Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης προχώρησαν σε ακριβείς εκτιμήσεις σχετικά με τα αίτια της φωτιάς που ξέσπασε μετά τη μετωπική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Οι Βέλγοι ερευνητές φαίνεται να έχουν καταλήξει σε σημαντικά συμπεράσματα, ειδικά για το φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία.
Στο πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας, όπως προκύπτει από την έρευνα, υπήρχαν τουλάχιστον 3,5 τόνοι εύφλεκτων υγρών. Οι πρώτες εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσίευσε η εφημερίδα Real News, αναφέρουν ότι τα υγρά αυτά ήταν πτητικοί υδρογονάνθρακες, πιθανώς ξυλόλιο και τολουόλιο, που χρησιμοποιούνται και στη νοθεία καυσίμων. Τα εύφλεκτα υγρά ήταν αποθηκευμένα σε μια δεξαμενή 1x2,5 μέτρων, χωρίς να έχουν δηλωθεί, με τον εκτιμώμενο όγκο του φορτίου να κυμαίνεται μεταξύ 3,5 και 4 τόνων.
Η σύγκρουση των τρένων προκάλεσε εκρήξεις διάρκειας περίπου 8 δευτερολέπτων, οι οποίες δημιούργησαν ένα «μανιτάρι» φωτιάς που έφτασε σε ύψος 80 μέτρων. Οι εκρήξεις και η διάρκεια της πυροδότησης επιβεβαιώνουν τη παρουσία των επικίνδυνων υγρών, σύμφωνα με τους επιστήμονες.
Η ανάθεση της έρευνας στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης ήταν απόφαση της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Οι Βέλγοι ερευνητές είχαν στη διάθεσή τους δείγματα από το σημείο της τραγωδίας καθώς και εικόνες και βίντεο από τις εκρήξεις που ακολούθησαν.
Χρησιμοποιώντας τεχνολογία ανάλυσης μέσω τεχνητής νοημοσύνης, οι επιστήμονες εντόπισαν ότι η σύγκρουση των τρένων δεν ήταν μοναδική, αλλά συνέβη τρεις φορές, με την πρώτη σύγκρουση να προκαλεί την ακαριαία αναδίπλωση των συρμών.
Η φωτιά που ακολούθησε την αρχική σύγκρουση χαρακτηρίστηκε ως μια μη αναμενόμενη και μη φυσιολογική αντίδραση για την ένταση της σύγκρουσης, με τους ειδικούς να υπογραμμίζουν την αποφασιστική συμβολή των εύφλεκτων υγρών στην ένταση και την έκταση της πυρκαγιάς. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι η κατάσταση αυτή θα εξεταστεί αναλυτικά από την ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Η έκθεση της Επιτροπής, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί στις 27 Φεβρουαρίου 2025, θα περιλαμβάνει τα συμπεράσματα του Πανεπιστημίου της Γάνδης και άλλες επιστημονικές εκτιμήσεις σχετικά με τα αίτια της πολύνεκρης σιδηροδρομικής τραγωδίας. Παράλληλα, θα εξεταστούν και τα θέματα που αφορούν στη διαχείριση του σημείου του ατυχήματος τις ώρες μετά τη μετωπική σύγκρουση.
Επιπλέον, η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) διεξάγει έρευνα για την παρουσία παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία. Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των συγγενών των θυμάτων, τα στοιχεία δείχνουν ότι το φορτίο των εύφλεκτων υδρογονανθράκων ήταν φορτωμένο στην πρώτη πλατφόρμα του τρένου, πίσω από τη δεύτερη μηχανή, παρά τις αναφορές της Hellenic Train που κάνουν λόγο για παρουσία λαμαρινών.
Η ΕΔΑΠΟ, βασισμένη σε κρίσιμα στοιχεία, όπως το ύψος του πύρινου «μανιταριού» και το χρώμα της φωτιάς, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρχε παράνομο φορτίο, κάτι που θα εξεταστεί και στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ.