Το μέλλον της τηλεόρασης ως συσκευή, βρίσκεται στο προσκήνιο της έκθεσης ηλεκτρονικών και gadgets, CES που πραγματοποιείται στο Las Vegas των ΗΠΑ, και τα μέχρι τώρα το δείχνουν συναρπαστικό όσο και ευμετάβλητο.
Προ ολίγου, στην έκθεση CES, τα στελέχη της Samsung δήλωναν περίτρανα ότι μέχρι το 2017, οι τηλεοράσεις της δεν θα ονομάζονται πια 'smart', αφού η εταιρεία δεν θα κυκλοφορεί πλέον συσκευές χωρίς τη δυνατότητα σύνδεσης στο Internet. Με άλλα (φιλόδοξα) λόγια, σε τρία χρόνια internet και τηλεόραση, θα είναι ένα. Όμως, τι γίνεται με την εικόνα και το περιεχόμενο σε υψηλή ανάλυση;
Στις συνεντέυξεις τύπου μπορεί οι νέες 'καυτές' λέξεις που αφορούν στην τηλεοπτική εικόνα (OLED, Quantum Dot, SUHD) να ίπτανται με ευκολία, όμως θα είναι αρκετά δύσκολο για τον τελικό αποδέκτη, τον καταναλωτή, να διακρίνει τι του κάνει ανάμεσα στις προτάσεις των 'μεγάλων' κατασκευαστών τηλεοράσεων όπως η LG, η Samsung, η Sony, η Sharp, η Panasonic κλπ.
Με τον ανταγωνισμό διαφορετικών τεχνολογιών απεικόνισης να μαίνεται μεταξύ τους, υπάρχει ένα σημείο στο οποίο φαίνεται να συμφωνούν όλοι οι κατασκευαστές: ήρθε η ώρα που οι καταναλωτές πρέπει να αναβαθμίσουν τους δέκτες τους από το 'παλιό' High Definition 1080p στις τετραπλάσιας ανάλυσης Ultra High Definition 4K τηλεοράσεις.
OLED εναντίον QUANTUM DOT
Η μεγαλύτερη μάχη αυτή τη στιγμή, γίνεται μεταξύ των δύο μεγαλύτερων παικτών στο χώρο των τηλεοράσεων: της LG και της Samsung. Οι δύο νοτιοκορεάτες γίγαντες της τεχνολογίας επενδύουν πολλά εκατομμύρια δολάρια στην έρευνα και την ανάπτυξη διαφορετικών τεχνολογιών που υποστηρίζουν ότι η κάθε μια, μεταδίδει το σήμα 4Κ με μεγαλύτερη πιστότητα.
Τα αφεντικά της LG στην πρωινή συνέντευξη τύπου κοκορεύονταν, όπως αναμεταδίδει το BBC, ότι έχουν ρίξει 600 εκ. δολάρια στην τελειοποίηση του συστήματος OLED (organic light-emitting diode) με το οποίο εξοπλίζουν επτά νέες τηλεοράσεις τους. Σύστημα που φημίζεται για βαθύτερο 'μαύρο', καλύτερη αντίθεση, ζωντανότερα χρώματα και λιγότερη κατανάλωση από τις 'παραδοσιακές' LED TV παλαιότερης τεχνολογίας.
Εν αντιθέσει, η Samsung, αντιμετώπισε προβλήματα να ισορροπήσει την τεχνολογία OLED με την ανάλυση 4K, και για το λόγο αυτό δεν παρουσίασε στη CES κάποια πρόταση αντίστοιχης τεχνολογίας, αλλά προτίμησε να δώσει έμφαση σε μια νέα τεχνολογία απεικόνισης ονόματι SUHD (Samsung Ultra High Definition), που κι αυτή με τη σειρά της εντυπωσίασε με το βαθύ μαύρο της και την πιστή απεικόνιση χρωμάτων, στα 4Κ.
Πρόκειται για την πρώτη απόπειρα της εταιρείας στο χώρο της τεχνολογίας Quantum Dot η οποία επιτρέπει την κατασκευή οθονών από κρυστάλλους 50.000 φορές λεπτότερους από μια ανθρώπινη τρίχα, που θεωρητικά απεικονίζουν με απίστευτη πιστότητα χρώματα και αντίθεση εικόνας. Το περίεργο είναι ότι και η LG διαθέτει ήδη τέτοιες οθόνες, αλλά υποστηρίζει ότι οι OLED οθόνες της είναι καλύτερες.
