ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

Ο «λευκός νάνος» και η γέννηση της ατομικής βόμβας σε μια εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη

Ο «λευκός νάνος» και η γέννηση της ατομική βόμβας σε μια εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Η έκρηξη της ατομικής βόμβας μοιάζει με εκείνη του θανάτου ενός αστεριού σε μια έκρηξη σουπερνόβα, που αντί να αποκαταστήσει την κοσμική ισορροπία, προκαλεί αμετάκλητη ζημιά στη Γη. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

“White Dwarf” (Λευκός νάνος), ονομάζεται η διαδραστική εγκατάσταση που παρουσιάζει με όρους εικονικής αλλά και επαυξημένης πραγματικότητας (AR & VR), ένα κομμάτι της ιστορίας της «γέννησης» της πρώτης ατομικής βόμβας από τον φυσικό J. Robert Oppenheimer που επιστρέφει στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πειραιώς 138, από τις 23 Φεβρουαρίου έως τις 28 Απριλίου (Κυριακή των Βαΐων).  

Τον περασμένο Δεκέμβριο, μέσα σε ένα πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα έκθεσης της διαδραστικής εγκατάστασης - σε 8 μόλις ημέρες - οι επισκέπτες ξεπέρασαν τους 700.

Η σκηνοθέτις Γιολάντα Μαρκοπούλου ξεναγώντας μας στην εγκατάσταση, εξηγεί πώς «για να δει το White Dwarf ο θεατής, εισέρχεται σε μία αίθουσα διαμορφωμένη έτσι ώστε, να μπορέσει να βιώσει την ξεχωριστή εμπειρία, που θολώνει τα όρια μεταξύ εικονικής και φυσικής πραγματικότητας,  ακόμη και πριν να φορέσει τα ειδικά γυαλιά.  Γίνεται συμμέτοχος σε «ένα επιστημονικό πείραμα» και καλείται να πάρει θέση απέναντι στο φλέγον ζήτημα της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας».

Ο «λευκός νάνος» και η γέννηση της ατομική βόμβας σε μια εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Πώς θα ήταν άραγε η ανθρωπότητα, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, εάν η ατομική βόμβα ακολουθούσε την ίδια μοίρα με ένα «Λευκό νάνο». Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Τι είναι ο «λευκός νάνος;»

Τι είναι ο «Λευκός Νάνος»; Είναι ένα αστέρι που αφού εξάντλησε όλη του την ενέργεια, πεθαίνει μέσα στην απόλυτη σιωπή, χωρίς να εκραγεί.

Πώς θα ήταν άραγε η ανθρωπότητα, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, εάν η ατομική βόμβα ακολουθούσε την ίδια μοίρα με ένα «Λευκό νάνο».

Δηλαδή, αντί να σκορπίσει την καταστροφή, έμενε βουβή μέσα σε ένα δωμάτιο και να κατέληγε ένα απλό  έκθεμα σε ένα μουσείο του μέλλοντος;

Στo έργο, η έρευνα του φυσικού J. Robert Oppenheimer, του «πατέρα της ατομικής βόμβας» «υφαίνεται» μαζί με την ιστορία ενός 12χρονου κοριτσιού, της Sadako Sasaki, που υπήρξε θύμα του βομβαρδισμού της Χιροσίμα. 

Οι επιστημονικές εξελίξεις και η εξερεύνηση του διαστήματος αντιπαραβάλλονται με την υπόσχεση του μικρού κοριτσιού για ειρήνη στον απόηχο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Η μακροϊστορία και η μικροϊστορία διαπλέκονται σε ένα μινιμαλιστικό περιβάλλον, ενώ το ταξίδι της συμπαντικής μνήμης στον ρου της ιστορίας δημιουργεί μια αίσθηση ελευθερίας που θυμίζει το ταξίδι του φωτός.

Η έκρηξη της ατομικής βόμβας μοιάζει με εκείνη του θανάτου ενός αστεριού σε μια έκρηξη σουπερνόβα, που αντί να αποκαταστήσει την κοσμική ισορροπία, προκαλεί αμετάκλητη ζημιά στη Γη.

