Το ΥΠΟΙΚ επιβεβαιώνει την τρύπα των δύο δις στο πρωτογενές πλεόνασμα

Το ΥΠΟΙΚ επιβεβαιώνει την τρύπα των δύο δις στο πρωτογενές πλεόνασμα Facebook Twitter
8

Στο 0,3% του ΑΕΠ προσδιορίζεται τελικά και επισήμως το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 έναντι στόχου 1,5% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με την αποψινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών διευκρινίζεται ότι κατά τον προσδιορισμό του πρωτογενούς αποτελέσματος με βάση το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής (που εφαρμόζεται επειδή η χώρα βρίσκεται σε μηχανισμό στήριξης) δεν λαμβάνονται υπόψη τρεις παράγοντες.

Αυτοί είναι :

1. Η αναδρομικη μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαική Ενωση.

2.Η μεταφορά αποδόσεων ( κερδών) των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος ( ANFAs και SMPs).

3.Η επίπτωση από τη στήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.


Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (SMPs) καταγράφηκαν και καταγράφονται στον Προϋπολογισμό και θα ανέλθουν στα 10 δισ. ευρώ περίπου συνολικά μέχρι το 2025. Δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, κατατίθενται απευθείας στον Ειδικό Λογαριασμό Εξυπηρέτησης του Δημοσίου Χρέους (segregated account) στην Τράπεζα της Ελλάδος και δεν υπολογίζονται στους στόχους του ΠΟΠ.


Επίσης, όπως διευκρινίζεται, η κρατική υποστήριξη προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, έχει επίδραση στο αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης. Ωστόσο, αυτή η μεταβολή ελλείμματος αντικρίζεται από περιουσιακά στοιχεία (μετοχές) που αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, με προβλεπόμενη εκποίησή τους και με σημαντική αξία μεταπώλησης η οποία θα συμβάλλει στη μείωση του δημόσιου χρέους.

Αναλυτικά η μακροσκελής ανακοίνωση με την οποία το ΥΠΟΙΚ παράσχει τις αναλυτικές διευκρινίσεις και εκτενής αναφορά στους τρόπους υπολογισμού:

Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης


Το ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης αποτελείται από το ισοζύγιο του Κράτους (Υπουργεία, περιφερειακές υπηρεσίες Υπουργείων και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις), από το ισοζύγιο της Κεντρικής Διοίκησης (Κράτος, Νομικά Πρόσωπα και ΔΕΚΟ ταξινομημένες εντός της Γενικής Κυβέρνησης), από το ισοζύγιο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και από το ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).

Η αξιολόγηση με βάση το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ΕΣΛ-2010) ή European System Accounts (ESA-2010)

Η υπολογισμός των επιδόσεων μιας χώρας γίνεται σε επίπεδο αποτελέσματος του ισοζυγίου Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, σύμφωνα με το ΕΣΛ-10 από την Eurostat/ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με τη Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ – EDP).

Η αξιολόγηση με βάση το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής (ΠΟΠ)
Ειδικά η αξιολόγηση της Ελλάδας, επειδή βρίσκεται στο Μηχανισμό Στήριξης, γίνεται με βάση τις συμφωνηθέντες παραμέτρους στο πλαίσιο του ΠΟΠ.


Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΠΟΠ, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει κυρίως :
Την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τη μεταφορά των αποδόσεων (κερδών) των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).

 Την επίπτωση από τη στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (εφάπαξ επίπτωση/one off).

 Τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (SMPs)
Τα έσοδα των SMPs καταγράφηκαν και καταγράφονται στον Προϋπολογισμό και θα ανέλθουν στα 10 δισ. ευρώ περίπου συνολικά μέχρι το 2025.
Δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, κατατίθενται απευθείας στον Ειδικό Λογαριασμό Εξυπηρέτησης του Δημοσίου Χρέους (segregated account) στην Τράπεζα της Ελλάδος και δεν υπολογίζονται στους στόχους του ΠΟΠ.

Η επίπτωση της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Η κρατική υποστήριξη προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, έχει επίδραση στο αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης.
Ωστόσο, αυτή η μεταβολή ελλείμματος αντικρύζεται από περιουσιακά στοιχεία (μετοχές) που αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, με προβλεπόμενη εκποίησή τους και με σημαντική αξία μεταπώλησης η οποία θα συμβάλλει στη μείωση του δημόσιου χρέους.

