Νάνα Μούσχουρη - Μίμης Πλέσσας: Δυο μύθοι αγκαλιά, μια καθόλου τυχαία μέρα

Μίμης Πλέσσας – Νάνα Μούσχουρη: Δυο μύθοι αγκαλιά, μια καθόλου τυχαία μέρα Facebook Twitter
Φωτό credit: Μανώλης Χιώτης
0

Είναι ωραίο να μαθαίνεις τις ιστορίες που γέννησαν μεγάλα τραγούδια. Τις ιστορίες που έφεραν θρυλικές φυσιογνωμίες της ελληνικής μουσικής κοντά ή που τους κράτησαν –συγκυριακά- σε απόσταση. Να γνωρίζεις, έστω και με καθυστέρηση δεκαετιών το πώς η Μούσχουρη, της παγκόσμιας εμβέλειας, βρέθηκε «δίδυμο» με τον μέγα Χατζιδάκι και πώς η Βάνου –η άλλη μεγάλη κρυστάλλινη φωνή του ελληνικού πενταγράμμου- «κόλλησε» τελικά με τον πολυτραγουδισμένο Πλέσσα.

Αλλά και πώς αυτοί οι δύο, Μούσχουρη και Πλέσσας, συναντήθηκαν ξανά –εκείνος πια κοντά στα 100 και η Μούσχουρη στα 90 της χρόνια- για να αφήσουν ελεύθερα 24 ανέκδοτα τραγούδια ηχογραφημένα στη δεκαετία του ‘50. Τραγούδια που ηχογραφήθηκαν εκείνη την εποχή όχι για να κυκλοφορήσουν σε δίσκο, άλλα για να μεταδοθούν από το ραδιόφωνο, το μοναδικό μέσο διασκέδασης, αλλά και ψυχαγωγίας της εποχής.

Αυτό συνέβη χθες στο Ραδιομέγαρο, σε μία ξεχωριστή, συγκινητική εκδήλωση, από εκείνες που μεγάλες προσωπικότητες συναντιούνται ξανά, έχοντας ζήσει τα πάντα και κατακτήσει όλες τις μεγάλες κορυφές του πεδίου τους.

Ο Γιάννης Κουτράκης αποδίδει αυτό το μεγαλειώδες και τόσο ενδιαφέρον, εξαιρετικά και με αφορμή τη χθεσινή εκδήλωση στο Ραδιομέγαρο της ΕΡΤ.

«Για πολύ κόσμο είναι βαρετή και αφηρημένη. Υπάρχουν όμως στιγμές που δεν μπορείς να την αποφύγεις. Μία τέτοια στιγμή ζήσαμε όλοι όσοι παραβρεθήκαμε χθες στο Ραδιομέγαρο της ΕΡΤ με αφορμή την κυκλοφορία 24 ανέκδοτων τραγουδιών της Νάνας Μούσχουρη, ηχογραφημένα στη δεκαετία του 50. Τα τραγούδια αυτά δεν ηχογραφήθηκαν εκείνη την εποχή για να κυκλοφορήσουν σε δίσκο, ηχογραφήθηκαν μαζί με 100αδες άλλα για να μεταδοθούν από το Ραδιόφωνο το οποίο ήταν το μοναδικό μέσο μαζικής διασκέδασης και ψυχαγωγίας.

....Τη Νάνα την ανακαλύπτει ο Μίμης Πλέσσας στα μέσα της δεκαετίας του 50 στις εκπομπές του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας. Μετά όμως από μικρό χρονικό διάστημα την ακούει, τη διεκδικεί και την κερδίζει ο Μάνος Χατζιδάκις και της εμπιστεύεται περισσότερα από 40 τραγούδια για να τα ερμηνεύσει πρώτη σε δίσκο. Παράλληλα με το καλλιτεχνικό ζευγάρι Μάνου Χατζιδάκι - Νάνας Μούσχουρη δημιουργείται ένα ακόμα πολύ δυνατό, όταν ο Πλέσσας κάνει μούσα του την Τζένη Βάνου. (Η σχέση της Νάνας Μούσχουρη με την Τζένη Βάνου ήταν καταπληκτικές, είχε έρθει μάλιστα και σε μία εκπομπή που έκανε η Σεμίνα Διγενή)

