«Γυναίκα, Ζωή, Ελευθερία». Το σύνθημα αντήχησε την Κυριακή στο Roosevelt Island της Νέα Υόρκης, καθώς εκατοντάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν για να δώσουν ζωή σε μια καλλιτεχνική εγκατάσταση αλληλεγγύης στις γυναίκες που ηγούνται της εξέγερσης στο Ιράν.
Στο κέντρο του κρατικού πάρκου, ένα τεράστιο πορτρέτο μιας Ιρανής έφηβης, τυπωμένο σε βαμβακερό καμβά, τοποθετήθηκε στο έδαφος. Περισσότεροι από 300 διαδηλωτές παρατάχθηκαν κυματιστά, και από ψηλά οι ίσκιοι τους χάρισαν μακριά μαλλιά στο εικονογραφημένο πρόσωπο της νέας κοπέλας.
Το πορτραίτο απεικονίζει την 16χρονη Ιρανή Νίκα Σαχκαραμί, η οποία εξαφανίστηκε τον Σεπτέμβριο, αφότου βιντεοσκοπήθηκε να στέκεται πάνω σε έναν αναποδογυρισμένο κάδο απορριμμάτων και να ανεμίζει τη μαντίλα της ανάμεσα σε φλόγες. Περισσότερο από μια εβδομάδα αργότερα, η οικογένειά της έμαθε ότι ήταν νεκρή.
Κοιτάζοντας από ψηλά την εγκατάσταση της Νέας Υόρκης, βλέπει κανείς την εικόνα μιας γυναίκας με μακριές, μαύρες τούφες μαλλιών να χορεύουν στον άνεμο. Στο έδαφος, τα συνθήματα του πλήθους αντηχούν στο πάρκο και αντηχούν στον ποταμό.
Οι ιρανικές αρχές δεν απάντησαν στα αιτήματα του CNN για πληροφορίες σχετικά με τον θάνατο της Νίκα, αλλά η μητέρα της δήλωσε ότι πιστεύει ότι η κόρη της σκοτώθηκε από τις ιρανικές δυνάμεις ασφαλείας κατά τη διάρκεια διαμαρτυρίας.
Η Νίκα ήταν μεταξύ των Ιρανών γυναικών και κοριτσιών που αγωνίστηκαν στην πρώτη γραμμή του επαναστατικού κινήματος, θέτοντας κυριολεκτικά σε κίνδυνο τη ζωή τους για να συμμετάσχουν στις διαδηλώσεις που πυροδοτήθηκαν μέσα στον Σεπτέμβριο από τον θάνατο της Μαχσά Τζίνα Αμίνι. Η 22χρονη Αμίνι πέθανε αφού συνελήφθη από την αστυνομία ηθικής του Ιράν επειδή φέρεται να φορούσε λάθος το χιτζάμπ της.
Η οργή του κόσμου για τον θάνατό της συνδυάστηκε με μια σειρά από άλλες διαμαρτυρίες κατά του καταπιεστικού καθεστώτος της Ισλαμικής Δημοκρατίας τροφοδοτώντας τις διαδηλώσεις. Οι διαδηλώσεις συνεχίζονται παρά το γεγονός ότι ορισμένοι διαδηλωτές καταδικάστηκαν σε θάνατο, εκατοντάδες σκοτώθηκαν και πάνω από 14.000 άνδρες, γυναίκες και παιδιά συνελήφθησαν.
Το έργο τέχνης δημιουργήθηκε από τον Γάλλο καλλιτέχνη του δρόμου JR, ιδιαίτερα γνωστό για τις καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας.
Η αποστολή να χρησιμοποιηθεί η τέχνη ως εργαλείο για τη διεκδίκηση θετικών αλλαγών, ενέπνευσε το έργο #EyesOnIran, «Μάτια στο Ιράν», με μια σειρά από εγκαταστάσεις πολυμέσων για το Ιράν στο Πάρκο Four Freedoms. Με την τοποθέτηση των έργων τέχνης απέναντι από το κτίριο των Ηνωμένων Εθνών στο Μανχάταν, οι καλλιτέχνες ζητούν την άμεση κινητοποίηση των Ηνωμένων Εθνών και των παγκόσμιων ηγετών.
Ορισμένες γυναίκες στο πλήθος κουβαλούν μωρά, τα καροτσάκια τους είναι παρατεταγμένα σε κοντινή απόσταση. Πολλές έχουν βάψει τα πρόσωπά τους, κάποιες με σημαίες, κάποιες με γραμμές που μιμούνται τα κάγκελα της φυλακής. Μια τριάδα γυναικών κυματίζει ιρανικές σημαίες στον αέρα, η μία από αυτές χαμογελάει μέσα από τα δάκρυα.
«Η χρήση της τέχνης ως μέσο διαμαρτυρίας και η προσέλκυση του ενδιαφέροντος του κόσμου είναι ένας όμορφος τρόπος για να τραβήξουμε την προσοχή στις βάναυσες δολοφονίες που συμβαίνουν στο Ιράν. Έχει νόημα, έχει φωνή - και μας δίνει μια φωνή που χρειαζόμαστε απεγνωσμένα. Ευγνωμονούμε γι' αυτό».