Ο «λευκός νάνος» και η γέννηση της ατομική βόμβας σε μια εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Στo έργο, η έρευνα του φυσικού J. Robert Oppenheimer, του «πατέρα της ατομικής βόμβας» «υφαίνεται» μαζί με την ιστορία ενός 12χρονου κοριτσιού, της Sadako Sasaki, που υπήρξε θύμα του βομβαρδισμού της Χιροσίμα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

«Θα θέλαμε οι θεατές να γίνουν μέρος ενός πειράματος, να έρθουν αντιμέτωποι με το ζήτημα της ηθικής και τα όρια της επιστήμης. Να γίνουν ‘αυτόπτες μάρτυρες’ ενός γεγονότος που άλλαξε τον κόσμο.», λέει η Γιολάντα Μαρκοπούλου για την εγκατάσταση εικονικής πραγματικότητας (VR), που αποτελεί για το κοινό μια εμβυθιστική εμπειρία, μια πρόκληση για τους θεατές που θα βιώσουν μια ολιστική εμπειρία που θολώνει τα όρια μεταξύ εικονικής και φυσικής πραγματικότητας, ενώ γίνονται συμμέτοχοι σε ένα επιστημονικό πείραμα που θα αλλάξει την ανθρωπότητα για πάντα.

«Θέμα του White Dwarf, είναι η κατασκευή της πρώτης ατομικής βόμβας με πρωτεργάτη τον φυσικό Robert J. Oppenheimer. H πραγματική φωνή του ανθρώπου αυτού, που βρέθηκε σε ένα τραγικό επιστημονικό δίλημμα, πρωταγωνιστεί στην VR εμπειρία. Η ατομική βόμβα που ο ίδιος κατασκεύασε, ως ένα όπλο ενάντια στον ναζισμό, χρησιμοποιήθηκε εν τέλει με καταστροφικό για το ανθρώπινο είδος τρόπο. Όταν δε, ο Oppenheimer προσπάθησε να αντισταθεί στην διάδοση των πυρηνικών όπλων, δικάστηκε για τις δημοκρατικές του πεποιθήσεις. Προσωπικά, με συγκλονίζει το γεγονός ότι οι έρευνες των αστροφυσικών που μελετούν τον λόγο της παρουσίας μας πάνω στη γη αλλά και της γέννησης του σύμπαντος, οι ίδιες αυτές έρευνες καταλήγουν στα χέρια όσων χειρίζονται μέσα μαζικής καταστροφής» λέει η Γιολάντα Μαρκοπούλου.

To “White Dwarf” παρουσιάστηκε πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του νεοσύστατου τμήματος Immersive-All Around Cinema του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Η διάρκεια της εμπειρίας είναι 30 λεπτά  και μπορούν να παρακολουθήσουν το έργο, γκρουπ έως και 14 άτομα. Η ταινία VR είναι στα αγγλικά. Η διαδραστική εγκατάσταση είναι στα ελληνικά.

Ο «λευκός νάνος» και η γέννηση της ατομική βόμβας σε μια εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
Ο «λευκός νάνος» και η γέννηση της ατομική βόμβας σε μια εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Πληροφορίες:
Σκηνοθεσία: Γιολάντα Μαρκοπούλου
Παίζουν: Ιφιγένεια Καραμήτρου, Νίκος Καρδώνης, Ελεάνα Καυκαλά,
Χλόη Λιβαθινού, Θάνος Τσακαλίδης
Σενάριο: Γιολάντα Μαρκοπούλου, Μάρκος Τσούμας
Διεύθυνση φωτογραφίας: Άγγελος Παπαδόπουλος
Πρωτότυπη μουσική/Σχεδιασμός ήχου: Μανώλης Μανουσάκης
Σχεδιασμός 3D/Animation: Χάρης Λαλούσης
Καλλιτεχνικός σχεδιασμός παραγωγής: Πάρις Μέξης
Αφήγηση επαυξημένης πραγματικότητας (AR): Slaps, Κώστας Ορδουμποζάνης
Mix / Mastering: Κωνσταντίνος Στυλιανού
Σύμβουλος δραματουργίας (εγκατάσταση): Ιωάννα Βαλσαμίδου
Yπεύθυνος post production: Michael Tebinka
Γραφιστική επιμέλεια & social media: Δημήτρης Γκέλμπουρας
Live Performers (εγκατάσταση): Εύα Κοβάτσου, Ελένη Μιχαηλίδου, Νίκη Ρουσομάνη, Μαρία Σειραγάκη, Δάφνη Χασούρου
Τεχνική διεύθυνση (εγκατάσταση): Νίκος Χαραλαμπίδης, Μαρία Σειραγάκη
Διεύθυνση παραγωγής: Βίκυ Στρατάκη

