To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari

To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari Facebook Twitter
Το καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη (αρχές 19ου αιώνα).
0

Ένα εξαιρετικά σπάνιο αντικείμενο βγαίνει στη δημοπρασία «Ιστορικά και λαογραφικά αντικείμενα 19ου & 20ού αιώνα» την 1η Φεβρουαρίου. Ανάμεσα σε άλλα αντικείμενα μεγάλης αξίας που θα δημοπρατηθούν, ξεχωρίζει το καλαμάρι του Γεωργίου Καραϊσκάκη από τις αρχές του 19ου αιώνα.

Καλαμάριον ήταν η ονομασία του μελανοδοχείου στα ελληνικά και από εκεί πέρασε στη Δύση, ως ελληνικό δάνειο, όπου εμφανίζεται τον 8ο αι. στα Ordines Romani. Η λέξη εμφανίζεται στα βυζαντινά κείμενα με τη σημασία του μελανοδοχείου και συχνά σε συμφράσεις με το χαρτί, π.χ. λαβών χάρτην και καλαμάριν.

Έγινε σήμα κατατεθέν του γραφιά, του εγγράμματου, του γραμματικού. «Καλαμαράς» ονομάστηκε ειρωνικά ο λόγιος, ο άνθρωπος των γραμμάτων, για να τονιστεί η διαφορά του από τον απλό λαό.

Το ασημένιο επίχρυσο καλαμάρι του οπλαρχηγού της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 Γεωργίου Καραϊσκάκη διατίθεται για πρώτη φορά προς πώληση μέσω δημοπρασίας. Φέρει εγχάρακτη επιγραφή: «ΕΝ ΠΥΡCΩ ΠΑΡΟΙΚΩΝ ΚΥΡΙΛΛΟC–ΠΑΝΔΟΥΡΗΝ ΚΑΡΑΙCΚΩ» και στην πλάγια πλευρά μεταγενέστερη χάραξη: «Σ.Κ. 1888».

Το ιστορικό αυτό αντικείμενο δωρήθηκε από τον Κύριλλο Καστανοφύλλη ηγούμενο της Μονής Προυσού στον Γεώργιο Καραϊσκάκη (ή Καραΐσκο), όταν ο τελευταίος ήταν πανδούρης (δηλ. καπιτάνος) των Αγράφων.

Μετά τον θάνατο του Καραϊσκάκη το καλαμάρι πέρασε στην ιδιοκτησία του γιου του Σπυρίδωνα (1825-1899), στρατιωτικού και μετέπειτα βουλευτού και υπουργού Στρατιωτικών στις κυβερνήσεις Χαρ. Τρικούπη, στον οποίο οφείλεται η μεταγενέστερη χάραξη το έτος 1888 με τα αρχικά του Σ.Κ. (Σπυρίδων Καραϊσκάκης).

To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari Facebook Twitter
Γεώργιος Βούλγαρης (1823 - 1889), Νυφική πόρπη (κεμέρι), Ήπειρος

Στην ίδια δημοπρασία βγαίνει και η νυφική πόπρη ή κεμέρι του Γεώργιου Βούλγαρη που χρονολογείται τον 19ο αιώνα από την περιοχή της Ηπείρου, φέρει την επιγραφή «ΓΙΩΡΓΙ ΒΟΥΛΓΑΡΙ ΚΑΛΑΡΙΤΟΥ» και το χριστόγραμμα «ΙC ΧC ΝΙΚΑ - 1877» και φιλοτεχνήθηκε από τον Γεώργιο Βούλγαρη. Η τέχνη του πέρασε στον μοναδικό απόγονό του, Σωτήριο Βούλγαρη (1857-1932), που έμαθε την τέχνη από τον πατέρα του όταν διατηρούσαν κατάστημα κοσμημάτων στην Παραμυθιά.

Ο Σωτήρης Βούλγαρης εμπνευστής και δημιουργός αυτής της αυτοκρατορίας κοσμημάτων μετακόμισε στη Νάπολη και μετά στη Ρώμη και στο μαγαζί του έφτιαχναν βραχιόλια και σκουλαρίκια και τα πουλούσαν στους επισκέπτες έξω από το Βατικανό.

Όταν άνοιξαν καινούργιο μαγαζί στην οδό Βία Σιστίνα, το ονόμασαν «Οld Curiosity Shop», όνομα εμπνευσμένο από ένα μυθιστόρημα του Τσαρλς Ντίκενς. Το αρχικό κατάστημα του 1884 του οίκου στην οδό Condotti της Ρώμης, υπάρχει ακόμα.

Ο Οίκος Bulgari εισήγαγε καινοτομίες που έθεσαν ξανά τους κανόνες στον κόσμο των κοσμημάτων και λάνσαρε νέες τάσεις που ξεχώρισαν ως πρότυπα σύγχρονου σχεδιασμού.

Η δημοπρασία πραγματοποιείται από τον οίκο δημοπρασιών Βέργος στο Athens Plaza.

To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari Facebook Twitter
Ασημένια κηροπήγια με το οικόσημο της οικογένειας Σολωμού (Κέρκυρα (;) 19ος αιώνας).
To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari Facebook Twitter
Kανάτα με το μονόγραμμα του βασιλιά Γεωργίου Α΄ (Birmingham, 1905).
To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari Facebook Twitter
Ξύλινο χειροποίητο μοντέλο του Cutty Sark (Αγγλία, π. 1930).
To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari Facebook Twitter
Μηνάς Αβραμίδης (1877 - 1954), Βαθύ κεραμικό μπολ.
To καλαμάρι του Γεώργιου Καραϊσκάκη και η ίδρυση του οίκου Bulgari Facebook Twitter


 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