Εν αρχή ην το content
Με την υποκατανάλωση, εν μέσω οικονομικής κρίσης, να χτυπάει ιστορικά ρεκόρ, αλλά την κατανάλωση τεχνολογικών προϊόντων και παραγωγή νέων εφαρμογών να παραμένει σταθερή, συμπεραίνει κανείς ότι ο κόσμος -αν και στην πλειοψηφία του πεινάει- διψάει για καινοτομία. Διψάει για επικοινωνία, διψάει για νέα μέσα που θα τη διευκολύνουν, αλλά και θα αυξήσουν την παραγωγικότητα (ή θα τη μειώσουν - εξαρτάται από ποια μεριά το βλέπει κανείς). Το μόνο σίγουρο είναι ότι στο νέο, υπό διαμόρφωση τοπίο της τεχνολογίας για το 2010, η πληροφορία που δέχεται ο Έλληνας σε σχέση με την τεχνολογία είναι καλύτερα διαμεσολαβημένη από ποτέ, πληρέστερη, αλλά απέχει παρασάγγας από τους τόνους illustration καταλόγων που εκδίδονται από τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες προσβλέπουν σε ένα μαζικό ξε-στοκάρισμα.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό στον χώρο της μεταπώλησης τεχνολογικών προϊόντων μαζικής κατανάλωσης (κινητά, τηλεοράσεις, υπολογιστές) είναι ότι «Πενία online shopping κατεργάζεται»! Πάντα με δεδομένο ότι οι καταναλωτές, εκτός από τα μεγάλα και ασφαλή διαδικτυακά καταστήματα, έχουν στη διάθεσή τους και πολλά site με τα οποία έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν τιμές, χαρακτηριστικά, να διαβάσουν εξειδικευμένες κριτικές και πολλά άλλα. Αν μη τι άλλο, λοιπόν, η αγορά τεχνολογίας, με τόσα εργαλεία που διαθέτει πλέον στα χέρια του το tech-friendly κοινό, είναι από τις πιο διαφανείς.
Νέες συσκευές, ιδίως στον χώρο της κινητής και των υπολογιστών, που περιστρέφονται γύρω από web-social χαρακτηριστικά και την ευκολότερη κατανάλωση περιεχομένου, έρχονται και παρέρχονται αποθεώνοντας τη φορητότητα. Πρόκειται για έξυπνες συσκευές που θαμπώνουν τα όρια μεταξύ άλλοτε εντελώς διαφορετικών κατηγοριών προϊόντων, συγκεντρώνοντας όλο και περισσότερες δυνατότητες, και απαιτούν την προσοχή μας και το πορτοφόλι μας, με παντιέρα την παροχή λύσεων all-in-one.
Όσον αφορά τα νέα μέσα, τα πράγματα περιστρέφονται ολοένα και περισσότερο γύρω από τις έννοιες του free, του social και του on demand.
Σήμερα, 2,3 εκατομμύρια Έλληνες ψωλαρμενίζουν -ως επί το πλείστον- καθημερινά στο Facebook, παρ' όλες τις απαγορεύσεις των εταιρικών server, παίζοντας Farmville αλλά και κλέφτες κι αστυνόμους με το αφεντικό ή τους γονείς. Παράλληλα, άλλοι τόσοι σερφάρουν -και πλέον ανεβάζουν τα οικογενειακά Hi Def video- στο YouΤube, ενώ χαζεύουν κατ' απαίτηση (on demand) video με τις συνταγές των πρωινάδικων στα site τηλεοπτικών καναλιών. Ας μην ξεχνάμε και μια μερίδα ανθρώπων που «ξεσηκώνει» καθημερινά τη Wikipedia, ανάγοντάς την στην απόλυτη «deep throat» δημοσιογραφική πηγή.
Και τέλος, ας μην παραλείψουμε να αναφερθούμε στη συμπαθή τάξη του amateur πειρατή - με πιο πρόσφατο παράδειγμα τα εκατομμύρια download του περίφημου porn της Τζούλιας Αλεξανδράτου που μπούκωσαν το ελληνικό Google. Είναι οι πιονιέροι του τζάμπα, που έμαθαν τα torrents και το linksharing εν μία νυκτί, δίνοντας συμβουλές σε υποψήφιους πειρατές-συναδέλφους στο cigarette break.
