Αφέλεια και απληστία: Πώς να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ

Αφέλεια και απληστία: Πώς να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ Facebook Twitter
Ο Daniel Bouaziz έξω από τη Γκαλερί του στο Παλμ Μπιτς. Πηγή: Meghan McCarthy/USA Today Network
0

Ο Ντανιέλ Μπουαζίζ, ιδιοκτήτης μιας γκαλερί στο Παλμ Μπιτς της Φλόριντα βρέθηκε ενώπιον του δικαστηρίου με την κατηγορία του ξεπλύματος χρήματος και της απάτης, όταν αποκαλύφθηκε ότι τα έργα διασήμων καλλιτεχνών που κρέμονταν στους τοίχους της γκαλερί του και πουλούσε σε απίστευτα χαμηλές τιμές ήταν τελικά πλαστά.

Οι «λάτρεις της τέχνης» πριν αποκαλυφθεί η απάτη του είχαν φυσικά ενθουσιαστεί που θα μπορούσαν να αγοράσουν με λίγα χρήματα, συγκριτικά με αυτά που πιάνουν τα έργα σε δημοπρασίες. Τον Απρίλιο του 2021 ο ιδιοκτήτης της γκαλερί πρότεινε σε έναν πελάτη του μια συμφωνία, να αγοράσει τέσσερα αυθεντικά έργα των Ρόι Λιχτενστάιν, Κίθ Χάρινγκ και Ανρί Ματίς, έργα που ο πελάτης αργότερα περιέγραψε ως το "ιερό δισκοπότηρο", για 290.000 δολάρια. Σύμφωνα με τους ομοσπονδιακούς εισαγγελείς, η συμφωνία ήταν πολύ καλή για να είναι αληθινή.

Τα έργα του πελάτη που τα αγόρασε θεωρώντας την αγορά σαν μεγάλη ευκαιρία, παρουσιάστηκαν σε μια γκαλερί στη Νέα Υόρκη, ο διευθυντής της οποίας είπε ότι κάτι του φαινόταν παράξενο. Τα μεγέθη ορισμένων από τα έργα δεν ταίριαζαν με τα πρωτότυπα, ενώ μερικοί αριθμοί εκδόσεων ήταν λανθασμένοι. Ακόμη χειρότερα, ο πελάτης βρήκε στο eBay μια εκτύπωση του Λιχτενστάιν που ταίριαζε ακριβώς με αυτόν που είχε αγοράσει, με τη διαφορά ότι αυτή στο eBay κόστιζε μόνο 535,50 δολάρια.

Ο Μπουαζίζ, Γάλλος πολίτης που γεννήθηκε στην Αλγερία, βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες με βίζα επισκέπτη Β-2, η οποία δεν του επιτρέπει να έχει και να λειτουργεί γκαλερί, ανέφεραν οι εισαγγελείς που υποστήριξαν ότι τα έργα που παρουσίαζε ως αυθεντικά έργα ήταν φτηνές αναπαραγωγές που αγόρασε μέσω διαδικτυακών δημοπρασιών.

Αφέλεια και απληστία: Πως να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ Facebook Twitter
Ένας πίνακας του Jean-Michel Basquiat που τελικά αποδείχθηκε πλαστός. Πηγή: Υπουργείο Δικαιοσύνης HΠΑ

Του απαγγέλθηκαν κατηγορίες μετά από έρευνα που περιελάμβανε εντάλματα έρευνας στις δύο γκαλερί του, έλεγχο των οικονομικών αρχείων και μυστικές αγορές έργων τέχνης που διαπιστώθηκε ότι ήταν πλαστά, καθώς και στοιχεία που συλλέχθηκαν από έξι θύματα που είχαν αγοράσει έργα τέχνης που αργότερα θεωρήθηκαν πλαστά.

Η πιο αποκαλυπτική «ομολογία» είναι αυτή του συνηγόρου του: "Ας το παραδεχτούμε, η επιχείρηση της τέχνης είναι υποκειμενική υπόθεση", είπε, κάτι που σημαίνει χοντρικά ότι πριν από μια πώληση δεν υπάρχει λεπτομερής έλεγχος.

Στην περίπτωση του Μπουαζίζ η υπόθεση έφτασε στα άκρα όχι μόνο γιατί πούλησε μια εκτύπωση, πανομοιότυπη με εκείνη που αγόρασε για 100 δολάρια, ως αυθεντικό Γουόρχολ σε έναν ανυποψίαστο αγοραστή για 85.000 δολάρια, αλλά γιατί με τον τρόπο του απέδειξε ότι οι άνθρωποι που θέλουν να αποκτήσουν τέχνη είναι συχνά αφελείς και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να ανακαλύψουν μια ευκαιρία που αγοράζουν χωρίς πολλές διατυπώσεις και πιθανώς από χρήματα που και οι ίδιοι δεν έχουν δηλώσει.

Με τον ίδιο τρόπο, ο Μπουαζίζ αγόρασε για 518,40 δολάρια ένα έργο του Μπασκιά που αν και φαινόταν ότι είναι πλαστός  μεταπωλήθηκε για 140.000 δολάρια.

Όσο για τον «γκαλερίστα», ξέπλενε τα χρήματα των θυμάτων του, χρησιμοποιώντας τα κέρδη του για να αγοράσει ένα ρολόι Cartier, μια Lamborghini και μια συλλογή όπλων περιορισμένης έκδοσης.

Αφέλεια και απληστία: Πως να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ Facebook Twitter
Ο Daniel Bouaziz έξω από τη Γκαλερί του στο Παλμ Μπιτς. Πηγή: Meghan McCarthy/USA Today Network

Στον ιστότοπο που διατηρούσε ο γκαλερίστας διαφήμιζε και πωλούσε μια συλλογή από ένα ευρύ φάσμα σημαντικών καλλιτεχνών, από τον Μονέ και τον Ροντέν μέχρι τον Μπασκιά μέχρι τον Ντε Κούνινγκ. Μέχρι την τελευταία στιγμή στο δικαστήριο ο συνήγορος του υποστήριζε ότι «οι εκτυπώσεις, ακόμη και αν δεν είναι πρωτότυπες, μπορεί να έχουν σημαντική αξία».

Τον Σεπτέμβριο του 2021, ένας μυστικός πράκτορας του F.B.I. άρχισε να αγοράζει έργα τέχνης από τον Μπουαζίζ, συμπεριλαμβανομένης μιας μεταξοτυπίας του Λιχτενστάιν με τίτλο "The Solomon R. Guggenheim Museum", την οποία ο γκαλερίστας πούλησε στον πράκτορα για 25.000 δολάρια, περιγράφοντάς του το έργο "κορυφαίο", σύμφωνα με την καταγγελία, ενώ είπε στον πράκτορα: "Εγγυώμαι για τα πράγματά μου". Ο ίδιος είχε αγοράσει το έργο online από μια εταιρεία στην Ισπανία για 450 ευρώ.

Η ανακάλυψη της απάτης αυτής είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, καθώς διακινούνται όχι μόνο πρωτότυπα πλαστά έργα τέχνης, αλλά και ένας τεράστιος αριθμός πλαστών χαρακτικών και λιθογραφιών με κέρδος για τους επιτήδειους εκατομμύρια δολάρια ή ευρώ κάθε χρόνο.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