Στο παιχνίδι μπαίνει και η ιαπωνική εταιρεία Sharp, που ονομάζει το σύστημά της Beyond 4K, πολλαπλασιάζοντας τα "υπο-εικονοστοιχεία" (sub pixels) με την προσθήκη κι ενός κίτρινου στην παραδοσιακή διάταξη του Κόκκινου-Πράσινου-Μπλε χρώματος που αποτελούν ένα τηλεοπτικό πίξελ, υποστηρίζοντας ότι η δική της πατέντα είναι πιο κοντά στον τρόπο που αντιλαμβάνεται το φως το ανθρώπινο μάτι.
Κι όλα αυτά, χωρίς ακόμα να έχουν αποφανθεί τα εξειδικευμένα ανεξάρτητα test με τις προηγμένες μεθόδους μέτρησης για το ποια τηλεοπτική τεχνολογία είναι η καλύτερη.
Πάντως, ο αποφασιστικός παράγοντας σε όλα τα παραπάνω θα είναι η τιμή, όποια τεχνολογία κι αν επικρατήσει, αποφαίνονται οι ειδικοί χαρακτηρίζοντας τον τομέα των τηλεοράσεων "ρευστό" κι ευμετάβλητο.
Λειτουργικά Συστήματα και περιεχόμενο σε 4Κ
Πάντως, ανεξάρτητα από τις τεχνολογίες αναπαραγωγής εικόνας, και την de facto αποδοχή του 4K ως την mainstream ανάλυση, που θα κυριαρχήσει στα λίβινγκ ρουμ τα επόμενα χρόνια, άλλοι δύο παράγοντες, αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην τελική απόφαση του καταναλωτή.
Από την μία, το λειτουργικό σύστημα, που θα βρίσκεται πίσω από την μετατροπή των τηλεοράσεών μας σε γιγαντιαία smartphones, με τους κατασκευαστές να έχουν ήδη διαλέξει 'στρατόπεδα' (η Samsung προσκολλάται στο Tizen, ενώ οι Sony, Philips και Sharp υιοθετούν το 'ασφαλές' Android της Google, με την Panasonic να χρησιμοποιεί το λειτουργικό της Mozilla και την LG στο WebOS).
Από την άλλη, και πιο πρακτική πλευρά, το ΠΟΥ και το ΠΩΣ θα βρίσκει κάποιος περιεχόμενο σε 4Κ, απολαμβάνοντας έτσι την νέα του τηλεόραση στο φουλ των δυνατοτήτων της.
Στην Ελλάδα, που τώρα ανακαλύπτει το HD, τα πράγματα είναι λίγο σκούρα, αφού εάν κάποιος δεν διαθέτει αρκετά γρήγορη σύνδεση για να κατεβάσει το -πολλών Gigabytes- περιεχόμενο σε 4Κ, ή να δει τα περιορισμένα 4Κ βίντεο στο YouTube, θα πρέπει ή να περιμένει έως ότου η Panasonic κυκλοφορήσει μαζικά το 4K Blu-Ray player που έδειξε εν συντομια στην CES, ή την έλευση κάποιας από τις συνδρομητικές υπηρεσίες του εξωτερικού, τύπου Netflix ή Amazon Video που τώρα ξεκινούν να προβάλλουν μέσω streaming περιεχόμενο σε 4Κ.
(Μια συλλογή από εντυπωσιακά βίντεο σε 4Κ στο YouTube)
Πάντως και στο εξωτερικό τα πράγματα είναι σχετικά περιορισμένα, όσον αφορά τη μετάδοση περιεχομένου σε ανάλυση 4Κ, και η μέχρι στιγμής τάση στην κατανάλωση περιεχομένου -ανεξαρτήτως ανάλυσης- στρέφεται προς τα on-demand / streaming ψηφιακά χωράφια.
Γεγονός που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται κάποιος να είναι προφήτης για να δεί ότι ανεξαρτήτως του ευμετάβλητου τοπίου, εκτός από τους κατασκευαστές τηλεοράσεων, στις εξελίξεις θα πρέπει να μπούν δυναμικά -και επσευσμένα- και οι πάροχοι περιεχομένου.
'Εως τότε, υπομονή (ιδίως μπροστά στις βιτρίνες των αλυσίδων ηλεκτρονικών) και "καλή απόλαυση", με εικόνες 1080p (που μια χαρά κάνουν τη δουλειά τους).
σχόλια