 Ειδικότερα οι διαφορές αυτές για το έτος 2014 αφορούν:

• Στο ΠΟΠ δεν περιλαμβάνονται τα έσοδα από ΑNFAs και SMPs. Τα έσοδα από ΑNFAs και SMPs εκτιμούνται το 2014 σε 2.419 εκατ. Ευρώ σε δημοσιολογιστική βάση (580 εκατ. ευρώ που εισπράχθηκαν στο 2014 και 1.839 εκατ. ευρώ εθνικολογιστική προσαρμογή- απαίτηση). Κατά συνέπεια, το ποσό αυτό δεν περιλαμβάνεται στο πρωτογενές αποτέλεσμα κατά ΠΟΠ.
• Επίσης στο ΠΟΠ περιλαμβάνεται μόνο μέρος των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις και ειδικότερα 4 κατηγορίες αυτών: gaming licenses (άδειες παιγνίων), telecom licenses (άδειες κινητής τηλεφωνίας), sales of aircrafts (πώληση αεροσκαφών), και extension of the airport concession (παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών). Κατά συνέπεια από το σύνολο των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις που έχουν περιληφθεί στο αποτέλεσμα κατά ESA -2010 ύψους417 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να αφαιρεθούν 298 εκατ. ευρώ κατά ΠΟΠ (θα υπολογισθούν μόνο τα 119 εκατ. ευρώ).
• Άλλες διαφορές στις εθνικολογιστικές προσαρμογές αφορούν το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (ΕΕΤΑ) του έτους 2013. Ειδικότερα για το αποτέλεσμα κατά ESA-2010 λαμβάνονται υπόψη οι εισπράξεις μέχρι και τον Μάϊο του 2014 οι οποίες μεταφέρονται στο έτος 2013. Στο ΠΟΠ μεταφέρονται στο έτος 2013 οι εισπράξεις μόνο μέχρι και τον Μάρτιο του 2014. Έτσι, σύμφωνα με το ΠΟΠ στο2014 υπάρχει βελτίωση κατά 193 εκατ. ευρώ, ίσο με το ποσό που είχε περιληφθεί στον πίνακα 3.4 σελ. 104 της εισηγητικής έκθεσης του Προϋπολογισμού 2015.

Κατά συνέπεια εάν στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2014 (σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία) κατά ESA-2010 γίνουν οι παραπάνω τρείς προσαρμογές, τότε κατά Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής το πρωτογενές αποτέλεσμα περιορίζεται στο 0,3% του ΑΕΠ, από 1,5% που ήταν ο στόχος.

Υστέρηση Ταμειακών Εσόδων 2014
Στο έτος 2014 στα ταμειακά καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού υπήρξε υστέρηση συνολικού ύψους 3.914 εκατ. Ευρώ (δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού 12μήνου), εκ των οποίων 3.500 εκατ. ευρώ στα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (Τ.Π) και 414 εκατ. ευρώ στα έσοδα του ΠΔΕ . Εάν στην υστέρηση των εσόδων του Τ.Π. , δεν υπολογισθούν τα έσοδα από ANFAs και SMPs ύψους 1.886 εκατ. ευρώ, τότε η υστέριση σε ταμειακή βάση περιορίζεται σε 2.026 εκατ. ευρώ.

8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμπανάκι από την ΕΚΤ: Κίνδυνος για νέα κρίση χρέους στην Ευρωζώνη

Οικονομία / Καμπανάκι από την ΕΚΤ: Κίνδυνος για νέα κρίση χρέους στην Ευρωζώνη

Η ΕΚΤ επισήμανε «τα αυξημένα επίπεδα χρέους και τα υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα», καθώς και την υποτονική ανάπτυξη και τις αβεβαιότητες που προκαλούνται από τα πρόσφατα «εκλογικά αποτελέσματα σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο»
LIFO NEWSROOM