Με την ευγενική συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη
Το έργο αναπτύχθηκε με την υποστήριξη του Onassis Culture, στο πλαίσιο του προγράμματος Onassis AiR.
Με την υποστήριξη του VR Academy
Mε την οικονομική υποστήριξη και υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού

Η διαδραστική εγκατάσταση White Dwarf παρουσιάζεται ανά μία ώρα σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα παραστάσεων

Ώρες Παραστάσεων: Παρασκευή: 17:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00, Σάββατο: 12:00, 13:00 14:00, 15:00, 16:00, 17:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00, Κυριακή: 12:00, 13:00,14:00, 15:00, 16:00, 17:00

ΕΙΣΙΤΗΡΙA:
€ 8 (ενήλικες), € 5 (παιδικό/ εφηβικό)
H παράσταση προτείνεται για άτομα άνω των 12 ετών
Δυνατή η προαγορά εισιτηρίου μέσω 
tickets.benaki.org ή από τα ταμεία εισιτηρίων του Μουσείου κατά τις ημέρες και ώρες επίσκεψης.

Πολιτισμός
0

ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίντα

Πολιτισμός / Τι συνέβη με την αποχώρηση της Λίντας Καπετανέα από το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Μετά από επτά χρόνια στο τιμόνι του θεσμού, δεν ανανεώθηκε η σύμβαση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, κάτι που της ανακοινώθηκε από τον δήμαρχο Καλαμάτας σε ένα σύντομο τηλεφώνημα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
BBC: «Κοντά» σε συμφωνία για τα γλυπτά του Παρθενώνα

Πολιτική / BBC: «Κοντά» σε συμφωνία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Ελληνίδα καθηγήτρια, μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, επικαλείται το BBC και υποστηρίζει πως οι δύο πλευρές είναι κοντά για συμφωνία που θα περιλαμβάνει ανταλλαγή αρχαιοτήτων
LIFO NEWSROOM
O Διονύσης Σαββόπουλος στο φετινό Rockwave σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Μουσική / O Διονύσης Σαββόπουλος στο φετινό Rockwave σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Για τον 80χρονο τροβαδούρο η απόσταση από το Ηρώδειο μέχρι το Rockwave δεν είναι και τόσο μεγάλη… Το περασμένο καλοκαίρι έστησε μια «εθνική» γιορτή για τα 50 χρόνια αποκατάστασης της δημοκρατίας στη χώρα μας, το ερχόμενο θα διοργανώσει μια προσωπική γιορτή για τα 60 χρόνια παρουσίας του στο τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Μενδώνη: «Δεν θα εργαζόμαστε με αυτή την αφοσίωση εάν δεν πιστεύαμε ότι τα Γλυπτά θα επανέλθουν στο αττικό φως»

Πολιτισμός / Μενδώνη: «Δεν θα εργαζόμαστε με αυτή την αφοσίωση εάν δεν πιστεύαμε ότι τα Γλυπτά θα επανέλθουν στο αττικό φως»

«Υπάρχει ένα διεθνές κλίμα που ευνοεί την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών τα οποία εκλάπησαν, εξήχθησαν βιαίως από το έδαφος μίας χώρας στην τόπο της γέννησης τους»
LIFO NEWSROOM
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε

Πολιτισμός / Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε

Είχε αγοράσει το έργο για 6,2 εκατ. ευρώ - Η μπανάνα είχε αγοραστεί για λιγότερο από ένα δολάριο από έναν πάγκο με φρούτα στο Μανχάταν - Ο αγοραστής δεσμεύθηκε να αγοράσει 100.000 μπανάνες και να τις μοιράσει στον κόσμο
LIFO NEWSROOM
Η Τζούλια Ρόμπερτς είπε «όχι» στο σίκουελ του «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ»

Πολιτισμός / Η Τζούλια Ρόμπερτς είπε «όχι» στο σίκουελ του «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ»

Ο δημιουργός της ταινίας αποκάλυψε ότι είχε οραματιστεί ένα σίκουελ για την ταινία, ενώ ο Χιου Γκραντ έχει δηλώσει ότι πολύ θα ήθελε να γυρίσει τη συνέχεια του «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ», παρότι «απεχθάνεται» τον χαρακτήρα του
LIFO NEWSROOM