Τα χρόνια περνάνε, ο καθένας τραβάει το δρόμο του και οι άνθρωποι απομακρύνονται. Η Μούσχουρη κάνει μια εξωπραγματική παγκόσμια καριέρα ενώ ο Πλέσσας γίνεται ένας από τους πιο επιτυχημένος και εμπορικούς συνθέτες της Ελλάδας.

Χθες λοιπόν ο κύκλος που άνοιξε πριν σχεδόν 70 χρόνια φαίνεται να ολοκληρώνεται. Ο Μίμης Πλέσσας στο κατώφλι των 100 χρόνων και η Νάνα Μούσχουρη των 90 συναντώνται στο προαύλιο του Ραδιομεγάρου. Η Μούσχουρη του δίνει το βινύλιο στο οποίο υπάρχουν 7 τραγούδια δικά του από εκείνη την εποχή, τραγούδια που δεν είχαν ποτέ κυκλοφορήσει με τη φωνή της. Η Νάνα και ο Μίμης συναντούν τα μουσικά τους «παιδιά» μετά από πολλά χρόνια αγκαλιάζονται και συγκινούνται.

Επέλεξα μόνο αυτή τη φωτογραφία από τη χθεσινή εκδήλωση γιατί αποτελεί για εμένα την απεικόνιση της ζωντανής ιστορίας της ελληνικής μουσικής. Δύο ζωντανοί μύθοι που δούλεψαν (και δουλεύουν) ακατάπαυστα, ακούραστα, με τρομερή επιτυχία και αποδοχή, με ήθος και με έρωτα για την Τέχνη τους, με αφοσίωση, με τύχη, με πείσμα και βέβαια με τρομερό ταλέντο.

Αναφορικά με τον κ. Πλέσσα ένα μεγάλο μπράβο στην αγαπημένη του σύντροφο Λουκίλα Πλέσσσα Καρρέρ. Η Λουκίλα είναι ένας σπάνιος άνθρωπος που κρατάει ζωντανό τον μύθο του μεγάλο συνθέτη. Αποτελεί πρότυπο συντρόφου και συνοδοιπόρου.

(Και ένα trivia: ο Πλέσσας είναι γεννημένος 12 Οκτωβρίου 1924 , η Νάνα 13 Οκτωβρίου 1934. Διαφορά μία δεκαετία και μία μέρα)

INFO: Πρόκειται για μια επιλογή από τις πρώτες, ανέκδοτες έως τώρα, ηχογραφήσεις, που πραγματοποίησε η Νάνα Μούσχουρη με την Ορχήστρα Ελαφράς Μουσικής του ΕΙΡ, στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας, από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 έως τις αρχές του ’60. Μια συλλογή 24 επιλεγμένων τραγουδιών σε μορφή CD αλλά και συλλεκτικής έκδοσης βινυλίου, με τίτλο «Nana Mouskouri – Radio Days», που θα κυκλοφορήσουν από τη MINOS EMI/UNIVERSAL. Το CD περιλαμβάνει τραγούδια σε μουσική των Μίμη Πλέσσα, Αττίκ, Κώστα Γιαννίδη, Τάκη Μωράκη, Μιχάλη Σουγιούλ, Νίκυ Γιάκοβλεφ, Κώστα Κλάββα και στίχους των Κώστα Πρετεντέρη, Γιώργου Οικονομίδη, Πυθαγόρα, Κώστα Κοφινιώτη κ.ά. Τραγούδια, δηλαδή, κορυφαίων συνθετών και στιχουργών του ελαφρού ρεπερτορίου, αλλά και ορισμένων δημιουργών που δεν περιμένει να ακούσει κανείς από τη Νάνα Μούσχουρη, όπως του Σταύρου Κουγιουμτζή».

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