Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ

Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ Facebook Twitter
Keith Haring | Grace House mural | Courtesy Museum of Contemporary Art Denver.
0

Το 1983 ή το 1984 ο Κιθ Χάρινγκ έφτιαξε ένα έργο για όσους ζούσαν στο Grace House, ένα κέντρο νεότητας στο Μανχάταν που ανήκε στην καθολική εκκλησία και φιλοξενούσε εφήβους διωγμένους από τα σπίτια τους. Ο Χάρινγκ οραματίστηκε ένα αριστουργηματικό έργο με τις φιγούρες του να διατρέχουν όλο το κλιμακοστάσιο του κτιρίου σε μήκος 85 ποδιών.

Η τοιχογραφία που ακολουθούσε τη ροή του κτιρίου ως συνεχές έργο, γύρω από πόρτες, γωνίες και σωλήνες, σχεδιάστηκε ειδικά για να εμπνέει και να ενθαρρύνει τους εφήβους που έβρισκαν εκεί καταφύγιο. Περιλαμβάνει μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά του μοτίβα, το «Radiant Baby», το «Barking Dog» και τις χορευτικές φιγούρες του και είναι μέρος μιας σημαντικής ομάδας τοιχογραφιών του, από τις σαράντα πέντε που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της ζωής του και από τις οποίες μέχρι σήμερα σώζονται λιγότερες από τις μισές.

Ο Κιθ Χάρινγκ άφησε την υπογραφή του στο κτίριο, σχέδια γεμάτα ενέργεια που διατρέχουν στο κλιμακοστάσιο σε μια αισιόδοξη παρέλαση απρόσωπων μορφών που ανεβαίνουν τα σκαλιά.  Όταν το 2016 το καταφύγιο έκλεισε, η τύχη της τοιχογραφίας ήταν αβέβαιη. Ο ιδιοκτήτης, η Εκκλησία της Αναλήψεως, πούλησε το κτίριο, απορρίπτοντας τις εκκλήσεις του ιδρύματος Χάρινγκ για να εξασφαλίσει έναν αγοραστή που θα συντηρούσε το έργο.

Η δημιουργική του προσέγγιση απελευθερώνει ιδέες, φόρμες, δημιουργικές εικόνες, με μια δική τους γλώσσα, και τους επιτρέπει να «αναπνέουν». Ο Χάρινγκ χρησιμοποίησε τα απλούστερα μέσα για να επικοινωνήσει απευθείας με το κοινό και να δημιουργήσει ένα σώμα εργασίας που θα ήταν προσβάσιμο σε όλους τους θεατές.

Αντ' αυτού, πλήρωσε σε μια εταιρεία 900.000 δολάρια προκειμένου να την αποκολλήσει σε τμήματα  και την έστειλε να δημοπρατηθεί στον οίκο Μπόναμς. Τα 13 συνολικά πάνελς αγοράστηκαν για 3,86 εκατομμύρια δολάρια, τιμή ρεκόρ για μια τοιχογραφία του Χάρινγκ. Ο αγοραστής παρέμεινε ανώνυμος και όλοι φοβήθηκαν ότι ένα έργο που δημιουργήθηκε για να ενθαρρύνει τους έφηβους, όντας σε κοινή θέα, θα έμενε αθέατο στο σπίτι ενός πλούσιου συλλέκτη.

Η Nora Burnett Abrams, διευθύντρια του μουσείου του Ντένβερ, έχει προσωπική σχέση με τον αγοραστή, του οποίου το όνομα δεν αποκαλύπτει. Το έργο του Χάρινγκ δανείστηκε στο μουσείο και θα εκτεθεί έως τις 22 Αυγούστου. Για άλλη μια φορά η ιστορία του Χάρινγκ που πέθανε από AIDS το 1990 σε ηλικία 31 ετών και η σχέση του με την τέχνη και τον δημόσιο χώρο έρχονται στο προσκήνιο.

Στο μουσείο του Ντένβερ έχουν αναπαραστήσει και τα εφήμερα δίπλα στα οποία ο Χάρινγκ δημιούργησε τις φιγούρες του, τις πόρτες και το γραμματοκιβώτιο που υπήρχαν στους διαδρόμους, οι οποίες επισημαίνουν τις λεπτομέρειες της αρχικής εγκατάστασής του. Τα έργα αποξηλώθηκαν προσεκτικά σε βάθος λίγων εκατοστών από την επιφάνεια του τσιμεντένιου μπλοκ του τοίχου και ενισχύθηκαν με μεταλλικό σκελετό κατά μήκος της πλάτης. Η βαμμένη επιφάνεια έμεινε ανέγγιχτη και οι αρχικές γρατζουνιές και ρωγμές παραμένουν όπως ήταν αρχικά. Τα μεμονωμένα τμήματα ζυγίζουν εκατοντάδες κιλά, ενώ κάποια έχουν έκταση σχεδόν 3 μέτρα σε ύψος και πλάτος.

Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ Facebook Twitter
Ο Κιθ Χάρινγκ άφησε την υπογραφή του στο κτίριο, σχέδια γεμάτα ενέργεια που διατρέχουν στο κλιμακοστάσιο σε μια αισιόδοξη παρέλαση απρόσωπων μορφών που ανεβαίνουν τα σκαλιά. Φωτο: César de Melero

Μετά τον πειραματισμό του με κολάζ και σχέδιο, ο Κιθ Χάρινγκ ανέπτυξε μια άμεση προσέγγιση στην τέχνη, την οποία το Grace House Mural αντανακλά έντονα. Όπως και με το μεγαλύτερο μέρος της ζωγραφικής του, αυτό το έργο καθιστά σαφές πώς η δύναμη της δουλειάς του βρίσκεται εν μέρει στην τολμηρή και ευέλικτη χρήση της γραμμής, με μια ευχάριστη εφαρμογή χρώματος στον τοίχο, παλλόμενη από ενέργεια και ζωτικότητα, που συνομιλεί και αλληλεπιδρά με τον θεατή.

