Για τον Ντάριο Φο, μια σπουδαία προσωπικότητα του παγκόσμιου θεάτρου, ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Λίνα Νικολακοπούλου ετοιμάζουν ένα μουσικοθεατρικό σατιρικό θέαμα βασισμένο στα έργα του αλλά και σε μουσικές από παραστάσεις του με άξονα τη φράση «Ένα δυνατό γέλιο τη σωστή στιγμή μπορεί, πράγματι, να τους θάψει όλους».
Η Λίνα Νικολακοπούλου, που επιμελείται το σενάριο της παράστασης, έκανε επιλογή αποσπασμάτων από έργα που έχουν παιχτεί στο ελληνικό θέατρο με βασικό ζητούμενο να υποδηλώνουν τη ματιά και τον τρόπο του.
Το πρώτο ερέθισμα αποτέλεσε το αυτοβιογραφικό του βιβλίο Ο κόσμος μου. Εκεί, ο συνθέτης και η στιχουργός ανακάλυψαν λεπτομέρειες από τη ζωή του που τους εντυπωσίασαν, όπως ότι τα πρώτα του μαθήματα για το πώς να αφηγείται ιστορίες τα πήρε από τις «Νυχτερίδες», τους ανθρώπους του τόπου του, στο Σαντζιάνο της Λoμβαρδίας, κοντά στη Λάγκο Ματζιόρε, που δούλευαν μέσα στη νύχτα και ήταν μάστορες γυαλιού –φυσούσαν το γυαλί στο καμίνι– και ψαράδες που έλεγαν τρομερές ιστορίες, κάτι που τους καθιστούσε σπουδαίους παραμυθάδες. Τα χωρατά που του άρεσε να κάνει από μικρός τον καθόρισαν. Έκανε απόπειρα να σπουδάσει αρχιτεκτονική, κι ενώ αρχικά ο πόλεμος τον εμπόδισε, αργότερα ολοκλήρωσε τις σπουδές του. Μέσα του ένιωθε το χιούμορ να τον οδηγεί σε μια σφοδρή επιθυμία να φωτίζει τα πικρά και τα χαρούμενα της ζωής λέγοντας αστεία. Ξεκίνησε την καριέρα του ως ηθοποιός αρχές της δεκαετίας του '50, παίζοντας σκετς και τραγουδώντας σε λαϊκά καμπαρέ και μιούζικ-χολ, όπου σύντομα συνάντησε τη σύντροφο της ζωής του, επίσης ηθοποιό, Φράνκα Ράμε, με την οποία το 1957 ίδρυσε τον πρώτο του θίασο. Σε όλη τους τη ζωή, παρ' όλη τη μεγάλη επιτυχία, θα συναντούσαν και μεγάλα εμπόδια και απαγορεύσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα τηλεοπτικά «Καντσονίσιμα» που αυτοί ξεκίνησαν γράφοντας τα νούμερα, μέχρι που εξαιτίας ενός κειμένου με αφορμή τη δολοφονία ενός δημοσιογράφου από τη Μαφία τούς λογόκριναν κι έτσι αποχώρησαν και για τα επόμενα 20 χρόνια κόπηκαν από τηλεόραση και ραδιόφωνο.
Η Λίνα Νικολακοπούλου, που επιμελείται το σενάριο της παράστασης, έκανε επιλογή αποσπασμάτων από έργα που έχουν παιχτεί στο ελληνικό θέατρο με βασικό ζητούμενο να υποδηλώνουν τη ματιά και τον τρόπο του. Εξηγεί η ίδια: «Είναι δεινός στο να φτιάχνει χαρακτήρες και διαλόγους, οπότε επιλέξαμε χαρακτηριστικές σκηνές από 6-7 έργα και περνάμε από το ένα έργο στο άλλο, έτσι ώστε να βγαίνει μια ιστορία αλλά και οι λαϊκοί τύποι που δημιούργησε. Έτσι, το γέλιο είναι αβίαστο και φαίνεται πεντακάθαρα η δύναμη της γραφής του. Τα αποσπάσματα είναι από το Όποιος κλέβει ένα πόδι κερδίζει στην αγάπη του 1960, το Οι αρχάγγελοι δεν παίζουν φλίπερ του 1959, το Δεν πληρώνω! Δεν πληρώνω! του 1974, τη Μεγάλη Παντομίμα του 1968, τον Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού του 1970, θα ακουστούν τα τραγούδια των Λεοντή-Σκαλιώρα από το ανέβασμα στο Θέατρο Τέχνης του έργου Η Ισαβέλλα, τρεις καραβέλες κι ένας παραμυθάς, ένας μονόλογος από το Όλο σπίτι, κρεβάτι, εκκλησία και, τέλος, από το Μίστερο Μπούφο, ο Γάμος της Κανά, ο Τρελός και ο Χάρος.
