Είναι λύση για το Λούβρο να «διαγράψει» τη Μόνα Λίζα;

Είναι λύση για το Λούβρο να «διαγράψει» τη «Μόνα Λίζα»; Facebook Twitter
Η «ιερόσυλη» πρόταση του Λιουκ είναι: διαγράψτε τη «Μόνα Λίζα». Είτε αφήστε τον πίνακα εκεί που είναι, είτε μετακινήστε τον σε άλλον υπάρχοντα χώρο. Κάντε ό,τι μπορείτε για να βελτιώσετε την εμπειρία των επισκεπτών, αλλά ξεχάστε την ιδέα να χτίσετε έναν δαπανηρό νέο «τάφο» για να μεταφέρετε τη «Μόνα Λίζα» εκεί.
0

Η συζήτηση που έχει ανοίξει εδώ και μερικούς μήνες αφορά το έργο-σταρ του μουσείου του Λούβρου, το αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, την περίφημη «Μόνα Λίζα». Παρόλο που στον συγκεκριμένο πίνακα οφείλεται ένα μεγάλο μέρος της επισκεψιμότητας και της δημοφιλίας του μουσείου, προκαλεί πονοκέφαλο εξαιτίας της κυκλοφοριακής συμφόρησης που δημιουργεί στην αίθουσα στην οποία στεγάζεται.

Οι περισσότεροι επισκέπτες του μουσείου έχουν την ίδια εμπειρία: Δεκάδες άνθρωποι να περνούν δίπλα τους βιαστικά, προσπερνώντας μυριάδες άλλα αριστουργήματα της συλλογής του Λούβρου χωρίς να τους ρίξουν ούτε ματιά, για να φτάσουν ασθμαίνοντας και να τραβήξουν μια σέλφι ή μια φωτογραφία με τον πίνακα του Λεονάρντο.

Ο κορυφαίος ειδικός στον Λεονάρντο ντα Βίντσι, Μάρτιν Κεμπ, περιέγραψε τη μοίρα της «Μόνα Λίζα»: πολιορκημένη από πλήθη που κρατούνται σε απόσταση, μια κατάσταση που δεν είναι χρήσιμη ούτε για τον πίνακα, ούτε για τους επίδοξους θεατές του, ούτε για τα άλλα αριστουργήματα που βρίσκονται γύρω του.

Ο Μπεν Λιουκ γράφει στο The Art Newspaper ότι το μουσείο του Λούβρου γνώριζε από καιρό πως έχει πρόβλημα στη Salle des États που φιλοξενεί το έργο.

Τον Μάιο, ο Laurence des Cars, ο διευθυντής του Λούβρου, φέρεται να είπε στο προσωπικό: «Δεν καλωσορίζουμε τους επισκέπτες πολύ καλά σε αυτή την αίθουσα». Και πρόσθεσε: «Η μεταφορά της "Μόνα Λίζα" σε μια ξεχωριστή αίθουσα θα μπορούσε να δώσει τέλος στην απογοήτευση του κοινού». 

Η πολυσυζητημένη μεταφορά της «Μόνα Λίζα» σε έναν υπόγειο χώρο ειδικά σχεδιασμένο και με δική του είσοδο είναι ένα έργο που θα κόστιζε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ. Η γαλλική κυβέρνηση έχει ήδη πει ότι δεν θα βοηθήσει στην υλοποίησή του. Μισό δισεκατομμύριο ευρώ μοιάζει ακραίο έξοδο για το μουσείο και, όπως τόνισε ο Βενσάν Ντελιεβέν, ο επικεφαλής επιμελητής ιταλικών έργων ζωγραφικής του 16ου αιώνα του μουσείου, ο Λεονάρντο «ήθελε να δημιουργήσει μια πρόσωπο με πρόσωπο σχέση μεταξύ του πίνακα και του ατόμου που τον κοιτάζει». Ο Κεμπ συμφώνησε λέγοντας ότι η μετακίνηση του πίνακα σε έναν χώρο με καλύτερη κυκλοφορία επισκεπτών δεν θα έλυνε «το βασικό πρόβλημα, ότι αυτός δεν είναι ένας πίνακας φτιαγμένος για να τον βλέπουν ταυτόχρονα τεράστια πλήθη ανθρώπων. Είναι ένας πολύ προσωπικός πίνακας, που δημιουργήθηκε για τον σύζυγο της Λα Τζοκόντα και για να εκτεθεί σε πολύ ιδιωτικές συνθήκες».

Η «ιερόσυλη» πρόταση του Λιουκ είναι: διαγράψτε τη «Μόνα Λίζα». Είτε αφήστε τον πίνακα εκεί που είναι, είτε μετακινήστε τον σε άλλον υπάρχοντα χώρο. Κάντε ό,τι μπορείτε για να βελτιώσετε την εμπειρία των επισκεπτών, αλλά ξεχάστε την ιδέα να χτίσετε έναν δαπανηρό νέο «τάφο» για να μεταφέρετε τη «Μόνα Λίζα» εκεί.

Αντίθετα, επενδύστε στο να τραβήξετε την προσοχή των επισκεπτών στα πολλά άλλα αριστουργήματα της συλλογής.

Είναι λύση για το Λούβρο να «διαγράψει» τη Μόνα Λίζα; Facebook Twitter
H Grande Galerie, η αίθουσα με τα ιταλικά αριστουργήματα, είναι από τα «θύματα» της κούρσας που κάνουν οι επισκέπτες για να φτάσουν στη «Μόνα Λίζα».

