FacebookTwitter H Lucie Rosen. Φιλότεχνη και συλλέκτρια, παντρεμένη με τον εξίσου φιλότεχνο τραπεζίτη Walter Bigelow Rosen , η αμερικανίδα Lucie Rosen γνώρισε τον Léon Theremine σε μια βραδιά στη Νέα Υόρκη το 1929, και ο ενθουσιασμός της για το νέο όργανο και το "νέο ήχο που έφερνε στον κόσμο" ήταν τέτοιος που την έκανε να το υιοθετήσει ευθύς αμέσως. 'Εγινε μάλιστα και μία από τις πιο ξακουστές σολίστ του οργάνου, συμβάλλοντας με ιδιαίτερο ζήλο στη διαδοσή του. Το 1938, κι ενώ ο Léon Theremine είχε αποφασίσει μετά από δέκα χρόνια παραμονής στις ΗΠΑ να επιστρέψει στη Σοβιετική 'Ενωση, ο άντρας της Lucie Rosen του προσέφερε 10.000 δολλάρια -τα έξοδα του ταξιδιού- για να φτιάξει στη γυναίκα του ένα θέρεμιν για προσωπική της χρήση. Βλ. caramoor.org. FacebookTwitter Ο Léon Theremine εφηύρε το "θέρεμιν" (ή ætherphone/etherphone, thereminophone, termenvox/thereminvox) το 1919, στον απόηχο της ρωσικής επανάστασης και του φουτουριστικού κύματος που προκάλεσε και που σημάδεψε τόσο τις τέχνες όσο και την τεχνολογία. Πολύ πριν τη Lucie Rosen, ο ίδιος ο Λένιν είχε εκφράσει την επιθυμία να εξασκηθεί στο νέο όργανο, που τόσο τον εντυπωσίασε ώστε παρήγγειλε στον Léon Theremine 600 συσκευές για να διατεθούν σε όλόκληρη τη Ρωσία. Βλ. Gaslight and Gilt και npr.org. FacebookTwitter Βλ. persons-info.com FacebookTwitter Βλ.caramoor.org (Caramoor ονομάζεται το πολιτιστικό ίδρυμα που δημιούργησαν η Lucie και ο Walter Rosen). FacebookTwitter Βλ. docstoc.com. FacebookTwitter Βλ. caramoor.org και docstoc.com. FacebookTwitter 'Οταν επέστρεψε ο Léon Theremine στη Ρωσία το 1938, μετά την θριαμβευτική αποδοχή του μηχανηματός του στις ΗΠΑ, η KGB τον έστειλε κατευθείαν για "επιμόρφωση" στα περιβόητα ορυχεία χρυσού της Kolyma στη Σιβηρία. Από εκεί τον προώθησε σε ένα από τα μυστικά εργαστήρια (οι λεγόμενες charachka) που είχε ενσωματώσει το σταλινικό καθεστώς στο σύστημα των γκούλαγκ, όπου συνεργάστηκε με άλλους έγκλειστους διάσημους ρώσους επιστήμονες και τεχνικούς όπως ο Andrei Tupolev και ο Sergueï Korolev. Τα ίχνη του χάθηκαν για πολλά χρόνια. Ακόμη και μετά την αποσταλινοποίηση και την επίσημη αποκαταστασή του, ουδείς γνώριζε αν ζούσε. Τον ανακάλυψε στα τέλη της δεκαετίας του '80 ο άγγλος σκηνοθέτης Steven M. Martin, ο οποίος τον αναζήτησε με τη βοήθεια της Clara Rockmore (βλ. πιο κάτω) για τις ανάγκες ενός ντοκιμαντέρ για το θερεμίν (το ντοκιμαντέρ του Theremin: An Electronic Odyssey απέσπασε το Βραβείο των Σκηνοθετών στο Sundance Film Festival του 1994). Βλ. technofresh.ru και persons-info.com. FacebookTwitter Αριστερά ο Léon Theremine παρουσιάζει το 1927 το Termenvox, μία πιο εξελιγμένη εκδοχή του Θερεμίν, tygodnik.onet.pl, Δεξιά: persons-info.com. FacebookTwitter Βλ. salonkritik.net και caramoor.org. FacebookTwitter Βλ. caramoor.org. FacebookTwitter Το Theremin’s Carnegie Hall Εnsemble, στο οποίο συμμετείχε η Lucie Rosen.