σχόλια

4 σχόλια
Διαβάζετε τα άρθρα πριν σχολιάσετε; Το δημοσίευμα αναφέρεται στο 2014. 2014! Τότε δεν κυβερνούσαν ακόμα ο Τσιπρας και ο Βαρουφακης, κυβερνούσαν αυτοί που έκαναν λόγο για success story, για έξοδο από το μνημόνιο και για ανάπτυξη...Ναι, οι ίδιοι που μας παραμυθιαζαν και για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Η υστέρηση εισόδων άρχισε λόγο εκλογών, αν θυμάσαι καλά οι αγορές είχαν τρελαθεί στα μέσα Δεκεμβρίου γιατί ήταν φανερό ότι θα είχαμε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό το κόμμα, επίσης, καλούσε τους πολίτες να μην πληρώσουν τίποτα. Τρίτον: ο ΣΥΡΙΖΑ δημιούργησε πρωτογενές έλλειμμα σε ούτε 2 μήνες το 2015.
Τέλεια, η Κυβέρνηση θα πρέπει να πανηγυρίζει, αφού προεκλογικώς διακήρυσσε την ανάγκη ο κ. Τσίπρας για ''πρωτογενώς ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς (χωρίς δηλαδή πρωτογενή πλεονάσματα).http://news247.gr/eidiseis/politiki/ekloges-gr/ekloges2015/tsipras-stoys-financial-times-mia-kyvernhsh-syriza-desmeuetai-gia-diathrhsh-isoskelismenoy-proypologismou.3258560.html
Τεσσερα βασικα ερωτηματα που θα πρεπει η νεα κυβερνησει-οταν επιτελους αρχισει να κυβερνα-να απαντησει:1)ποση μεγαλη ζημια εγινε στα δημοσια εσοδα απο την προεκλογικη περιοδο και την προ-προεκλογικη περιοδο,εκλογων τις οποιες προκαλεσε το σημερινο κυβερνητικο κομμα.2)ποση μεγαλη ζημια προκαλει η αργοπορια και ασυννενοησια της νεας κυβερνησης αυτους τους πρωτους μηνες στα εσοδα του 2015;; (υπολογιστε στις παραπανω δυο ερωτησεις και την,μηδαμινη πια,ρευστοτητα στην αγορα και την κατακορυφη αυξηση της ανασφαλειας)3)Πως θα μπορεσει η νεα κυβερνηση να πετυχει πρωτογενες πλεονασμα 1,5%,οταν του 2014 διαμορφωθηκε στο 0,4% με εναν πολυ καλο τουρισμο,με μεγαλες μειωσεις στο δημοσιο τομεα και με αυξημενη φορολογια;4)Θα μας πει ποτε καποιος ηθικος οικονομολογος του συριζα,ποιο κομμα παγκοσμιως υποστηριζε κινηματα τυπου ''Δεν Πληρωνω'' και επειτα εναποθετει στο..πατριωτικο καθηκον των φορολογουμενων να πληρωσουν τον..βλαβερο ενφια και παραλληλα να ψεγει για αδεια ταμεια;;;;
Χωρίς να θεωρώ ότι έχεις απαραίτητα λάθος σε αυτά που λες, πολύ πριν απαντήσει στα παραπάνω η σημερινή κυβέρνηση των 40 ημερών θεωρώ πολύ πιο σημαντικό να απαντηθούν τα εξής:1)Πόσο μεγάλη ζημιά έγινε στην χώρα από την -επί 5 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ- ΠΑΝΤΕΛΗ απραγία σε θέματα αναμόρφωσης φορολογικού συστήματος?2)Πόσο μεγάλη ζημιά έγινε από την ληστρική επιδρομή σε ασφαλιστικά ταμεία και στις αποταμιεύσεις μιας ολάκερης ζωής του μέσου πολίτη? Πόσο ακόμα αντέχει αυτός και σε ποιο χρονικό σημείο θα "έσπαγε" με ΤΡΑΓΙΚΕΣ συνέπειες για το σύνολο της κοινωνίας?3)Πόσο καταστροφικό είναι το να μην έχει γίνει αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα με εξορθολογισμό δαπανών, εδω και 5 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ, ενώ το μ..νι μας καιγόταν??? (Όχι, η απόλυση προσωπικού καθαρισμού δεν αποτελεί αναδιάρθρωση)4)Γιατί επί 5 χρόνια δεν έχουν γίνει ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΕΣ κινήσεις για την εξυγίανση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην χώρα?Η παραπάνω λίστα είναι ενδεικτική, δεν είμαι κανενός κόμματος οπαδός (κάτι που από ότι φαίνεται από τα γραφόμενα σου δεν ισχύει και για εσένα) και ήθελα απλά να τονίσω ότι -κατ' εμέ- θα έπρεπε να βάλεις σε πιο ορθολογική σειρά τις απορίες σου..