργο που εστιάζει στην αναζήτηση του θείου. Έχει τη μορφή  θρησκευτικού δράματος, ακριβώς όπως «Το Άξιον εστί» πολλά χρόνια αργότερα. Οι στίχοι είναι του συνθέτη με μια μικρή προσθήκη στίχων του Διονυσίου Σολωμού.

 

Είναι εντυπωσιακό το πώς ο νεαρός Μίκης Θεοδωράκης είχε διαμορφώσει από πολύ νωρίς την δική του προσωπική νεοκλασική μουσική γλώσσα. Όπως αποκαλύπτει η επεξήγηση στον τίτλο του έργου, ο νέος συνθέτης, προφανώς βαθιά επηρεασμένος από το μεγαλείο της μουσικής του Μπετόβεν, χρησιμοποιεί στο έργο του στοιχεία-αναφορές στον Τιτάνα της μουσικής.

 

Με αφορμή την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση του έργου στο Μέγαρο, ο συνθέτης το μετονόμασε σε «Αποκάλυψη – Ωδή στον Μπετόβεν».

 

Info

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Βασιλίσσης Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα. Τηλέφωνο: 210 7282333

Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2018, 20:30

Εισιτήρια: 9 – 35 ευρώ

Οδηγός Μουσικής