Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου γράφει για το θέατρο ΕΜΠΡΟΣ: «Έθρεψε τον πολιτισμό για μια δεκαετία»

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου σχολιάζει την εκκένωση του θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ: «Έθρεψε τον πολιτισμό για μια δεκαετία» Facebook Twitter
Αγγελική Στελλάτου και Δ. Παπαϊωάννου/ THE LAST SONG/ Φωτογραφία: Alexis Bisticas
0

Η κατάληψη στο θέατρο Εμπρός τερματίστηκε μετά από επιχείρηση της αστυνομίας σήμερα, σχολιάζει σε ανάρτησή του ο θεατρικός σκηνοθέτης, Δημήτρης Παπαϊωάννου, αναρτώντας φωτογραφίες από την δράση του στον χώρο.

«Έθρεψε τον πολιτισμό για μια δεκαετία» γράφει, καταθέτοντας την δική του εμπειρία και όλα όσα έζησε σε έναν χώρο πολιτισμού.

«Ήμουν καλεσμένος στην αρχή, το 2011, για να μιλήσω για ένα άλλο θέατρο, που είχαμε δημιουργήσει με τα γυμνά μας χέρια το 1989» συνεχίζει.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου εννοεί την κατάληψη της 3ης Σεπτεμβρίου από την οποία ξεκίνησε τις παραστάσεις του με την Ομάδα Εδάφους και την Αγγελική Στελλάτου που αποτελούσαν ομάδα από το 1986. Η παρουσία της δουλειάς τους εκεί με παραστάσεις υψηλής αισθητικής για τα δεδομένα της εποχής άφησε εποχή. 

ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ, ή, απλά Η ΚΑΤΑΛΗΨΗ, όπως το λέγαμε και εκεί έγιναν οι πρώτες μου ζωντανές παραστάσεις και ευδοκίμησαν για 10 ολόκληρα χρόνια. Μπουκάραμε, παρανόμως χακάραμε το ηλεκτρικό και το νερό και μεταμορφώσαμε το ισόγειο σε θέατρο 40 θέσεων.

»Είχαμε γίνει το talk of the town και υπήρχαν μεγάλες λίστες αναμονής για να μπει ο κόσμος μέσα. Δεν είχαμε ιδέα ότι ξεκινούσαμε μια νέα γλώσσα που θα μετέφερε τις ζωές μας για δεκαετίες σε μεγαλύτερες και ακόμα πιο σπουδαίες κλίμακες και τώρα σε όλο τον κόσμο.

»Η κατάληψη είναι ένα κτίριο που καταλαμβάνεται από ανθρώπους που ζουν σε αυτό χωρίς το νόμιμο δικαίωμα να το πράξουν.

»Ένας καλλιτέχνης είναι ένα ανθρώπινο ον, που πρέπει να συμπυκνώνει και να μεταμορφώνει τις στιγμές που ζει, σε έκφραση που μοιράζεται με άλλους. Αυτή ή αυτός θα το κάνει ό, τι και αν γίνει, ακόμη και παράνομα.

Αυτή είναι μια φωτογραφία της παρουσίασής μου στο ΕΜΠΡΟΣ και ακολουθούν φωτογραφίες από την ΚΑΤΑΛΗΨΗ/1990 από τους νέους μας εαυτούς που ξεκινούσαν» έγραψε ο σκηνοθέτης.

Τι συνέβη στο ΕΜΠΡΟΣ το 2011

Την Τρίτη 22 Νοεμβρίου στο καταπληκτικό κτίριο του πρώην θεάτρου Εμπρός, στη Ρήγα Παλαμήδη στου Ψυρρή, εκεί όπου η Κίνηση Μαβίλη (μια ομάδα επτά καλλιτεχνών) ανέλαβε να ενεργοποιήσει τον «νεκρό» χώρο για 12 ημέρες, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου έδωσε, στο πλαίσιο της σειράς «Live Αρχείο», μια διάλεξη για τη Σαπφώ, την παράσταση της Ομάδας Εδάφους που είχε ανέβει το 1992 σε μια άλλη κατάληψη στο Κτίριο Καλλιτεχνών.

Ο Παπαϊωάννου πρόβαλε το βίντεο της εξαιρετικής παράστασης, διακόπτοντας τη ροή του για να παραθέσει ιστορίες κι επισημάνσεις, για ν’ αποδώσει τα εύσημα στους συνεργάτες του (Στελλάτου, Μπρούσκου, Κουμεντάκης, Αλεξίου κ.ά.), και ειδικά στη Ρούλα Πατεράκη, που είχε σημαντική συμβολή, καθώς και για να εξηγήσει τις επιρροές του (από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό και τον Αλμοδόβαρ στην Γκίλντα και των βωβό κινηματογράφο). Επίσης, στην αφήγησή του παρενέβαλε βίντεο που είχε αλιεύσει απ’ το YouTube με γεγονότα που συνέβησαν τη χρονιά που ανέβηκε η Σαπφώ, από το «για την Ελλάδα, ρε γαμώτο» της Βούλας Πατουλίδου, τη διαφήμιση της ΑΙΜ με τον Νίκο Κούρκουλο, τη Ρίτα Σακελαρίου κ.ά.

«Ανταποκρίθηκα στο κάλεσμα της Κίνησης Μαβίλη αμέσως και με κέφι. Ήταν η πρώτη μου επαφή με τους καλλιτέχνες αυτούς. Η φιλοξενία τους ήταν άψογη. Βρήκα την ευκαιρία να παρουσιάσω τη νεανική μου εργασία σ’ ένα πολύ πιο ενημερωμένο πια κοινό, τοποθετώντας τη σε προοπτική πιο σωστό απ’ όσο η νοσταλγία και ο ανύπαρκτος κριτικός λόγος της χώρας μας μπορεί. Την ώρα που το έκανα, ένιωσα μεγάλη χαρά κι έτσι κατάλαβα ότι το είχα ανάγκη.

Τοποθέτησα τα βίντεο της Σαπφούς ανάμεσα σε βίντεο ειδήσεων και διαφημίσεων του 1992( ευλογημένο YouTube!) για να τεθεί σωστά το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργούσε ο δικός μας ο χαβάς τότε. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει μια μεγάλη διαφορά στις δυο καταλήψεις, που τις χωρίζουν 20 χρόνια. Εμείς ήμασταν εκεί γιατί χρειαζόμασταν εργαστήριο παραγωγής και παρουσίασης της δουλειάς μας. Σχεδόν δεν γνωριζόμασταν οι καλλιτέχνες που είχαμε εργαστήρια στο Φωτείνιο. Ενώ τώρα-αν δεν κάνω λάθος-το αίτημα είναι ένας χώρος κοινός για συγκατοίκηση, επικοινωνία και ανταλλαγή ιδεών μεταξύ των καλλιτεχνών», λέει ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