Η Νικολακοπούλου θα μεταφέρει στιχουργικά στα ελληνικά κάποια αυθεντικά τραγούδια από παραστάσεις του Φο, στις οποίες συνθέτης ήταν ο μόνιμος συνεργάτης του Φιορέντζο Κάρπι, και μια επιλογή από τραγούδια από την παράσταση του Ci ragiono e canto (Συλλογίζομαι και τραγουδάω). Σε αυτήν αποθησαύρισε λαϊκά, εργατικά και πολιτικά τραγούδια από τη Σικελία μέχρι τον Βορρά, δημιουργώντας ένα έργο όπου έξι άντρες κι έξι γυναίκες ερμήνευαν σωματικά αυτά τα τραγούδια. Εξηγεί: «Όπως λέει ο ίδιος ο Φο, είναι τραγούδια που δηλώνουν τις κινήσεις που έκαναν οι αγρότες, οι οικοδόμοι και οι γονδολιέρηδες την ώρα της δουλειάς τους, καθώς το τραγούδι έχει γεννηθεί για να κάνει παρέα στη δουλειά των ανθρώπων. Το μέτρημα και ο ρυθμός εξυπηρετούσαν αυτούς τους ανθρώπους όσο δούλευαν, αφού τραγουδάγανε όσο έφτανε η αναπνοή τους. Έτσι, φωτίζεται ο ρόλος του τραγουδιού όπως αυτό διατρέχει τους αιώνες ως θέση ζωής, δυνάμωμα και χαρά μέσα από την καθημερινότητα. Κάναμε μια επιλογή που ρυθμολογικά μπορεί να περάσει στα ελληνικά».
Τα σύντομα κείμενα θα παρεμβάλλονται ανάμεσα στα τραγούδια ώστε να φωτίζουν την προσωπικότητα του Ντάριο Φο και συγχρόνως θα σχολιάζουν τα κακώς κείμενα. Λόγια ουσίας, σε πρώτο πρόσωπο, που θα αποκαλύψουν τη φιλοσοφία και τη στάση ζωής του, πέρα από τα υπέροχα θεατρικά του έργα. Ο Σταμάτης Κραουνάκης σκηνοθετεί και θα βρίσκεται επάνω στη σκηνή μαζί με τους Μάγια Λυμπεροπούλου, Δάνη Κατρανίδη, Άγγελο Παπαδημητρίου, Ελένη Ουζουνίδου, Φωτεινή Μπαξεβάνη, Αλεξάνδρα Καρακατσάνη, Χάρη Φλέουρα και την ομάδα του Σπείρα Σπείρα. Η μουσική διεύθυνση είναι του Άρη Βλάχου.
9 Ιουλίου
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
21:00
Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει!
Επωφεληθείτε από τα νέα πακέτα προσφορών και ενημερωθείτε για το αναλυτικό πρόγραμμα μέσα από το site του Φεστιβάλ.
Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει ήδη ξεκινήσει. Μπορείτε να προμηθεύεστε εισιτήρια για όλες τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ online στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του ή τηλεφωνικά στο 210 3272000, καθημερινά από τις 9:00 έως τις 21:00. Και στις δύο περιπτώσεις η χρέωση γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας. Τα κεντρικά εκδοτήρια απ' όπου μπορείτε επίσης να αγοράσετε εισιτήρια βρίσκονται στη στοά Πεσμαζόγλου (Πανεπιστημίου 39) και λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή, 9:00-17:00, και Σάββατο, 9:00-15:00, ενώ εισιτήρια εκδίδονται και στα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, Ιανός, στα καταστήματα Public και στα Reload Stores. Θα διατίθενται εισιτήρια μειωμένης τιμής για παιδιά, νέους, φοιτητές, πολύτεκνους, στρατιώτες, άτομα άνω των 65 ετών καθώς και ανέργους και άλλες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, φέτος, για πρώτη φορά, οι θεατές έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν «πακέτα» εισιτηρίων για παραστάσεις της επιλογής τους: επιλέγοντας 3 παραστάσεις, θα έχουν έκπτωση 5% επί του συνόλου της τιμής, στις 4 παραστάσεις έκπτωση 7% και στις 5 παραστάσεις έκπτωση 10%. Η προσφορά ισχύει για παραγωγές του Φεστιβάλ και για ατομικά ή εισιτήρια 2 ατόμων ανά παράσταση. Οι χώροι διεξαγωγής του Φεστιβάλ είναι, μεταξύ άλλων, η Πειραιώς 260, το Ηρώδειο, το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν κ.ά.
Αναλυτικές πληροφορίες στο www.greekfestival.gr
σχόλια