Για πάνω από μια δεκαετία το Λούβρο προετοίμαζε την αναδρομική έκθεση για τον μεγάλο δάσκαλο Λεονάρντο Ντα Βίντσι και σήμερα ανοίγει τις πύλες του, έτοιμο να τιμήσει τα 500 χρόνια από το θάνατό του.
Με μια συλλογή 160 αριστουργημάτων και αντικειμένων, αυτή είναι από τις πιο ακριβές εκθέσεις τέχνης παγκοσμίως. Τα έργα συγκεντρώθηκαν από όλο τον κόσμο και κάποια είναι δάνεια από τις συλλογές της βασίλισσα Ελισάβετ και το ίδρυμα Μπιλ και Μελίντα Γκέιτς. Το Βρετανικό Μουσείο, το Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης και το Βατικανό έχουν επίσης δανείσει έργα στο μουσείο στο Παρίσι.
Η έκθεση, η οποία αναμένεται να προσελκύσει περισσότερους από μισό εκατομμύριο επισκέπτες τους επόμενους τέσσερις μήνες, στοχεύει να προσφέρει στους επισκέπτες μια βαθύτερη κατανόηση των μεθόδων εργασίας του δημιουργού, χρησιμοποιώντας τα σημειωματάρια του, την τεχνολογία υπέρυθρης απεικόνισης και την εικονική πραγματικότητα.
Ο Ντα Βίντσι ήταν μηχανικός, σχεδιαστής, επιστήμονας και καλλιτέχνης που γοητεύτηκε με την ανθρώπινη μορφή και τις συμπεριφορές των ζώων και των φυτών και η έκθεση αυτή εξερευνά όλες τις πτυχές του έργου του πάνω στις θεματικές αυτές.
Μεταξύ των πιο διάσημων έργων, που μετά από «διπλωματικό θρίλερ» πέτυχε να δανειστεί από την Ιταλία το Λούβρο, είναι ο Βιτρούβιος Άνθρωπος. Το διάσημο σχέδιο, το οποίο θα αποτελέσει μέρος της έκθεσης για οκτώ εβδομάδες, μεταφέρθηκε στο Παρίσι μόλις την περασμένη εβδομάδα, παρά τις προσπάθειες να απαγορευτεί η έξοδος από την Ιταλία.
Ο συντηρητής της έκθεσης Vincent Delieuvin είπε ότι το σχέδιο αναδεικνύει τη σημασία της σχέσης μεταξύ επιστήμης και τέχνης. «Στην περίπτωση αυτή, δείχνει την ομορφιά του ανθρώπινου σώματος», δήλωσε.
Η Μόνα Λίζα, ίσως ένα από τα πιο γνωστά έργα του καλλιτέχνη, δεν εμφανίζεται σε αυτή τη έκθεση στη φυσική της μορφή, καθώς διατηρείται αλλού στο Λούβρο σε προστατευμένη θήκη από γυαλί, αλλά οι επισκέπτες μπορούν να την απολαύσουν με μια πρωτοποριακή μέθοδο που ονομάζεται Beyond the Glass, η οποία τη χρήση της τεχνολογίας αποκαλύπτει με μοναδικό τρόπο πτυχές του έργου που δεν είναι ορατές με γυμνό μάτι.
Το έργο που το Λούβρο επιθυμούσε διακαώς να αποκαλύψει για πρώτη φορά μετά τη θρυλική του πώληση, δεν θα είναι όμως στις προθήκες του μουσείου. Ο περίφημος «Salvator Mundi», ο πιο ακριβός πίνακας ζωγραφικής που πωλήθηκε για 450 εκατομμύρια δολάρια στη δημοπρασία του Christie το 2017 δεν θα είναι μέρος της έκθεσης, αν και το Λούβρο φαίνεται πως ακόμη ελπίζει ότι ίσως το αίτημα για δάνειο γίνει δεκτό ακόμη και μετά το άνοιγμα της έκθεσης. Το μυστήριο για το έργο μεγαλώνει καθώς δεν έχει εκτεθεί δημόσια μετά την πώληση και ουσιαστικά κανείς δεν γνωρίζει πού βρίσκεται. Το Λούβρο δήλωσε λίγο πριν τα εγκαίνια ότι το αίτημα του μουσείου να δανειστεί το έργο εξακολουθεί να εκκρεμεί.
Συνολικά 162 έργα ζωγραφικής, σκίτσα, σχέδια με κόκκινη κιμωλία, χειρόγραφα, γλυπτά, αντικείμενα τέχνης συγκεντρώθηκαν, αλλά μόνο 11 από τους σχεδόν 20 πίνακες που αποδίδονται στον ζωγράφο παρουσιάζονται στην έκθεση.
Η έκθεση είναι πλούσια σε ενδιαφέροντα σκίτσα, σχέδια και έγγραφα όπως και σε έργα άλλων καλλιτεχνών της Αναγέννησης, που τοποθετούν την έκθεση σε μια ταραγμένη εποχή, όπου ο ζωγράφος κυκλοφορεί μεταξύ Φλωρεντίας, Μιλάνου, Μάντοβας, Βενετίας, Ρώμης και Γαλλίας.
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 24 Οκτωβρίου 2019 έως τις 24 Φεβρουαρίου 2020.
σχόλια