H foodity είναι μια ολοκαίνουρια startup που δημιουργήθηκε από την προσπάθεια κάποιων ανθρώπων να αναπτυχθούν zero waste εστιατόρια στην Ελλάδα, ξεκινώντας από την Αθήνα.
Στην ουσία, μέσα από μια εφαρμογή, οι ιδιοκτήτες εστιατορίων υψηλής γαστρονομίας παροτρύνονται να προσφέρουν τις μερίδες πλεονάζουσας τροφής σε χαμηλό κόστος και ενθαρρύνονται όλοι εκείνοι που δεν έχουν τη δυνατότητα να δειπνήσουν σε ένα διακεκριμένο εστιατόριο, να αγοράσουν, συλλέξουν και απολαύσουν ένα πολύ κομψό και γευστικό γεύμα που υπό άλλες συνθήκες θα κατέληγε στα σκουπίδια.
Στη χώρα μας κάθε άτομο σπαταλά άσκοπα 80 κιλά φαγητό το χρόνο. Από την άλλη πλευρά, ένα premium εστιατόριο που σερβίρει μέσο όρο 50-70 κουβέρ την ημέρα, τους χειμερινούς μήνες, βγάζει 910 κιλά απορρίμματα κάθε εβδομάδα. Από αυτά, το 45% είναι ανακύκλωση και στο συγκεκριμένο νούμερο δεν συμπεριλαμβάνεται η ανακύκλωση γυαλιού η οποία διαχωρίζεται και καταλήγει σε ξεχωριστό κάδο ανακύκλωσης.
Παράλληλα υπάρχουν οργανισμοί που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα διατροφικής ανασφάλειας δωρίζοντας πάνω από 2.500 γεύματα καθημερινά σε όλη τη χώρα. Αυτά τα νούμερα είναι ενδεικτικά πως υπάρχει πολύ πλεονάζον φαγητό που είτε αξιοποιείται ή όχι.
Τέλος, μια μέση ελληνική οικογένεια ή διαφορετικά ένα νοικοκυριό, πετάει ετησίως στα σκουπίδια φαγητό αξίας 600 €.
Στο εξωτερικό υπάρχει θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση του food waste, η νοοτροπία των επαγγελματιών και επιχειρηματιών της γαστρονομίας είναι διαφορετική και ο κόσμος είναι ήδη ευαισθητοποιημένος τόσο πολύ που οι πολίτες αναζητούν πρακτικές λύσεις. Υπάρχουν ήδη σε κάποιες χώρες food apps και οι πολίτες πραγματικά ενισχύουν και ωθούν τις επιχειρήσεις να δρουν με κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Η αδιαφορία ως προς την πρώτη ύλη από το εργατικό δυναμικό των επιχειρήσεων εστίασης, η απουσία γνώσης και εκπαίδευσης αυτών, μια και δεν υπάρχει η παρότρυνση για ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση του προβλήματος του food waste μέσα στις επιχειρήσεις, και τέλος ο μεγάλος όγκος απορριμμάτων που βγάζουν ακόμη και αυτές που είναι premium, που είναι αντιφατικός σχετικά με τη ποιότητα των γευμάτων που προσφέρουν και το κόστος των πρώτων υλών που χρησιμοποιούν, ήταν οι σημαντικότερες αιτίες που πυροδότησαν την επιθυμία της Βη Μπουγάνη να ασχοληθεί με το φαγητό που πετιέται στα σκουπίδια από τους χώρους εστίασης.
Στην αρχή δημιούργησε τη Sustainable Food Movement in Greece μια Κοιν.Σ.Επ. που είχε ως σκοπό να μυήσει τους επαγγελματίες και επιχειρηματίες γαστρονομίας και τουριστικών επαγγελμάτων στην αειφόρο ανάπτυξη.
«Επιθυμούσαμε να φτιάξουμε μια ομπρέλα όπου θα μπορέσουμε να κάνουμε συνέργειες και να ενωθούμε με άλλους οργανισμούς, φορείς και επιχειρήσεις με στόχο να αντιμετωπίσουμε ομαδικά το πρόβλημα απορριμμάτων τροφής. Εστιάζουμε στον κλάδο της γαστρονομίας και αγγίζουμε και τα τουριστικά επαγγέλματα λόγω του ανθρώπινου δυναμικού.
»Αυτό που πραγματικά μας ενδιαφέρει είναι να πείσουμε τους επαγγελματίες να αλλάξουν αντίληψη γύρω από το τρόπο διαχείρισης της πρώτης ύλης και να συμπεριφέρονται επαγγελματικά εμπνευσμένοι από τους 17 στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
»Σε γενικές γραμμές εμείς προσφέρουμε υπηρεσίες εκπαίδευσης και συμβουλευτικής στις επιχειρήσεις που θέλουν να είναι καινοτόμες, κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά βιώσιμες και θέλουν να αναδείξουν την ΕΚΕ τους. Σύντομα θα μπορούμε να πιστοποιούμε τις επιχειρήσεις που συμπεριφέρονται σύμφωνα με τις αρχές της αειφορίας» λέει η κ. Μπουγάνη
Σε μια αρκετά σημαντική έρευνα που έγινε από το Χαροκόπειο το 2012 -δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια πιο πρόσφατη- το 54% από το ελληνικό κοινό που συμμετείχε, στην ερώτηση «πώς σας επηρεάζει το food waste που παράγετε;» δήλωσε «πολύ άσχημα».
«Θα λέγαμε λοιπόν πως υπάρχει ευαισθητοποίηση στο θέμα αντιμετώπισης της πείνας, αλλά πρακτικά πάμε πολύ αργά όσον αφορά το στάδιο πρόληψης. Στην παρούσα χρονική στιγμή θέλουμε να πιστεύουμε πως με τη νέα νομοθεσία για τη κοινωνική υπευθυνότητα θα δούμε και πολλές αλλαγές και σε διάφορες επιχειρήσεις της βιομηχανίας τροφίμων, πέρα από τα σουπερμάρκετ και τις λαϊκές αγορές» εξηγεί η κ. Μπουγάνη.
Στο εξωτερικό υπάρχει θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση του food waste, η νοοτροπία των επαγγελματιών και επιχειρηματιών της γαστρονομίας είναι διαφορετική και ο κόσμος είναι ήδη ευαισθητοποιημένος τόσο πολύ που οι πολίτες αναζητούν πρακτικές λύσεις. Υπάρχουν ήδη σε κάποιες χώρες food apps και οι πολίτες πραγματικά ενισχύουν και ωθούν τις επιχειρήσεις να δρουν με κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Όμως στη χώρα μας η κ. Μπουγάνη και η ομάδα της βρίσκονται αντιμέτωποι καθημερινά με την ανεπαρκή επίγνωση του προβλήματος στις επιχειρήσεις που προσεγγίζουν και με την έλλειψη προγραμματισμού και γνώσης για τη διαχείριση της πρώτης ύλης.
«Όμως και οι πολίτες έχουν αλλάξει τις καταναλωτικές τους συνήθειες, κάτι που καμιά φορά δεν έχει θετικό αντίκτυπο στην προσπάθεια μας, μια και τρώνε πολλά γεύματα εκτός σπιτιού, συχνά χωρίς να αξιοποιούν αυτά που προμηθεύονται. Αυτά έχουν κάποια ημερομηνία λήξης και έτσι αναπόφευκτα καταλήγουν στα σκουπίδια» επισημαίνει η κ. Μπουγάνη.
«Επίσης να αναφέρουμε πως ως επιχείρηση δεν είναι εύκολο να αποδέχεσαι πως έχεις μεγάλο όγκο σκουπιδιών, ειδικά όταν προσφέρεις υψηλής ποιότητας γεύματα που πραγματικά κοστίζουν πολύ.
»Δεν θέλουμε να δημιουργούμε conflicts μεταξύ επιχειρηματιών που δεν είναι παρόντες 24 ώρες το 24ωρο στην επιχείρηση τους και δεν έχουν τον έλεγχο σε κάθε πόστο και executive chefs ή των επαγγελματιών που εργάζονται σε μια επιχείρηση. Είναι λεπτές ισορροπίες και εμείς δεν είμαστε εδώ για να κατακρίνουμε το έργο τους αλλά για να τους βοηθήσουμε να εξελιχθούν σε μια πραγματικά βιώσιμη επιχείρηση από όλες τις απόψεις.
»Τέλος, στην κουλτούρα μας, ως Έλληνες, μας είναι πολύ δύσκολο να αποδεχτούμε τα όποια λάθη κάνουμε και δεν εμπιστευόμαστε εύκολα το διαφορετικό, το καινοτόμο.
»Επομένως για εμάς, πολλές φορές είναι επίπονη η προσπάθεια να πείσουμε κάποιον να ακολουθήσει τις αρχές που πρεσβεύουμε. Κι ένας λόγος παραπάνω είναι το γεγονός πως είμαστε μια μικρή startup που για πολλούς αυτό που υποστηρίζουμε είναι ουτοπία», καταλήγει.
Με την εφαρμοφή foodity η Sustainable Food Movement in Greece διακρίθηκε στα StartUp Europe Awards 2017 ως καλύτερη εγχώρια νεοφυής επιχείρηση στην κατηγορία της Γαστρονομίας. Η εφαρμογή είναι σε open BETA και σύντομα θα παρουσιάσει τις πρώτες συνεργασίες για την πιλοτική της λειτουργία.
Τι ευελπιστούν οι δημιουργοί της ότι θα αλλάξει; «Πιστεύουμε ότι θα αλλάξει η αγορά της υψηλής γαστρονομίας μια και οι επιχειρηματίες θα θέλουν να είναι πρωτοπόροι, καινοτόμοι και φυσικά να αποδεικνύουν με ισολογισμούς στο σάιτ αλλά και στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης τους τα πραγματικά, μετρήσιμα αποτελέσματα του τρόπου που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα του food waste.
»Από την άλλη θα δούμε ένα διαφορετικό χαρακτήρα, μια εξωστρέφεια και πιο δυναμικά brands μια και η foodity τους ωθεί να είναι βιώσιμη κατά ένα τρόπο και θα βελτιώσει το περιβαλλοντικό και κοινωνικό τους προφίλ.
»Ως προς τους καταναλωτές, ο ενθουσιασμός είναι μεγάλος και πολλοί θα αλλάξουν πραγματικά τις διατροφικές τους συνήθειες, θα γίνουν ηθικοί καταναλωτές στην πράξη και θα υποστηρίξουν όλες αυτές τις επιχειρήσεις της foodity, μια και θα αισθάνονται πληρότητα από την προσβασιμότητα που προσφέρει η εφαρμογή».