Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele;

Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele; Facebook Twitter
Ο Lewis, όταν τον αντικρίζεις για πρώτη φορά, είναι το ακριβώς αντίθετο αυτού που λέμε λαμπερός σταρ, ένα στρουμπουλό κοκκινομάλικο αγόρι από αυτά που πίνουν τ' άντερά τους και γίνονται τύφλα στις αγγλικές παμπ.
0

«Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele;» αναρωτιούνται στους «Los Angeles Times» και με διαφορά είναι ο πιο αστείος τίτλος που έχω διαβάσει τελευταία για σύγχρονο καλλιτέχνη. Σε κάνει να σκεφτείς διάφορα. Πρώτον, αν το γράφουν ειρωνικά, επειδή ο Capaldi όντως έχει παρουσιαστικό που θυμίζει την Adele, ή αν τελικά τους συγκρίνουν επειδή συνδυάζουν φωνή, κλάψα και επιτυχία.


Ο Lewis Capaldi είναι ο πιο εμπορικά πετυχημένος καλλιτέχνης της Βρετανίας για το 2019. Το μπαλαντοειδές κομμάτι του «Someone you loved», στο οποίο χτυπιέται και οδύρεται για μία πρώην του που τον παράτησε, μπορεί να κυκλοφόρησε στα τέλη του 2018, αλλά τις τελευταίες εβδομάδες έχει καρφωθεί στη Νο1 θέση του Billboard Hot 100. Τo ίδιο είχε συμβεί νωρίτερα, τον Μάρτιο, στα τσαρτ της χώρας του. Το να ανεβαίνουν κομμάτια που έχουν κυκλοφορήσει καιρό πριν είναι κάτι σαν τάση τελευταία. To «Truth Hurts» της Lizzo είναι επίσης μια τέτοια περίπτωση, ένα sleeper hit που βγήκε επίσημα το 2017, αλλά ανέβηκε πρόσφατα στην κορυφή λόγω του TikTok.

Τα κοινά στοιχεία που έχουν τέτοιοι σταρ είναι η δυνατή σόουλ φωνή, το ότι είναι λευκοί και τραγουδάνε για γλυκανάλατα ρομάντζα, ανεκπλήρωτους έρωτες, προσωπικούς αγώνες και «κοσμική λύτρωση».


Για να γυρίσουμε όμως στο θέμα μας, ο 23χρονος Σκωτσέζος, αν και μοσχοπουλάει, για μια μερίδα κριτικών είναι η προσωποποίηση της βαρεμάρας και ανήκει σε μια νέα σχολή, αυτή των άχρωμων τροβαδούρων, που ήρθε στη μόδα με τον Ed Sheeran το 2011 και τρώμε στη μάπα έκτοτε με διάφορους εκπροσώπους της. Καλλιτέχνες σαν τον Sheeran, τον Capaldi αλλά και τον George Ezra θεωρούνται αξιοπερίεργοι επειδή ακριβώς είναι τόσο συνηθισμένοι και αδιάφοροι εμφανισιακά, που θα μπορούσες άνετα να τους πετύχεις στον δρόμο ή στο σούπερ-μάρκετ. Η μουσική τους αλλά και οι ίδιοι συντηρούν μια πεζή εικόνα που «πουλάει» ασφάλεια και νορμαλιτέ, και προκαλεί συχνά περιγραφές όπως «το νέο βαρετό», «τα συνηθισμένα αγόρια», «η μπεζ ποπ χωματερή». Τα κοινά στοιχεία που έχουν τέτοιοι σταρ είναι η δυνατή σόουλ φωνή, το ότι είναι λευκοί και τραγουδάνε για γλυκανάλατα ρομάντζα, ανεκπλήρωτους έρωτες, προσωπικούς αγώνες και «κοσμική λύτρωση». Αν και γυναίκα, η Adele δεν εξαιρείται από αυτό το μοντέλο.

Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele; Facebook Twitter
O 23χρονος Σκωτσέζος, αν και μοσχοπουλάει, για μια μερίδα κριτικών είναι η προσωποποίηση της βαρεμάρας και ανήκει σε μια νέα σχολή, αυτή των άχρωμων τροβαδούρων που ήρθε στη μόδα με τον Ed Sheeran το 2011.

Επομένως, πώς έφτασε η σημερινή ποπ να χάσει τη λάμψη της και να καταντήσει άχρωμη και ανέραστη;


Οι λόγοι είναι διάφοροι, ξεκινούν από το Brexit και φτάνουν μέχρι τα talent shows τύπου «X-Factor» και «Pop Idol», που μεσουράνησαν στις αρχές των '00s. Τα τηλεπαιχνίδια, με τη φιλοσοφία ότι κάθε κοινός θνητός κρύβει ένα ταλέντο που μπορεί να τον μετατρέψει στον μεγαλύτερο σταρ του πλανήτη, μεγάλωσαν μια γενιά που σήμερα αποθεώνει καλλιτέχνες οι οποίοι δεν προσφέρουν καμία απολύτως καινοτομία στη μουσική – βλέπε το Susan Boyle effect, όπως το αποκαλούν. Ο Alexis Petridis, βέβαια, στην «Guardian» υποστηρίζει ότι αυτοί οι μουσικοί δεν έπεσαν ξαφνικά από τον Άρη. Μια ματιά στο Top of Pops των '80s αρκεί για να καταλάβεις ότι στο ενδιάμεσο των εξωφρενικών εμφανίσεων του David Bowie, των Culture Club κ.ά. υπήρχε μια σειρά καλλιτεχνών που έπαιζαν MOR μουσική χωρίς φτερά και πούπουλα και η πρόκληση δεν ήταν στο ρεπερτόριό τους. Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο και σήμερα αυτοί οι «άνοστοι» τύποι, που τους έβλεπες άλλοτε κι έριχνες 15 χασμουρητά, είναι το νέο mainstream.

Πρωτεργάτες αυτού του κινήματος δεν ήταν άλλοι από τους Coldplay. Παρά την αυθεντικότητα που διακήρυτταν, στην ουσία η απλή, ατημέλητη εικόνα που πλάσαραν στο κοινό δεν διέφερε καθόλου από αυτήν των αγοριών της διπλανής πόρτας και των τηλεοπτικών σόου. Υπολείπονταν εξίσου σε φαντασία και ευρηματικότητα στη σκηνική παρουσία. Ούτε η Αdele γλίτωσε τη συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση όταν ερμήνευσε το «Someone like you» μόνο με τη συνοδεία ενός πιάνου στα Brit Awards το 2011. Ένας κριτικός βαρέθηκε τη ζωή του κατά τη διάρκεια της εμφάνισής της και έτσι ο χαρακτηρισμός «το νέο βαρετό».


Γράφει ο Petridis ότι «η προβλεψιμότητα τελικά έγινε ένα από σημαντικότερα προσόντα της», αφού τη συγκρίνει με τη συχωρεμένη Amy Winehouse, με την οποία είχαν περισσότερα κοινά απ' όσα θα ήθελε να παραδεχτεί κανείς. Εν προκειμένω, η καημένη η Amy ήταν πολύ άγρια και ατίθαση για να την αντέξει η μουσική βιομηχανία, σε σχέση με τη στωική και παθητική Adele – το συγκεκριμένο σχόλιο δεν έχει στόχο να προσβάλει καμία από τις δύο καλλιτέχνιδες.

