Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου Facebook Twitter
Η Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι. Φωτο: Francois Mori/AP
0

Το μεταθανάτιο έργο του Κρίστο, που πέθανε το 2020 σε ηλικία 84 ετών, η Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι, τυλιγμένη με ασημένιο ύφασμα που εντυπωσίασε τους πάντες και αποσυναρμολογήθηκε πριν από λίγες ημέρες δεν είναι το τελευταίο έργο του που θα δούμε. Ήδη ετοιμάζεται η κατασκευή και η εγκατάσταση ενός έργου του που θα είναι και το μόνο μόνιμο, ένας μασταμπάς, στην άμμο της ερήμου του Αμπού Ντάμπι.

Ο μασταμπάς είναι ένα ορθογώνιο κτίσμα με κεκλιμένους τοίχους, που κατασκευαζόταν στην αρχαία Αίγυπτο, για να προστατεύει και να σηματοδοτεί το χώρο ταφής ενός Αιγυπτίου. Κατά τη διάρκεια της προ-δυναστικής και της πρώιμης δυναστικής εποχής, ο μασταμπάς αποτελούσε ταφικό κτίσμα τόσο για του βασιλιάδες όσο και για την ανώτερη τάξη. Αργότερα οι βασιλείς θάβονταν μέσα σε πυραμίδες, ενώ η ανώτερη τάξη και τα μέλη της βασιλικής οικογένειας συνέχιζαν να χρησιμοποιούν το μασταμπά. Ο μασταμπάς πήρε το όνομά του από την αραβική λέξη που ονομάζεται πεζούλι και αυτό θα είναι έργο για τους κουρασμένους ταξιδιώτες της ερήμου - με δύο κάθετες πλευρές, δύο λοξές πλευρές και μια επίπεδη κορυφή που προέρχεται από τους πρώτους αστικούς πολιτισμούς της Μεσοποταμίας. Τα χρωματιστά άκρα του βαρελιού θα δημιουργήσουν ένα μωσαϊκό που αντηχεί στα ισλαμικά σχέδια.

Ο Μασταμπάς του Αμπού Ντάμπι είναι μια απλή κατασκευή κατασκευασμένη από 410.000 πολύχρωμα χαλύβδινα βαρέλια των 55 γαλονιών και σχεδιάστηκε αρχικά από τον Κρίστο και τη σύζυγό και καλλιτεχνική σύντροφο του Ζαν Κλοντ το 1977.

Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου Facebook Twitter
Ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ το 1995. Φωτο: Jockel Finck/ AP

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.

Ο ίδιος είχε πει ότι ήθελε να δημιουργήσει ένα γλυπτό «βαθιά ριζωμένο» στη μεγάλη παράδοση της ισλαμικής αρχιτεκτονικής: «Όταν ο Λουδοβίκος 14ος έκτιζε αυτό το κιτς κάστρο των Βερσαλλιών, η μεγαλύτερη αρχιτεκτονική στη Μέση Ανατολή είχε απίστευτη απλότητα» είχε πει. Το έργο αρχικά καθυστέρησε από τον πόλεμο Ιράν-Ιράκ, αλλά ο Κρίστο το αναβίωσε αφού εμπνεύστηκε από την προσπάθεια του Αμπού Ντάμπι να μετατραπεί σε μια πολιτιστική όαση στη Μέση Ανατολή και, κυρίως, την απόφαση του Μουσείου του Λούβρου να ανοίξει εκεί μουσείο.

Ο Κρίστο εκτιμούσε ότι ο μασταμπάς του Άμπου Ντάμπι θα χρειαστεί έως και 30 μήνες για να χτιστεί.

Ο γεννημένος στη Βουλγαρία Κρίστο Βλαντιμίροφ Καβάτσεφ αυτομόλησε από τη Βουλγαρία και έφτασε στο Παρίσι το 1957, όπου συνάντησε την Ζαν Κλόντ ντε Γκιγιεμπόν, με την οποία δούλεψαν μαζί μέχρι τον θάνατό της το 2009. Το ζευγάρι μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1964, περνώντας εκεί τα τρία πρώτα ως λαθρομετανάστες. Άρχισαν να εργάζονται με βαρέλια πετρελαίου από χάλυβα στο Παρίσι τη δεκαετία του 1950, καθώς το υλικό ήταν φθηνό. Από το 1958 και μετά, πολλά από τα έργα τέχνης του ζευγαριού δημιουργήθηκαν με βαρέλια, τυλιγμένα με πανιά και νάιλον. και ξετυλιγμένα. Μεταξύ των πιο διάσημων έργων τους ήταν η περιτύλιξη ολόκληρου του Ράιχσταγκ στο Βερολίνο το 1995 και της Pont-Neuf στο Παρίσι το 1985.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