Ας δούμε μαζί όλα τα παραπάνω -κι ακόμα περισσότερα- αναλυτικά, στο καθιερωμένο πια αφιέρωμα της LifO στην τεχνολογία.
WEB-TRENDS
Όλα όσα θα κάνουν τις οθόνες μας ακόμα πιο φιλικές, ελκυστικές και ενδιαφέρουσες μέσα στο 2010.
Πέρα από τον συναγελασμό του Facebook και τη minimal νοηματική των 140 χαρακτήρων του Twitter, και ενώ τα blog δείχνουν τα κιτρινισμένα δόντια τους στο ευρύ κοινό, το internet φαίνεται να βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής εν μέσω μιας διευρυμένης κρίσης. Ένα γιγαντιαίο, παγκόσμιο νευρικό σύστημα σε «χημική» καταστολή.
Με κυρίαρχο ακόμα τον 2.0 χαρακτήρα του, που έβαλε τον χρήστη και το περιεχόμενό του στο προσκήνιο, το internet στην Ελλάδα του σήμερα βρίσκει ευρυζωνικά δικτυωμένους περί τα 2 εκατομμύρια Έλληνες, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της ΚΤΠ, οι οποίοι το χρησιμοποιούν ποικιλοτρόπως.
Από το να ενημερωθούν στα ροζ-κίτρινα blog και ειδησεογραφικά portal, να ψηφίσουν το καλύτερο τραγούδι για τη Γιουροβίζιον και να κατεβάσουν το τελευταίο porn της Τζούλιας, σημειώνοντας ρεκόρ στις αναζητήσεις του Google, μέχρι το να χαζολογήσουν στα κοινωνικά δικτυωμένα καφενεία-site και να καμακωθούν μεταξύ τους σε κανένα forum ή νέο iPhone application.
Παράλληλα, στις ιντερνετικές λεωφόρους των εξελίξεων, το τελευταίο διάστημα διεξάγεται μια ακόμη μάχη που έχει να κάνει με το ποια μάρκα θα επικρατήσει, ώστε να γίνει το ένα και μοναδικό μας log in κάθε φορά που βρισκόμαστε online.
Google uber alles
Πρωτοπόρος σε αυτήν τη «βελούδινη σφαγή» μεταξύ geek επιχειρηματιών είναι η Google που αυτό το διάστημα, τόσο με το Google Wave -τη μετεξέλιξη του Gmail που κανείς δεν ξέρει πως λειτουργεί- όσο και με το Google Buzz -ένα Twitter wannabe project- αλλά και με προϋπάρχοντα αποκτήματά της όπως το YouTube, δείχνει να έχει εδραιώσει την κυριαρχία της στον Παγκόσμιο Ιστό. Κυριαρχία που της επιτρέπει να «τσακώνεται» ανοιχτά με την κινεζική κυβέρνηση και να απειλεί ότι θα προβεί σε παύση λειτουργίας των υπηρεσιών της εκεί, αλλά και της δίνει πλέον τη δύναμη να γίνεται εναλλακτικός πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας στην Αμερική (και ίσως στο εγγύς μέλλον, παγκοσμίως).
Data Dada
Αυτό που σίγουρα ακολουθεί ανοδική πορεία είναι το μέγεθος του web που αυξάνεται ολοένα και περισσότερο, λειτουργώντας πλέον ως ένας απέραντος σκληρός δίσκος. Μέγεθος που αυξάνεται κατ' αναλογία με την ποσότητα παραγωγής και την... ποιότητα αναπαραγωγής ψηφιακού περιεχομένου. Ένας «δίσκος» που αποθηκεύει, stream-άρει, διαμοιράζει, συνδέει, φιλοξενεί 245 εκατομμύρια site σε ολοένα και υψηλότερες ταχύτητες! Το YouTube μεταδίδει πια όποιο video ανεβαίνει, τραβηγμένο από budget High Definition κάμερες σε σήμα 1080p. To flickr φιλοξενεί δισεκατομμύρια φωτογραφίες πολλών megapixel. Και πολλά ακόμα.
