Γλυπτά του Παρθενώνα: «Tο τελικό κομμάτι της συμφωνίας ίσως να στηρίζεται στην ελληνική κοινή γνώμη» λέει ο πρόεδρος του Parthenon Project

Γλυπτά Παρθενώνα: «Tο τελικό κομμάτι της συμφωνίας μπορεί να στηρίζεται στην ελληνική κοινή γνώμη» λέει ο πρόεδρος του Parthenon Project Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images
0

Ο πρώην υπουργός Πολιτισμού και πρόεδρος του Parthenon Project, Ed Vesey, μιλά για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενών στην Ελλάδα, ένα ζήτημα που μονοπωλεί το ενδιαφέρον ελληνικών και βρετανικών Μέσων τις τελευταίες ημέρες.

Σε αποκλειστική του συνέντευξη στην ΕΡΤ, ο άνθρωπος, που βρίσκεται πίσω από την κινητοποίηση του ζητήματος της επιστροφής επιβεβαιώνει τα δημοσιεύματα και μιλά για το πόσο έχουν προχωρήσει οι συνομιλίες από τις δύο πλευρές.

«Λοιπόν, νομίζω ότι είναι πολύ κοντά και είναι επίσης πολύ μακριά. Νομίζω ότι το περίγραμμα της συμφωνίας είναι πολύ σαφές, ότι το Βρετανικό Μουσείο θα έστελνε μέρος από τα Γλυπτά του Παρθενώνα πίσω στην Αθήνα και σε αντάλλαγμα, η Αθήνα ή η ελληνική κυβέρνηση θα δάνειζε Ελληνικούς θησαυρούς στο Βρετανικό Μουσείο για έκθεση» είπε.

Τόνισε δε, ότι «θα υπάρξει ένα είδος περιστροφής σε εξέλιξη στο μέλλον με μερικά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα να πηγαίνουν στην Αθήνα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και διαφορετικά τεχνουργήματα να επιστρέφουν από την Αθήνα» είπε μεταξύ άλλων.

«Νομίζω ότι αυτή η χρήση της λέξης «εγγυήσεις», είναι το κλειδί. Θα έδινε στο Βρετανικό Μουσείο και στη βρετανική κυβέρνηση, διαβεβαιώσεις ότι αυτή ήταν μια συμφωνία που όλοι θα τηρούσαν και όλοι θα κέρδιζαν και όλοι θα είχαν ενδιαφέρον να διασφαλίσουν ότι η συμφωνία λειτουργεί», σημειώνει ο πρώην υπουργός Πολιτισμού.

Τόνισε ωστόσο ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο στη συμφωνία είναι η κυριότητα. Όπως υπογράμμισε όμως τον τελευταίο λόγο θα τον έχει η ελληνική κοινή γνώμη.

«Νομίζω ότι σαφώς το τελικό κομμάτι της συμφωνίας μπορεί να στηρίζεται δυνητικά στην ελληνική κοινή γνώμη. Θα δεχόταν το ελληνικό κοινό, ουσιαστικά να μην μεταβιβάσει την ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου στην Ελλάδα;

»Και πράγματι είναι μια πολύ ζωηρή συζήτηση και εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο».

Γεραπετρίτης: Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε σε καμία περίπτωση ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου

Λεπτομέρειες για τις διαδικασίες επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα έδωσε και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό ertnews.

Ανέφερε πως είναι ένα ζήτημα που «αγγίζει τις πιο ευαίσθητες χορδές των Ελλήνων πολιτών».

Εστιάζοντας στο «τώρα», ο υπουργός Επικρατείας επιβεβαίωσε ότι «είμαστε σε επαφές με το Βρετανικό Μουσείο, σε δημιουργική συζήτηση».

Όμως, διευκρίνισε, «υπάρχουν οι πολύ ριζικές απαγορευτικές γραμμές, που συνιστούν την εθνική στάση. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε σε καμία περίπτωση ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου, δεν υφίσταται μια τέτοια διάσταση. Την ιδιοκτησία προφανώς την απολαύει ο τόπος, ο οποίος "γέννησε" τα μάρμαρα αυτά».

Με άλλα λόγια, «η ελληνική Πολιτεία δεν μπορεί να αποδεχθεί με οποιαδήποτε μορφή ένα δανεισμό, ο οποίος θα γίνει προς την Ελλάδα -και τούτο γιατί αυτό θα υπαινισσόταν ζήτημα ιδιοκτησίας.

»Εκείνο το οποίο μπορούμε να συζητήσουμε στο πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης με το Βρετανικό Μουσείο, είναι η επιστροφή των Γλυπτών υπό νομικό ένδυμα, το οποίο θα συζητήσουμε και συζητούμε στο πλαίσιο δημιουργικής λογικής», ανέφερε.

Διευκρίνισε ωστόσο, πως «Έχουμε όντως θέσει το θέμα να μπορούμε να στέλνουμε ορισμένες από τις ελληνικές αρχαιότητες ή, ακόμη ακόμη, και από άλλες περιόδους του ελληνισμού, π.χ. την βυζαντινή (περίοδο), για περιοδικές εκθέσεις. Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται ποτέ να απεμπολήσουμε το οποιοδήποτε δικαίωμα έχουμε απέναντι στα γλυπτά», ξεκαθάρισε επίσης.

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία απολύτως συμφωνία. Γίνονται συζητήσεις και ακόμη απέχουμε πολύ από το να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τη συμφωνία αυτή».

»Ανεξάρτητα δε, από τη μεταστροφή της κοινής γνώμης εκεί, όσο η κυβέρνηση του Λονδίνου και το Βρετανικό Μουσείο έχουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το βρετανικό νόμο που δεν επιτρέπει την οριστική αποξένωση των γλυπτών από το Μουσείο, είναι «μια πολύ δύσκολη άσκηση. Εμείς θα επιμείνουμε ότι τα γλυπτά αποτελούν κομμάτι της δικής μας πολιτιστικής ταυτότητας, θα πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη με τους όρους που εμείς συζητάμε και στο πλαίσιο γενικότερης πολιτιστικής κατανόησης μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας», τόνισε κλείνοντας.

Με πληροφορίες της ΕΡΤ/ ΑΠΕ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Explainer: Και τελικά τι γίνεται με τα Γλυπτά του Παρθενώνα μετά τη χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ;

Πολιτισμός / Explainer: Και τελικά τι γίνεται με τα Γλυπτά του Παρθενώνα μετά τη χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ;

Τι ισχύει για τις προωθημένες συνομιλίες περί «δανεισμού» και «ανταλλαγής», τι είχε επισημάνει πριν από περίπου έναν μήνα ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, ποια η διαφορά μεταξύ «επιστροφής» και «επανένωσης» και γιατί δεν συμφέρουν τα προεκλογικά πολιτικά παιχνίδια με το ζήτημα των Γλυπτών;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