Γλυπτά του Παρθενώνα: «Tο τελικό κομμάτι της συμφωνίας ίσως να στηρίζεται στην ελληνική κοινή γνώμη» λέει ο πρόεδρος του Parthenon Project

Γλυπτά Παρθενώνα: «Tο τελικό κομμάτι της συμφωνίας μπορεί να στηρίζεται στην ελληνική κοινή γνώμη» λέει ο πρόεδρος του Parthenon Project Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images
0

Ο πρώην υπουργός Πολιτισμού και πρόεδρος του Parthenon Project, Ed Vesey, μιλά για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενών στην Ελλάδα, ένα ζήτημα που μονοπωλεί το ενδιαφέρον ελληνικών και βρετανικών Μέσων τις τελευταίες ημέρες.

Σε αποκλειστική του συνέντευξη στην ΕΡΤ, ο άνθρωπος, που βρίσκεται πίσω από την κινητοποίηση του ζητήματος της επιστροφής επιβεβαιώνει τα δημοσιεύματα και μιλά για το πόσο έχουν προχωρήσει οι συνομιλίες από τις δύο πλευρές.

«Λοιπόν, νομίζω ότι είναι πολύ κοντά και είναι επίσης πολύ μακριά. Νομίζω ότι το περίγραμμα της συμφωνίας είναι πολύ σαφές, ότι το Βρετανικό Μουσείο θα έστελνε μέρος από τα Γλυπτά του Παρθενώνα πίσω στην Αθήνα και σε αντάλλαγμα, η Αθήνα ή η ελληνική κυβέρνηση θα δάνειζε Ελληνικούς θησαυρούς στο Βρετανικό Μουσείο για έκθεση» είπε.

Τόνισε δε, ότι «θα υπάρξει ένα είδος περιστροφής σε εξέλιξη στο μέλλον με μερικά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα να πηγαίνουν στην Αθήνα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και διαφορετικά τεχνουργήματα να επιστρέφουν από την Αθήνα» είπε μεταξύ άλλων.

«Νομίζω ότι αυτή η χρήση της λέξης «εγγυήσεις», είναι το κλειδί. Θα έδινε στο Βρετανικό Μουσείο και στη βρετανική κυβέρνηση, διαβεβαιώσεις ότι αυτή ήταν μια συμφωνία που όλοι θα τηρούσαν και όλοι θα κέρδιζαν και όλοι θα είχαν ενδιαφέρον να διασφαλίσουν ότι η συμφωνία λειτουργεί», σημειώνει ο πρώην υπουργός Πολιτισμού.

Τόνισε ωστόσο ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο στη συμφωνία είναι η κυριότητα. Όπως υπογράμμισε όμως τον τελευταίο λόγο θα τον έχει η ελληνική κοινή γνώμη.

«Νομίζω ότι σαφώς το τελικό κομμάτι της συμφωνίας μπορεί να στηρίζεται δυνητικά στην ελληνική κοινή γνώμη. Θα δεχόταν το ελληνικό κοινό, ουσιαστικά να μην μεταβιβάσει την ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου στην Ελλάδα;

»Και πράγματι είναι μια πολύ ζωηρή συζήτηση και εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο».

Γεραπετρίτης: Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε σε καμία περίπτωση ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου

Λεπτομέρειες για τις διαδικασίες επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα έδωσε και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό ertnews.

Ανέφερε πως είναι ένα ζήτημα που «αγγίζει τις πιο ευαίσθητες χορδές των Ελλήνων πολιτών».

Εστιάζοντας στο «τώρα», ο υπουργός Επικρατείας επιβεβαίωσε ότι «είμαστε σε επαφές με το Βρετανικό Μουσείο, σε δημιουργική συζήτηση».

Όμως, διευκρίνισε, «υπάρχουν οι πολύ ριζικές απαγορευτικές γραμμές, που συνιστούν την εθνική στάση. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε σε καμία περίπτωση ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου, δεν υφίσταται μια τέτοια διάσταση. Την ιδιοκτησία προφανώς την απολαύει ο τόπος, ο οποίος "γέννησε" τα μάρμαρα αυτά».

Με άλλα λόγια, «η ελληνική Πολιτεία δεν μπορεί να αποδεχθεί με οποιαδήποτε μορφή ένα δανεισμό, ο οποίος θα γίνει προς την Ελλάδα -και τούτο γιατί αυτό θα υπαινισσόταν ζήτημα ιδιοκτησίας.

»Εκείνο το οποίο μπορούμε να συζητήσουμε στο πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης με το Βρετανικό Μουσείο, είναι η επιστροφή των Γλυπτών υπό νομικό ένδυμα, το οποίο θα συζητήσουμε και συζητούμε στο πλαίσιο δημιουργικής λογικής», ανέφερε.

Διευκρίνισε ωστόσο, πως «Έχουμε όντως θέσει το θέμα να μπορούμε να στέλνουμε ορισμένες από τις ελληνικές αρχαιότητες ή, ακόμη ακόμη, και από άλλες περιόδους του ελληνισμού, π.χ. την βυζαντινή (περίοδο), για περιοδικές εκθέσεις. Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται ποτέ να απεμπολήσουμε το οποιοδήποτε δικαίωμα έχουμε απέναντι στα γλυπτά», ξεκαθάρισε επίσης.

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία απολύτως συμφωνία. Γίνονται συζητήσεις και ακόμη απέχουμε πολύ από το να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τη συμφωνία αυτή».

»Ανεξάρτητα δε, από τη μεταστροφή της κοινής γνώμης εκεί, όσο η κυβέρνηση του Λονδίνου και το Βρετανικό Μουσείο έχουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το βρετανικό νόμο που δεν επιτρέπει την οριστική αποξένωση των γλυπτών από το Μουσείο, είναι «μια πολύ δύσκολη άσκηση. Εμείς θα επιμείνουμε ότι τα γλυπτά αποτελούν κομμάτι της δικής μας πολιτιστικής ταυτότητας, θα πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη με τους όρους που εμείς συζητάμε και στο πλαίσιο γενικότερης πολιτιστικής κατανόησης μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας», τόνισε κλείνοντας.

Με πληροφορίες της ΕΡΤ/ ΑΠΕ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Explainer: Και τελικά τι γίνεται με τα Γλυπτά του Παρθενώνα μετά τη χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ;

Πολιτισμός / Explainer: Και τελικά τι γίνεται με τα Γλυπτά του Παρθενώνα μετά τη χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ;

Τι ισχύει για τις προωθημένες συνομιλίες περί «δανεισμού» και «ανταλλαγής», τι είχε επισημάνει πριν από περίπου έναν μήνα ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, ποια η διαφορά μεταξύ «επιστροφής» και «επανένωσης» και γιατί δεν συμφέρουν τα προεκλογικά πολιτικά παιχνίδια με το ζήτημα των Γλυπτών;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM