Το Μουσείο που δεν ανοίγει

Το Μουσείο που δεν ανοίγει Facebook Twitter
8
Το Μουσείο που δεν ανοίγει Facebook Twitter
Το Φιξ του Τάκη Ζενέτου λίγο πριν από την ολοκλήρωσή του.

Έμενα ακόμα στο πατρικό μου στη Νέα Σμύρνη και ανεβοκατέβαινα τη Συγγρού με το «10», το θρυλικό τρόλεϊ που λίγα χρόνια μετά καταργήθηκε /

μέσα δεκαετίας του '90, χωρίς μετρό και τραμ, βγαίναμε στη μεγάλη λεωφόρο κάνοντας τον σταυρό μας /

το πήξιμο τις ώρες αιχμής και όχι μόνο μπορεί να άρχιζε λίγο πριν από το Φιξ και το αγέρωχο, αλλά παρατημένο κουφάρι του παλιού εργοστασίου συνδέθηκε μέσα μου με την αρχή του μαρτυρίου μέχρι να φτάσεις στο κέντρο /

εκείνη την ημέρα παρατήρησα μια άλλου είδους «κίνηση», καθώς στο ύψος του σημερινού σταθμού πρόσεξα ομάδες ανθρώπων με κάποιο πανό που μπορεί να έγραφε «κάτω τα χέρια από το Φιξ» /

αρχιτέκτονες και φοιτητές διαμαρτύρονταν για την πρόθεση της κυβέρνησης και της Αττικό Μετρό να κατεδαφίσουν ένα τμήμα του εργοστασίου προκειμένου να γίνει δυνατή η κατασκευή σταθμού στην περιοχή /

ο κόσμος παρακολουθούσε τη διαδήλωση, όπως οι κάτοικοι ενός χωριού στην Αλάσκα θα υποδέχονταν τους πρώτους εξωγήινους /

αδυνατούσαν να πιστέψουν ότι μεταξύ τους υπάρχουν άνθρωποι που διαδηλώνουν για να μείνει στη θέση του αυτός ο τεράστιος, βρόμικος όγκος από μπετόν με σπασμένα παράθυρα και ατελείωτες στρώσεις από γιγαντοαφίσες /

θα καταλάβαιναν μια διαδήλωση για να κατεδαφιστεί ολόκληρο το Φιξ, όχι για να μην κατεδαφιστεί ένα μέρος του /

αυτό ήταν το γενικό αίσθημα εκείνη την εποχή /

με τον καιρό τα πράγματα δεν άλλαξαν εντυπωσιακά /

μια μικρή μερίδα έδειξε τελικά κατανόηση, ακόμα κι αν δεν μπορούσε να καταλάβει ακριβώς γιατί το Φιξ υπήρξε κάποτε ένα μικρό θαύμα του αθηναϊκού μοντερνισμού /

ίσως γιατί δεν πρόλαβε να το δει στην καλή του περίοδο, πριν από την ανελέητη παρακμή του '80 /

στο τέλος παρέμεινε το μισό σχεδόν από το «υπερωκεάνιο» του Τάκη Ζενέτου, ο σταθμός άνοιξε και ο κόσμος συμβιβάστηκε με την ιδέα ότι «κάποτε θα γίνει μουσείο» και ότι αυτό είναι καλύτερο από μια νησίδα πρασίνου ανάμεσα σε δύο φορτωμένες οδικές αρτηρίες /

κι έτσι ακουγόταν /

όμως από την αρχή όλο και κάτι δεν πήγαινε καλά με αυτή την υπόθεση που (είπαμε) φαινόταν λογική και παραγωγική /

διαρκή προβλήματα, τα έργα αρχίζουν, σταματάνε γιατί βρίσκεται αμίαντος, αρχίζουν ξανά, σταματάνε ξανά γιατί υπάρχουν προβλήματα με τον εργολάβο, οι εργασίες προχωράνε, αλλά με ρυθμούς χελώνας, οι εργασίες σταματάνε γιατί ο εργολάβος κηρύσσεται έκπτωτος, οι εργασίες ξεκινούν πάλι με νέο εργολάβο /

τον Μάρτιο του 2014 το κτίριο, επιτέλους, τελειώνει (αλλά χωρίς να παραδοθεί) /

και επτά μήνες μετά δεν μπορεί να ανοίξει /

και το χειρότερο; /

κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά γιατί το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δεν μπορεί να ανοίξει /

