Ένα περίτεχνο ρωμαϊκό μωσαϊκό στον βυθό της Νάπολης

Ένα περίτεχνο ρωμαϊκό μωσαϊκό στα νερά της Νάπολης Facebook Twitter
Το περίτεχνο μωσαϊκό στον βυθό της Νάπολης. / Photo: Parco Archeologico Campi Flegrei.
0

Στην εποχή της, η Baiae αποτελούσε έναν τόπο παραθαλάσσιας –και μάλιστα άσεμνης– απόδρασης για την ελίτ της Ρώμης.

Τις βίλες του Ιούλιου Καίσαρα και των αυτοκρατόρων Αυγούστου, Νέρωνα και Καλιγούλα τις χαρακτήρισε τον 1ο αιώνα π.Χ. ο ποιητής Σέξτος Προπέρτιος ως «δίνη πολυτέλειας» και «λιμάνι κακίας». Η Baiae υπήρξε ακμάζον θέρετρο κοντά στο σημαντικό εμπορικό λιμάνι Portus Julius και στη βάση του στρατιωτικού στόλου Capo Miseno, αλλά εξαιτίας της ηφαιστειακής δράσης της περιοχής αυτοκρατορικά λουτρά, πολύτιμα ψηφιδωτά, αγάλματα και μαρμάρινα δάπεδα βρέθηκαν κάτω από το νερό. Για την προστασία όλων αυτών, το 2002 δημιουργήθηκε το Αρχαιολογικό Θαλάσσιο Πάρκο της Baiae, με απαράμιλλη ιστορική και πολιτιστική αξία.

Ένα περίτεχνο ρωμαϊκό μωσαϊκό πάτωμα στα νερά της Νάπολης Facebook Twitter
Το σχέδιο του μωσαϊκού. Photo: Parco Archeologico Campi Flegrei

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950, οι θαλάσσιοι αρχαιολόγοι αναζητούν στην ακτογραμμή που κατεβαίνει από τις πλαγιές του Campi Flegrei θησαυρούς του πλούσιου παρελθόντος του. Δύτες έχουν αποκαλύψει δωμάτια με μαρμάρινα αγάλματα, γιγάντιες στήλες, αρχαία λουτρά και περίτεχνα σιντριβάνια, πολλά από τα οποία έχουν μεταφερθεί σε ένα μουσείο δίπλα στο Υποβρύχιο Αρχαιολογικό Πάρκο Baiae.

Οι αρχαιολόγοι έχουν αποκαλύψει και το περίπλοκο μαρμάρινο δάπεδο μιας ρωμαϊκής βίλας. Σε αντίθεση με το μωσαϊκό δάπεδο, όπως αυτό που αποκαλύφθηκε πέρυσι, η ομάδα δυτών από το CSR Restauro Beni Culturali και το Naumacos Underwater Archaeology and Technology εντόπισε ένα σπανιότερο και πιο ακριβό ψηφιδωτό, ένα opus sectile.

Ενώ στα μωσαϊκά χρησιμοποιούνται μικρά πέτρινα τετράγωνα, γνωστά ως ψηφίδες, για να δημιουργήσουν ένα σχέδιο, στο opus sectile οι  πέτρες κόβονται σε ακριβή σχήματα και στη συνέχεια σχηματίζουν περίπλοκα σχέδια. Η τεχνική ενθάρρυνε τη χρήση ακριβών πολύχρωμων λίθων, όπως το μάρμαρο, και έγινε όλο και πιο δημοφιλής από τον 1ο αιώνα μ.Χ και μετά. Αξιοσημείωτα παραδείγματα περιλαμβάνουν τη βασιλική του Junius Bassus στη Ρώμη και το δάπεδο της βίλας του Αδριανού.

Ως εκ τούτου, το opus sectile ήταν πολύ πιο ακριβό από το κανονικό μωσαϊκό, αν και στην Baiae οι αρχαιολόγοι παρατήρησαν ότι ο ιδιοκτήτης είχε χρησιμοποιήσει ανακυκλωμένα υλικά. «Στο μεγαλύτερο υποθαλάσσιο αρχαιολογικό πάρκο στον κόσμο, αυτό είναι το opus sectile της αίθουσας υποδοχής μιας βίλας που χτίστηκε προς το τέλος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας», έγραψε ο δήμαρχος του Bacoli.

Ένα περίτεχνο ρωμαϊκό μωσαϊκό πάτωμα στα νερά της Νάπολης Facebook Twitter
Δύτης εξετάζει υποβρυχίως το opus sectile στην Baiae./ Photo: Parco Archeologico Campi Flegrei

Η τοποθεσία ανακαλύφθηκε ξανά από τον Raimondo Baucher, έναν Ιταλό πιλότο της πολεμικής αεροπορίας και πρωτοπόρο στις καταδύσεις, ο οποίος εντόπισε τοίχους, κολόνες και δρόμους μια μέρα που πετούσε χαμηλά πάνω από τη θάλασσα. Οι φωτογραφίες του Baucher προκάλεσαν μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά το 1959 ο εξοπλισμός καταδύσεων και η τεχνολογία της θαλάσσιας αρχαιολογίας δεν επαρκούσαν για να ξεκινήσουν ανασκαφές.

Η Baiae χάθηκε στη θάλασσα μεταξύ του 3ου και του 5ου αιώνα μ.Χ., καθώς υπόγειοι θάλαμοι μάγματος προκάλεσαν την πτώση του περιβάλλοντος εδάφους, μια διαδικασία γνωστή ως βραδυσεισμική δραστηριότητα.

Σήμερα, το υποβρύχιο αρχαιολογικό πάρκο είναι ένα σημαντικό αξιοθέατο, στο οποίο οι επισκέπτες μπορούν να βουτήξουν, να κολυμπήσουν με εξοπλισμό δύτη ή να ακολουθήσουν προκαθορισμένες διαδρομές μέσα σε βάρκα και να δουν τη βυθισμένη ρωμαϊκή πόλη.

Με πληροφορίες από artnet

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