Τα πιο διαβόητα «θύματα» της κούρσας που κάνουν οι επισκέπτες για να φτάσουν στη «Μόνα Λίζα» είναι οι βενετσιάνικες εικόνες γύρω της, έργα του Τιτσιάνο και του Τιντορέντο στα οποία δεν ρίχνουν ούτε μια ματιά. Όπως επίσης δεν ρίχνουν ούτε ματιά στη γειτονική Grande Galerie που έχει άλλα έργα του Ντα Βίντσι, όπως το αριστουργηματικό «Η Παρθένος και το Θείο Βρέφος με την Αγία Άννα». Εκεί κοντά είναι και άλλα «αόρατα» αριστουργήματα, έργα του Καραβάτζιο όπως ο «Θάνατος της Παρθένου», που είναι παράλογο το γεγονός ότι κανένας δεν τα κοιτάζει, στο πρώτο σε επισκεψιμότητα μουσείο στον κόσμο.

Κάποιοι προτείνουν εκθέσεις πιο μικρές μέσα στο Λούβρο, όπως η έκθεση «The Last Caravaggio», που έκλεισε με τη 10η υψηλότερη ημερήσια επισκεψιμότητα στην ιστορία της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου. Το Λούβρο δεν χρειάζεται καν να δανειστεί έργα, τα έχει στη συλλογή του. Και είναι ένας δυναμικός τρόπος να τραβήξει την προσοχή των επισκεπτών από τη μονόπλευρη αναζήτησή τους. 

«Το Λούβρο», λέει ο Λιουκ, «θα πρέπει να ξεχάσει τα δαπανηρά οικοδομικά έργα και να αφιερώσει όλες τις δυνάμεις και τα κεφάλαιά του σε ριζοσπαστικό και δυναμικό προγραμματισμό και αφήγηση ιστοριών για τα απαράμιλλα έργα του. Γιατί το πρόβλημα της "Μόνα Λίζα" είναι πράγματι δυσεπίλυτο και μόνιμο».

Με πληροφορίες από Theartnewspaper





 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου: Ποιος είναι ο Τούρκος πρωταγωνιστής του Netflix που δεν μπορεί να ταξιδέψει στην Αθήνα

Πολιτισμός / Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου: Ποιος είναι ο Τούρκος ηθοποιός του Netflix που δεν μπορεί να ταξιδέψει στην Αθήνα

Ο δημοφιλής Τούρκος ηθοποιός Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου δεν θα εμφανιστεί στη θεατρική σκηνή της Αθήνας λόγω κρατικής λογοκρισίας και περιοριστικών όρων
LIFO NEWSROOM
«Δεν σιωπούμε» γράφει ο Τούρκος ηθοποιός που ακύρωσε εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Πολιτισμός / «Δεν σιωπούμε» γράφει ο Τούρκος ηθοποιός που ακύρωσε εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Ο ηθοποιός θα πρωταγωνιστούσε στα «Σκυλιά» του Ανέστη Αζά αλλά συνελήφθη για «υποκίνηση μίσους» κατά του Ερντογάν και αφέθηκε ελεύθερος υπό όρους
LIFO NEWSROOM
«Όσα Παίρνει ο Άνεμος»: Φωτογραφίες από τις τελευταίες πρόβες λίγο πριν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα

Πολιτισμός / «Όσα Παίρνει ο Άνεμος»: Φωτογραφίες από τις τελευταίες πρόβες λίγο πριν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα

Η μεγάλη ερωτική ιστορία της Μάργκαρετ Μίτσελ ζωντανεύει επί σκηνής με φόντο τον αμερικανικό εμφύλιο - Από 25 Απριλίου, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
LIFO NEWSROOM
Τούρκος ηθοποιός ακύρωσε την εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Πολιτισμός / Τούρκος ηθοποιός ακύρωσε την εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Τη θέση του στο έργο αναλαμβάνει ο ηθοποιός Μιχάλης Πητίδης - Η παράσταση «Τα Σκυλιά», που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2024, επιστρέφει από την Παρασκευή 25 Απριλίου για δέκα παραστάσεις στο Θέατρο Κιβωτός
LIFO NEWSROOM
Αμαρτωλά βαμπίρ, επίδοξοι bodybuilders και χαριτωμένα πάντα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Αμαρτωλά βαμπίρ, επίδοξοι bodybuilders και χαριτωμένα panda από αύριο στους κινηματογράφους

Το κινηματογραφικό πρόγραμμα της (Μεγάλης) εβδομάδας απαρτίζεται από τρεις ταινίες, από τις οποίες ξεχωρίζει το μεγάλο, πρωτότυπο στοίχημα του Ράιαν Κούγκλερ με τίτλο «Sinners».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
UNESCO: Προτείνει να ανακηρυχθεί η 9η Φεβρουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

Πολιτισμός / UNESCO: Προτείνει να ανακηρυχθεί η 9η Φεβρουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

Η UNESCO επισημαίνει ότι η ελληνική υπήρξε η πρώτη lingua franca της Μεσογείου κατά την Ελληνιστική περίοδο, γλώσσα των Ευαγγελίων, των πρώτων επιστημονικών εγχειριδίων και των κειμένων που γέννησαν την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό
LIFO NEWSROOM
Λευτέρης Χαρίτος: Ο Γιώργος Λάνθιμος ψάχνει εναλλακτική λύση μετά την άρνηση του ΚΑΣ

Πολιτισμός / Λευτέρης Χαρίτος: Ο Γιώργος Λάνθιμος ψάχνει εναλλακτική λύση μετά την άρνηση του ΚΑΣ

«Δεν γίνεται κάθε φορά να βάζουμε μια ταυτότητα στην Ακρόπολη ανάλογα με το τι θέλουμε» ξεκαθάρισε ο γνωστός σκηνοθέτης και πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
LIFO NEWSROOM