η Άννα Καφέτση, ο άνθρωπος που έχει ταυτιστεί με τη γέννηση και τη μέχρι τώρα πορεία του ΕΜΣΤ, κινδυνεύει να βρεθεί εκτός Μουσείου την ύστατη ώρα, στο παρά ένα των εγκαινίων του /

η σύγκρουσή της με το διοικητικό συμβούλιο μπορεί να αποβεί μοιραία και κανείς δεν ξέρει τι μουσείο θα ανοίξει (όταν ανοίξει) και, κυρίως, με ποιους ανθρώπους /

η ιστορία στο ΕΜΣΤ αρχίζει να θυμίζει λίγο αρχαία τραγωδία και σε περίπτωση που υπάρξει «διάδοχη κατάσταση» αναρωτιέμαι μέσα σε τι περιβάλλον και ποιο κλίμα θα τραβήξει μπροστά αυτό το μουσείο, έχοντας πίσω του τόσες πληγές ανοιχτές.

 

Το Μουσείο που δεν ανοίγει Facebook Twitter

Αθήνα
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Αθήνα / Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Ένα άψυχο φυσικό τοπίο με ξερά δέντρα και κομμένους κορμούς είναι η δυσάρεστη έκπληξη που αντικρίζει κανείς ανεβαίνοντας στον λόφο του Φιλοπάππου. Ποια είναι η ευθύνη του δήμου, τι καταγγέλλουν οι πολίτες, τι λέει το υπουργείο Πολιτισμού και τι δηλώνει η Αγνή Πικιώνη, πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Δημήτρης Πικιώνης».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Αθήνα / «Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Η Περιφέρεια Αττικής δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποστηρίζει ότι θέλει να φέρει κοντά ανθρώπους και πρωτοβουλίες που έχουν κοινό σημείο προβληματισμού τη βιωσιμότητα του Λεκανοπεδίου.
LIFO NEWSROOM
Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
βασικα εχει συνηθισει το ματι μας στην ελλειψη συντηρησης, σε4 διαβεβαιω οτι αν εχεις δει τα προσφυγικα σε φωτο οταν ηταν καινουρια, ηταν πολυ μπροστα απο οποιαδηποτε αχαρι πολυκατοικια φτιαχτηκε απο τα 80ς και μετα - απο ολες βασικα.Ενα σοβατισμα και ενα βαψιμο θελουν και ειναι μια χαρα.Αλλα στην Ελλαδα οι πολλες οι μιζες ειναι στην κατασκευη οχι στην συντηρηση των εργων και των υποδομων παραδοσιακα... Ειμαστε στη φαση γκρεμιζουμε και οχι συντηρουμε...
Βασικά μοντερνισμός (στην αρχιτεκτονική) είναι αυτό ακριβώς που είναι το Φίξ. Δηλαδή, επιβλητικό, επαναληψιμότητα των υλικών, συμμετρία κ.λπ.. Δεν σημαίνει ότι είναι "μοντέρνο"(!). Σήμερα, υπάρχει και η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική, την οποία κατά τη γνώμη μου το ΜΣΤ θα έπρεπε να εμφυσούσε.
Χωρις να εχω ιδεα για την διαμαχη και για το ποιος εχει δικιο καποτε στην Ελλαδα θα πρεπει να υπαρξουν θεσμοι, υπερανω προσωπων και διευθυντων, και οχι προσωποπαγεις οργανισμοι. Το μουσειο οσο ειναι δημιουργημα και της διευθυντιρας του τοσο και περισοτερο ειναι κτημα και περιουσια αυτων που το χρηματοδοτησαν κανοντας το δυνατο.
Ως μουσείο δεν ορίζεται μόνο ένα κτήριο αλλά κυρίως η συλλογή που φιλοξενεί. Έχω την εντύπωση ότι η βαθιά κόντρα ανάμεσα στο Δ.Σ. και τη Δ/ντρια έχει να κάνει με τη συλλογή του μουσείου και τον εμπλουτισμό της. Καλό θα ήταν να υπάρξει μια ενημέρωση σχετικά και μ' αυτό. Μ' άλλα λόγια, τόσον καιρό ωραίο κτήριο βλέπουμε, αλλά μέσα τι πρόκειται να δούμε;