To πειρατικό!
Συμπερασματικά, το περιεχόμενο οδηγεί σταθερά τις εξελίξεις, άρα και ευθύνεται για την αύξηση του μεγέθους του web. Πρόκειται για περιεχόμενο που διαμοιράζεται σε πειρατική είτε νόμιμη μορφή, ενώ η μοιρασιά του ευθύνεται για το 27-55% του συνολικού traffic του internet. Ενδεικτικά, το γνωστό site αποθήκευσης (και μοιράσματος) αρχείων Rapidshare έχει μέγεθος 5 Petabyte (δηλ. 5.000 Terrabyte) και εξυπηρετεί μέχρι και 3 εκατ. χρήστες ταυτόχρονα. Παρόμοια site ελαφρώς μικρότερης χωρητικότητας υπάρχουν τουλάχιστον 100!
Το καινούργιο πράγμα...
Αραιά και πού κάνει την εμφάνισή της κάποια εφαρμογή όπως το chatroulette, (www.chatroulette.com) που στηρίζεται σε δοκιμασμένες -CUseeMe- συνταγές του παρελθόντος και ψιλο-punk νοοτροπία, εκμεταλλευόμενη την ταχύτητα του μέσου και μερικά τεχνολογικά χαρακτηριστικά που δεν σκέφτηκε κάποιος άλλος. Όπως την ύπαρξη webcam σε κάθε νέας γενιάς laptop! Υπεύθυνος γι' αυτό το ρετρο-φουτουριστικό άνδρο της επιδειξιομανίας κάθε είδους, στο οποίο γίνονται πάνω από 1 εκατομμύριο face zapping κάθε μέρα, είναι ένας 17χρονος Ρώσος που μόλις τελείωσε το λύκειο.
Back to (augmented) reality
Τέλος, ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει για την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας (σε κατανοητή γλώσσα: augmented reality) που τα τελευταία δύο χρόνια έχει συγκεντρώσει τα φώτα της δημοσιότητας, την προσοχή των developers και τα... σάλια των μαρκετίαρς ως το επόμενο big thing του διαδικτύου. Πρόκειται για τεχνολογία που μέσω webcam αναγνωρίζει και «διαβάζει» σχήματα, είτε είναι γεωμετρικά είτε ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο, μεταφράζοντάς τα σε πληροφορία που προβάλλεται επάνω στη ροή της εικόνας. Τεχνολογία που θα προλειάνει το έδαφος για την ενσωμάτωση του 3D στο internet. Προσφάτως έχει αποκτήσει νέα φορητή διάσταση, ακολουθώντας την πορεία του internet εν κινήσει και της γεωγραφικά ευαίσθητης (geotagged) πληροφορίας, εξυπηρετώντας τόσο τουρίστες όσο και Αμερικανούς στρατιώτες στις εκάστοτε αποστολές τους.
5+1 συμβουλές για επιτυχημένο Web Life
- Ανανεώστε τα antivirus και ψάξτε κάθε άσημο site ή tracker (ξέρετε εσείς!) πριν κατεβάσετε από αυτά.
- Χρησιμοποιήστε μηχανές σύγκρισης τιμών και διαβάστε γνώμες για κάθε online shop πριν ψωνίσετε.
- Εμπιστευθείτε τα επαγγελματικά site κριτικής και το Metacritic.com για ταινίες, videogames και μουσικές.
- To RSS είναι φίλος.
- Τα προσωπικά στοιχεία μας είναι προ-σω-πι-κά. Που σημαίνει ότι τα κάνουμε ό,τι θέλουμε, αλλά με προσοχή!
+1: Πριν καταλήξετε με ποια εταιρεία θα συμπορευθείτε για τις mobile internet («αυτό με το stickάκι») ανάγκες σας, ξεκαθαρίστε το τοπίο από ενδεχόμενες δυσάρεστες εκπλήξεις, ρωτώντας και την παραμικρή λεπτομέρεια.
σχόλια