Η δημιουργική του προσέγγιση απελευθερώνει ιδέες, φόρμες, δημιουργικές εικόνες, με μια δική τους γλώσσα, και τους επιτρέπει να «αναπνέουν». Ο Χάρινγκ χρησιμοποίησε τα απλούστερα μέσα για να επικοινωνήσει απευθείας με το κοινό και να δημιουργήσει ένα σώμα εργασίας που θα ήταν προσβάσιμο σε όλους τους θεατές. Ξεκινώντας με τα πρώτα του σχέδια, που έγιναν σε σταθμούς του μετρό στη Νέα Υόρκη, και συνεχίζοντας με τις μεγάλης κλίμακας δημόσιες τοιχογραφίες του, που ήταν στο επίκεντρο των δημιουργικών του προσπαθειών για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης του και τη δέσμευση να τη μοιραστεί όσο το δυνατόν ευρύτερα, τα έργα στο μουσείο του Ντένβερ αποτελούν μια συνέχεια της δημιουργικής του εμπλοκής με το κοινό, που συνεχίζεται τρεις δεκαετίες μετά από το θάνατό του.

Μπορεί η αφήγηση να έχει εν μέρει χαθεί με τις τοιχογραφίες να είναι σε ένα επίπεδο και ο θεατής να μην αισθάνεται ότι τις κοιτάζει ανεβαίνοντας σκαλοπάτια, αλλά είναι ένας τρόπος να διασωθεί το έργο του και να έρθει σε επαφή με ένα μεγαλύτερο κοινό.

Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ Facebook Twitter
Keith Haring | Grace House mural | Courtesy Museum of Contemporary Art Denver.
Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ Facebook Twitter
Keith Haring | Grace House mural | Courtesy Museum of Contemporary Art Denver.
Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ Facebook Twitter
Keith Haring | Grace House mural | Courtesy Museum of Contemporary Art Denver.
Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ Facebook Twitter
Keith Haring | Grace House mural | Courtesy Museum of Contemporary Art Denver.
Το εμβληματικό Grace House Mural του Κιθ Χάρινγκ για πρώτη φορά στο μουσείο του Ντένβερ Facebook Twitter
Keith Haring | Grace House mural | Courtesy Museum of Contemporary Art Denver.
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες, λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες με μια ιστορική έκθεση

Πολιτισμός / Λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες που έσπασαν τα όρια

Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες Βρετανίδες καλλιτέχνιδες, με έργα από το 1520 μέχρι το 1920, σε μια ιστορική έκθεση αφιερωμένη σε εκείνες που ξεπέρασαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι Queen διαπραγματεύονται με τη Sony τον κατάλογό τους για ένα δισ. δολάρια

Πολιτισμός / Οι Queen διαπραγματεύονται με τη Sony τον κατάλογό τους για ένα δισ. δολάρια

Αν οι Queen πετύχουν το τίμημα του ενός δισ. δολαρίων, θα είναι η μεγαλύτερη συμφωνία του είδους της, ξεπερνώντας τα 500 εκατομμύρια δολάρια που πλήρωσε η Sony για τον κατάλογο του Bruce Springsteen
NEWSROOM
Κορυφαίοι ξένοι και Έλληνες συγγραφείς στο 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Πολιτισμός / Κορυφαίοι ξένοι και Έλληνες συγγραφείς στο 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Με τη συμμετοχή περισσότερων των 100 ομιλητών από 17 χώρες και κεντρικό θέμα: «Ευρώπη, παρελθόν και μέλλον. Ματιές στη λογοτεχνία, τον πολιτισμό, την πολιτική», ο Δήμος Χανίων σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης εγκαινιάζουν το 3ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων, από τις 26 έως και τις 30 Ιουνίου 2024.
NEWSROOM
 Ιερώνυμος Μπος

Πολιτισμός / «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων»: Ακούστε το τραγούδι που ζωγράφισε ο Ιερώνυμος Μπος στα οπίσθια ενός αμαρτωλού

Στα οπίσθια ενός αμαρτωλού -το έργο θεωρείται γενικά ως το σχόλιο του Μπος πάνω στο θέμα του θανάσιμου αμαρτήματος της λαγνείας- υπάρχει μια παρτιτούρα και βρίσκεται στο δεξιό κομμάτι του τρίπτυχου που θεωρείται είναι άποψη της Κόλασης
NEWSROOM
Ιταλία: Η κυβέρνηση Μελόνι απέκλεισε τον μαχητικό συγγραφέα Ρομπέρτο Σαβιάνο από την Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης

Πολιτισμός / Ιταλία: Η κυβέρνηση Μελόνι απέκλεισε τον μαχητικό συγγραφέα Ρομπέρτο Σαβιάνο από την Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης

Αντιδράσεις στην Ιταλία - Για «Πουτινική υποκρισία» κατηγόρησε την ιταλική αντιπροσωπεία που απέκλεισε τον Σαβιάνο ο Ιταλός συγγραφέας Σάντρο Βερονέζι και δήλωσε ότι δεν θα μεταβεί στην μεγαλύτερη έκθεση βιβλίου στον κόσμο
NEWSROOM
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