Η ανάλυση του πιο γνωστού έργου του Ρέμπραντ «Νυχτερινή περίπολος» που γίνεται επί τόπου στην κεντρική αίθουσα του Rijksmuseum του Άμστερνταμ έχει φέρει στο φως πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες και αποκαλύπτουν τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης του μπαρόκ ζωγράφισε το διάσημο αριστούργημά του.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν νέες τεχνολογίες σάρωσης για να ανακαλύψουν πώς στο έργο του 1642 υπάρχουν τα ίχνη ενός προπαρασκευαστικού σκίτσου στην τεράστια ελαιογραφία που περιλαμβάνει πλήθος πολιτοφυλάκων του του Άμστερνταμ, μια αινιγματική νεαρή γυναίκα και άλλες φιγούρες, όλες πλαισιωμένες από δραματικό φως και σκιά.
Οι επιμελητές είχαν προηγουμένως υποθέσει ότι ο Ρέμπραντ πιθανότατα βασιζόταν σε πρώιμα σκίτσα για να οργανώσει την τριετή διαδικασία σύνθεσης και τελειοποίησης του πίνακα. Αλλά «δεν είχαμε τα στοιχεία για να στηρίξουμε αυτόν τον ισχυρισμό», λέει ο διευθυντής του μουσείου Taco Dibbits». Για πρώτη φορά έχουμε στοιχεία για το πώς φτιάχτηκε ο πίνακας. Ανακαλύψαμε τη γένεση του The NightWatch» πρόσθεσε ο διευθυντής του μουσείου.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν έναν σχετικά νέο τύπο τεχνολογίας ακτίνων Χ, για να σαρώσουν τον καμβά του έργου για ίχνη ασβεστίου. Τα περιγράμματα αυτών των ασπρόμαυρων σαρώσεων αποκαλύπτουν πού ζωγράφιζε ο Ρέμπραντ κάποτε προπαρασκευαστικά σκίτσα, χρησιμοποιώντας ένα μπεζ χρώμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κιμωλία και επομένως υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο.
Το σκίτσο που αποκαλύφθηκε πρόσφατα προσφέρει μια ματιά στη δημιουργική διαδικασία του Ρέμπραντ καθώς εργαζόταν στον καμβά και ενώ άλλαξε γνώμη για ορισμένα στοιχεία της σύνθεσης. Το σκίτσο με χρώμα κιμωλίας αποκαλύπτει ότι αρχικά σχεδίαζε να συμπεριλάβει πολλά μυτερά δόρατα πάνω από τα κεφάλια της πολιτοφυλακής. Σχεδίαζε επίσης να ζωγραφίσει φτερά στο περίτεχνο κράνος του πολιτοφύλακα Claes van Cruijsbergen, κεντρικού προσώπου στη σύνθεση, τα οποία αργότερα τα ζωγράφισε.
Οι πιο σύγχρονες σαρώσεις ανησυχούν τους συντηρητές γιατί αποκαλύφθηκαν μεγάλοι κυματισμοί στην επάνω αριστερή πλευρά του καμβά όταν στεγάστηκε σε μια προσωρινή γκαλερί κατά τη διάρκεια των ανακαινίσεων από το 2003 έως το 2013, αλλά πρόκειται να αντιμετωπιστούν.
Τον Ιανουάριο του 2022, οι επιμελητές θα αφαιρέσουν τον μεγάλο καμβά από το ξύλινο πλαίσιο της δεκαετίας του 1970 και θα τον κολλήσουν σε ένα νέο. Η προσεκτική διαδικασία θα πρέπει να ισιώσει αυτές τις παραμορφώσεις στον καμβά σε μια περίοδο τριών μηνών.
Νέα έρευνα δείχνει επίσης ότι ένας σκύλος στο κάτω μέρος της σύνθεσης έχει ξεθωριάσει με τους αιώνες. Έχει φθαρεί το πρόσωπο του σωματοφύλακα στα αριστερά του Claes van Cruijsbergen που φαίνονται νήματα από καμβά. Τα μαύρα ρούχα του αρχηγού της πολιτοφυλακής Frans Banninck Cocq, που απεικονίζονται στο κέντρο της σύνθεσης, έχουν επίσης υποστεί φθορά. Ο Cocq ανέθεσε στον Ρέμπραντ τη Νυχτερινή Περίπολο ως ένα πορτρέτο του ίδιου και των πολιτικών φρουρών του για να κρεμαστεί στην αίθουσα δεξιώσεων της Πολιτοφυλακής στο Άμστερνταμ.
Φημισμένο για το μέγεθος και τη δραματική του σύνθεση, το έργο Η Νυχτερινή Περίπολος θεωρείται από πολλούς ότι αποτελεί την επιτομή της ολλανδικής ζωγραφικής του 17ου αιώνα. Ο Ρέμπραντ δημιούργησε αυτό το έργο στην ακμή της λεγόμενης «Ολλανδικής Χρυσής Εποχής», μιας περιόδου μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης στη χώρα που ενισχύθηκε από τον ολλανδικό αποικισμό.
Τον περασμένο Ιούνιο οι συντηρητές χρησιμοποίησαν τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης για να αναδημιουργήσουν πώς θα έμοιαζαν οι άκρες του καμβά πριν από το 1715, όταν κόπηκε για να μπει από την πόρτα για να κρεμαστεί στο δημαρχείο του Άμστερνταμ. Από τον πίνακα αφαιρέθηκαν εννέα ίντσες από την κορυφή, πέντε ίντσες από το κάτω μέρος, τρεις ίντσες από τη δεξιά πλευρά και περίπου δύο πόδια από την αριστερή.
Το μουσείο ανέβασε τον πίνακα στο διαδίκτυο σε μια εκπληκτικά μεγάλη ανάλυση που επιτρέπει στους θεατές να κοιτάξουν κάθε λεπτομέρεια του πίνακα και να δουν και την πιο μικρή πινελιά.