Βλ. caramoor.org. FacebookTwitter Η Lucie Rosen. Βλ. caramoor.org. FacebookTwitter Βλ. manzardcafe.blog.hu. FacebookTwitter Η Clara Rockmore. Παιδι-θαύμα -ήταν μόλις πέντε ετών όταν έγινε δεκτή στο Αυτοκρατορικό Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης- που αναγκάστηκε για λόγους υγείας να εγκαταλείψει το βιολί μερικά χρόνια αργότερα, η Clara Rockmore υπήρξε η μεγάλη βιρτουόζος στο θέρεμιν, χάρη στην κλασική της παιδεία και το απόλυτο μουσικό της αυτί. Είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί στενά με τον Léon Theremine, προτείνοντας διάφορες σημαντικές βελτιώσεις και μετατροπές. Σε αντίθεση με πολλούς μουσικούς που χρησιμοποίησαν το θέρεμιν κυρίως για ηχητικά εφέ (όπως στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας), η Clara Rockmore το αντιμετώπιζε σαν ένα κανονικό κλασικό όργανο. Ανάμεσα στους (άπειρους) ερμηνευτές που το δοκίμασαν, συναντάμε τα ονόματα του Edgar Varèse, του Bohuslav Martinu και του Dmitri Shostakovich, αλλά και των Pixies, Placebo, Portishead, Radiohead, The Beach Boys, The Rolling Stones, Jean Michel Jarre, Ennio Morricone, κλπ. Βλ. cps-static.rovicorp.com. FacebookTwitter Η Clara Rockmore. Βλ. thereminworld.com. FacebookTwitter Βλ. persons-info.com. FacebookTwitter Βλ. persons-info.com. FacebookTwitter Βανδαλισμοί στο εργαστήρι του Léon Theremine στη Μόσχα. Βλ. chtoby-pomnili.com. FacebookTwitter Βλ. persons-info.com. FacebookTwitter Βλ. persons-info.com FacebookTwitter Βλ. persons-info.com FacebookTwitter Βλ. createdigitalmusic.com (Leon Theremin Gets His Own Comic Book, And Then Goes Time) και Synthtopia. FacebookTwitter Βλ. thereminworld.com. FacebookTwitter Θερεμίν στο σπίτι με τον Kevin Colosa και την Amy, Βλ. picasaweb.google.com. FacebookTwitter Το θερεμίν είναι ιδαίτερα προσφιλές στην Ιαπωνία. Βλ. maxresdefault.jpgwww.youtube.com. FacebookTwitter Υπάρχει και το μίνι-θερεμίν (ιαπωνικής κατασκευής). Βλ. japanese.lingualift.com και rebeccabaxter.ca.
Je te veux. Μουσική Eric Satie. Gakken Mini Theremin & Toy Piano : Yoko Onishi(大西ようこ)
Leon and Natalia Theremin
Η Clara Rockmore παίζει στο θέρεμιν τον Κύκνο του Saint-Saëns.
Φανταστικό άρθρο! Στη διάδοση του Theremin, προάγγελο των συνθεσάιζερ, έπαιξε καθοριστικό ρόλο και ο Robert Moog, ο οποίος κατασκεύααε το πρώτο του Theremin το 1948, βασισμένο στα σχέδια του Λεοντα. Ο Moog ξεκίνησε την καριέρα του και την πορεία της εταιρείας του Moog Music Inc. -που εν πολλοίς ευθύνεται για τη διάδοση του συνθετικού ηλεκτρονικού ήχου- πουλώντας Theremin, ενώ ο ίδιος θεωρούσε σταθμό στην σταδιοδρομία του όταν επισκέυασε το Theremin της Clara Rockmore, στα τέλη της δεκαετίας του '80.
nice! νομίζω ότι το θέρεμιν πάντοτε θα έχει αυτή την οπτική ιδιαιτερότητα (παίζω στον αέρα), αλλά δεν ήταν το πρώτο ηλεκτρονικό μουσικό όργανο, for sure"In 1897 Thaddeus Cahill patented what was to become the “Telharmonium” or “Dynamophone” which can be considered the first significant electronic musical instrument . The Telharmonium was an immense instrument of about 200 tons in weight and 60 feet in length assuming the proportions and appearance of a power station generator….the quoted cost was $200,000."http://120years.net/the-telharmonium-thaddeus-cahill-usa-1897/
σχόλια