 

Lewis Capaldi - Someone You Loved

Και ενώ μέχρι πρότινος κάτι Capaldi, Εzra, Hozier και Rag'n'Bone Man αναλύονταν σαν ένα καθαρά βρετανικό φαινόμενο των τσαρτ, η απρόσμενη άνοδος του πρώτου στην κορυφή και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού ήταν ένα γερό σοκ για τους πάντες. Μόλις τον Μάρτιο είχε βγει ένα καυστικό άρθρο, πάλι στην «Guardian», που έγραφε ότι σίγουρα θα πατώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή δεν φαίνεται αρκετά φιλόδοξος. Για να μη μακρηγορούμε, οι συναυλίες που έχει ανακοινώσει για το 2020 είναι ήδη sold-out.


Ο Lewis Capaldi γεννήθηκε στη Γλασκώβη και από την ηλικία των 9 τραγουδούσε σε παμπ και μπαρ μπροστά σε λίγα άτομα. Το μουσικό του πρότυπο ήταν ο Joe Cocker και όταν ήταν μικρός προσπαθούσε να μιμηθεί τη φωνή του. Ο γνωστός ηθοποιός Peter Capaldi, ο 12ος Doctor Who, είναι θείος του, μάλιστα πρωταγωνιστεί σε ένα από τα βίντεο του «Someone you loved». Εμφανισιακά δεν μοιάζουν καθόλου. Ο Lewis στην όψη είναι το ακριβώς αντίθετο αυτού που λέμε λαμπερός σταρ, ένα στρουμπουλό κοκκινομάλικο αγόρι, από αυτά που πίνουν τ' άντερά τους και γίνονται τύφλα στις αγγλικές παμπ. Παράλληλα, όσοι του παίρνουν συνέντευξη αναφέρουν ότι βρίζει σαν φορτηγατζής. Πώς έγινε σταρ, λοιπόν, αυτός ο πιτσιρικάς; Αυτή ήταν η μεγαλύτερη απορία μου, μέχρι που είδα τα social media του. Ο απίθανος αυτός τύπος έχει τόση πλάκα στα posts του, που είναι αδύνατο να τον αντιπαθήσεις. Είναι το ιδανικό αντίδοτο για μια κακή μέρα.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

SOMEONE YOU LOVED IS NUMBER 3 IN THE AMERICAN SINGLES CHART. THE AMERICA’S NEXT SWEETHEART CAMPAIGN TRAIN ROLLS ON ❤??@billboard @aysiamarotta

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Lewis Calamari (@lewiscapaldi) στις

Όσο κι αν θέλουν να τον παρουσιάσουν ως σύμβολο του σεξ στις πρόμο φωτογραφίες, είναι τόσο ατσούμπαλος στα stories του –το παραδέχεται και ο ίδιος–, που δεν γίνεται να μην αναρωτηθείς σε ποιον πλανήτη ζουν οι υπεύθυνοι της μουσικής βιομηχανίας. Η άνεσή του να αυτοσαρκάζεται και ο ανεπιτήδευτος τρόπος που δείχνει την έκπληξή του με όσα του συμβαίνουν τον φέρνουν στην ίδια κλάση με σταρ όπως η Cardi B, κάτι που δεν μπορείς να πεις εύκολα π.χ. για τον Sheeran. Ένα άλλο σημείο που προκαλεί εντύπωση είναι ότι απαντάει στους φαν του ακομπλεξάριστα, χωρίς κολλήματα. Με το που ανέβηκε στο Billboard, άρχισε να αυτοαποκαλείται «η επόμενη αγαπημένη της Αμερικής», παίρνοντας μια χαζή έκφραση, καμιά φορά ντυμένος ή βαμμένος με τα χρώματα της αμερικανικής σημαίας (ό,τι να 'ναι δηλαδή). Το διασκεδάζει συνειδητά, λες και τίποτα δεν μπορεί να χαλάσει τη μεγαλύτερη ευκαιρία της ζωής του, σίγουρα όχι διάφορα ιντερνετικά τρολ που κοροϊδεύουν την εμφάνισή του. Πραγματικά, είναι τόσο ξεκαρδιστικός, που σε κάνει να ξεχνάς τη μουσική του, ακόμα και την πραγματικά χαρισματική φωνή του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 25.11.2019

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