5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Τελευταίες μέρες.
Σταχυολόγηση έργων από την κεντρική έκθεση.
[Φωτ. Σπ. Στάβερης]
FacebookTwitter BERTILLE BAK, Faire le mur (Building the Wall), βίντεο, 2008. Φωτ. Μπιενάλε.
"Πηγή έµπνευσης για τον τίτλο της 5ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε ένας αφορισµός που επαναλαµβάνεται στα Τετράδια της Φυλακής (Quaderni del carcere) του Μαρξιστή στοχαστή Antonio Gramsci, που γράφτηκαν µεταξύ του 1929 και 1935. Ο Gramsci έγραψε: «Η πρόκληση της νεωτερικότητας είναι να ζεις δίχως ψευδαισθήσεις µα και δίχως απογοήτευση [...] Είµαι απαισιόδοξος λόγω ευφυΐας και αισιόδοξος λόγω θέλησης». Ο δυισµός που η φράση αυτή επικαλείται, αποτελεί αφετηρία για µια διερεύνηση της κρίσης που πλήττει την περιοχή της Μεσογείου, ζήτηµα που βρίσκεται στο επίκεντρο του προβληµατισµού της Μπιενάλε. Δεν θα ήταν υπερβολή να περιγράψει κανείς τη σηµερινή Μεσόγειο ως µια ζώνη κρίσης. Ο ίδιος ο Gramsci όρισε την κρίση ως εκείνη τη συγκυρία κατά την οποία «το παλιό πεθαίνει και το καινούργιο αδυνατεί να γεννηθεί». Σε τούτο το κενό, στην γκρίζα αυτή ζώνη της αναµονής βρίσκεται σήµερα η Μεσόγειος. Η Μπιενάλε θα επισηµάνει µερικά από τα κρίσιµα ζητήµατα που συνθέτουν και επηρεάζουν την πραγµατικότητα της Μεσογείου µέχρι στιγµής, αφήνοντας επίσης το απαραίτητο περιθώριο σε αυτό που ο Ernst Bloch ονόµασε «προοδευτική ονειροπόληση», απαραίτητη συνθήκη για την υπέρβαση των αδιεξόδων που αντιµετωπίζει η ανθρωπότητα σήµερα. Ως προς αυτό, είναι καθοριστικός ο ρόλος που καλείται να διαδραµατίσει η τέχνη, υπό τη µορφή µιας κριτικής, απελευθερωτικής και ιδεαλιστικής πράξης. Η Μπιενάλε θα παρουσιάσει το έργο καλλιτεχνών που καταπιάνονται ενεργά µε αυτές τις πρακτικές, «συνοµιλώντας» ως εκ τούτου συµβολικά µε τον αφορισµό του Gramsci."
Γενική διεύθυνση και σχεδιασμός της 5ης Μπιενάλε : Κατερίνα Κοσκινά
FacebookTwitter BERTILLE BAK, Rayonnage, 2015. FacebookTwitter MEKHITAR GARABEDIAN, Ένα όμορφο καλοκαίρι παρ' όλα αυτά (2014). FacebookTwitter MEKHITAR GARABEDIAN, Ένα όμορφο καλοκαίρι παρ' όλα αυτά (2014). FacebookTwitter ANNIKA KAHRS, Playing to the birds, 2013, βίντεο (ερμηνεύεται το έργο του Franz Liszt, Κήρυγμα του Αγίου Φραγκίσκου στα Πουλιά). FacebookTwitter JAMES BECKETT, Δικαιοσύνη Βουντού για τους οικονομικούς παράγοντες. FacebookTwitter JAMES BECKETT, Δικαιοσύνη Βουντού για τους οικονομικούς παράγοντες. FacebookTwitter OLAV WESTPHALEN, The Tunnels, βίντεο, 2015. FacebookTwitter THOMAS WEINBERGER. FacebookTwitter DAVID BROGNON & STÉPHANIE ROLLIN, 8τμ Μοναξιάς (2012-2013). FacebookTwitter PETER FRIEDL, "Io posso trovare fantasie dove non c’e’ nessuno". FacebookTwitter MOUNIR FATMI, Η Ιστορία δεν είναι δική μου (βίντεο εγκατάσταση). FacebookTwitter NICK HANNES, Μεσόγειος. Η συνέχεια του ανθρώπου (2010-2014). FacebookTwitter NICK HANNES, Μεσόγειος. Η συνέχεια του ανθρώπου (2010-2014). FacebookTwitter NICK HANNES, Μεσόγειος. Η συνέχεια του ανθρώπου (2010-2014). FacebookTwitter ADELITA HUSNI-BEY, Εργαζόμενοι για έναν κόσμο ελεύθερο από φτώχεια (2014). FacebookTwitter TOM MOLLOY, Χωρίς τίτλο (2014). FacebookTwitter GANZEER (Mohammed Fahmy), The Mask of Freedom. FacebookTwitter HAYV KAHRAMAN, Her name is Gun (2014-2015). FacebookTwitter HAYV KAHRAMAN, Πόσο Ιρακινός είσαι; (2014-2015). FacebookTwitter HAYV KAHRAMAN, Πόσο Ιρακινός είσαι; (2014-2015). FacebookTwitter DEPRESSION ERA (2015). Φωτ. Δημήτρης Τσουμπλέκας. FacebookTwitter ΝΙΚΟΣ ΤΡΑΝΟΣ, 'Ενας παγετώνας στο τραπέζι μας, 2013. FacebookTwitter MARWA ARSANIOS, Μετά τον Δοξιάδη, πρόταση για ένα νέο κοινωνικό οικιστικό πρόγραμμα (2013 – σε εξέλιξη). FacebookTwitter PIERO GILARDI. FacebookTwitter ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΡΙΚΗΣ, Τα παιδιά της ανησυχίας (2013-2014), βίντεο.
σχόλια