Ιδιαίτερα χαμηλή είναι η εμπιστοσύνη των Ελλήνων για τα ΜΜΕ, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Reuters που δημοσίευσε η διαΝΕΟσις.
Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, έτσι και φέτος, οι Έλληνες φαίνεται πως διατηρούν τις επιφυλάξεις τους, αφού μόλις το 27% δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις - πρόκειται για το τρίτο χαμηλότερο ποσοστό στις 38 χώρες που συμπεριλαμβάνει η έρευνα. Ωστόσο, το 53% θεωρεί πως τα ΜΜΕ τους ενημερώνουν για τα γεγονότα της ημέρας και το 46% θεωρεί πως τους βοηθά να καταλάβουν τι συμβαίνει.
Οι απόψεις των Ελλήνων για τα μέσα ενημέρωσης διαφέρουν ανάλογα με τον πολιτικό τους προσανατολισμό: οι ερωτώμενοι που τοποθετούνται στα αριστερά του πολιτικού φάσματος έχουν πιο αρνητικές απόψεις για τα μέσα ενημέρωσης από αυτούς που τοποθετούνται στα δεξιά. Πιο «καχύποπτοι» είναι μόνο οι Γάλλοι (24%) και οι Νοτιοκορεάτες (22%) ενώ, στον αντίποδα, οι Φινλανδοί είναι εκείνοι που εμπιστεύονται περισσότερο τις ψηφιακές ειδήσεις (59%) και ακολουθούν οι Πορτογάλοι (58%) και οι Δανοί (58%).
Μόνο 4 στους 10 Έλληνες (39%) πιστεύουν ότι τα ΜΜΕ ελέγχουν επαρκώς πολιτικούς και επιχειρηματίες ενώ ακόμα λιγότεροι, το 32%, πιστεύει ότι τα ΜΜΕ καλύπτουν θέματα που τους αφορούν. Μάλιστα το 54% των Ελλήνων αποφεύγει «συχνά ή κάποιες φορές» να ενημερώνεται. Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με τον αντίστοιχο διεθνή μέσο όρο που διαμορφώνεται στο 32%.
Στο διαδίκτυο, μόνο το 28% των Ελλήνων προτιμά να βρίσκει ειδήσεις πηγαίνοντας απευθείας στις ιστοσελίδες των ΜΜΕ. Οι περισσότεροι τις βρίσκουν μέσω μηχανών αναζήτησης, από τα social media ή και με άλλους τρόπους. Όπως και στις περισσότερες χώρες του δείγματος, έτσι και στην Ελλάδα υπάρχει πτώση στη χρήση του Facebook για ενημέρωση, αν και έχει ακόμα κεντρικό ρόλο. Το 58% των χρηστών του διαδικτύου στην Ελλάδα χρησιμοποίησε το Facebook για να ενημερωθεί το 2019, ωστόσο το ποσοστό είναι 10 μονάδες χαμηλότερο από το 2016.
Αντίθετα παρατηρείται στη χρήση ιδιωτικών δικτύων ανταλλαγής μηνυμάτων για ενημέρωση. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα ανάμεσα στις 38 του δείγματος στη χρήση Facebook Messenger και Viber, ενώ η χρήση της εφαρμογής WhatsΑpp που είναι πολύ υψηλή σε πολλές χώρες του δείγματος είναι μικρή στην Ελλάδα. Η χρήση του Twitter για ενημέρωση είναι περιορισμένη (12%) και σε ελαφρά πτωτική τάση, κάτι που έρχεται σε αντιδιαστολή με την «εξαντλητική κάλυψη» του πολιτικού κλίματος που επικρατεί στο Twitter από τα ΜΜΕ.
Συνολικά περισσότεροι χρήστες του YouTube, του Facebook Messenger και του Instagram στην Ελλάδα πέρασαν πιο πολύ χρόνο σε αυτές τις εφαρμογές φέτος σε σχέση με την περσινή χρονιά. Αντίστοιχα οι περισσότεροι χρήστες του Snapchat και του Twitter πέρασαν λιγότερο χρόνο σε αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Κάθε βδομάδα, οι Έλληνες διαβάζουν ειδήσεις από 5 με 6 ενημερωτικές ιστοσελίδες (5,6 κατά μέσο όρο), που σημαίνει ότι χρησιμοποιούν περισσότερες πηγές από ό,τι συμβαίνει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες του δείγματος. Η χρήση smartphones για την ενημέρωση ανέβηκε από το 47% το 2016 στο 65% φέτος ενώ, αντίθετα, η χρήση υπολογιστή για ενημέρωση έπεσε από το 72% στο 65%.
Με πληροφορίες από διαΝέοσις
σχόλια