Διευκρινίσεις για τα μαθήματα των καλλιτεχνικών και της μουσικής σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο δίνει το υπουργείο Παιδείας, μετά τις έντονες αντιδράσεις, κάνοντας από τη μεριά του λόγο για «ψευδείς ειδήσεις» περί πλήρους κατάργησής τους.
Αν και στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο δεν αλλάζει τίποτα στο ωρολόγιο πρόγραμμα για αυτά τα δύο μαθήματα, όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο, στο Λύκειο η μουσική και τα καλλιτεχνικά δεν θα διδάσκονται πια ως μαθήματα επιλογής, προκαλώντας μια σφοδρή ανακοίνωση από την Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων.
Η Ένωση κατήγγειλε χθες πως με απόφαση της υφυπουργού Παιδείας κ. Σοφίας Ζαχαράκη καθορίζεται το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων για τις Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις του Γενικού Λυκείου στο οποίο καταργούνται τα μαθήματα των Εικαστικών (Καλλιτεχνική Παιδεία, Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο) από το Γενικό Λύκειο.
Μετά την κριτική, το υπουργείο απάντησε σήμερα πότιως στην Α' Λυκείου η Μουσική και τα Καλλιτεχνικά υπήρχαν ως μαθήματα επιλογής, και οι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθήσουν ένα από αυτά, το οποίο διδασκόταν 2 ώρες εβδομαδιαίως. Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με το υπουργείο, είχε παρατηρηθεί χαμηλή συμμετοχή και «σποραδικότητα» στα εικαστικά και στη μουσική αθροιστικά, με το 7,9% να παρακολουθεί το μάθημα των εικαστικών το έτος 2018-2019 και 9% την σχολική χρονιά 2019-2020.
Όπως τονίζεται στην ίδια ανακοίνωση του υπουργείου, τα μαθήματα «δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν το σκοπό τους» και «εν ολίγοις, αντικαταστάθηκαν μαθήματα που δεν λάμβαναν χώρα παρά σε περιορισμένο βαθμό από μαθήματα ενταγμένα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα τα οποία παρακολουθούνται από όλους τους μαθητές», όπως αγγλικά, πληροφορική, φυσική αγωγή και η εισαγωγή μιας δεύτερης ξένης γλώσσας.
«Αναπληρωτές στην ανεργία, μαθητές στα φροντιστήρια»
Η Ένωση των Εκπαιδευτικών, κατηγορεί το υπουργείο ότι καταργώντας τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του Ελευθέρου και Γραμμικού Σχεδίου στην Γ΄ Λυκείου στερεί από τους μαθητές «τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής, Διακόσμησης, Συντήρησης Έργων Τέχνης, Πολυμέσων και όλων των Καλλιτεχνικών Ειδικοτήτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στρέφει τους μαθητές υποχρεωτικά μόνο στα φροντιστήρια και στην παραπαιδεία εγείροντας και θέμα αντισυνταγματικότητας της απόφασης.»
Στην ίδια ανακοίνωση οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν πως η συγκεκριμένη απόφαση «οδηγεί στην ανεργία εκατοντάδες αναπληρωτές, καταργεί οργανικές θέσεις και δημιουργεί αναίτιες υπεραριθμίες και διαθεσιμότητες στους μόνιμους Εικαστικούς εκπαιδευτικούς.»
Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας και πάλι επικαλείται την χαμηλή συμμετοχή: «το θέμα της διδασκαλίας του σχεδίου θίγει ευρύτερα το ζήτημα της διδασκαλίας πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, και κυρίως ιταλικά, ισπανικά, αρμονία, έλεγχος μουσικών και ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, κανένα από τα οποία δε διδάσκεται στη Γ' τάξη Γενικού Λυκείου. Εν προκειμένω, υπήρχε πάλι πολύ χαμηλή συμμετοχή των μαθητών, παραδείγματος χάρη το Γραμμικό Σχέδιο το έτος 2019-2020 επέλεξαν και παρακολούθησαν μόλις 4 στους 100 μαθητές. Στις προθέσεις του Υπουργείου είναι να εξετάσει συνολικά το ζήτημα της διδασκαλίας των ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων»
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων
«Όχι στην Έξωση της Καλλιτεχνικής Παιδείας από το Λύκειο
Καταργεί το μάθημα Καλλιτεχνικής Παιδείας στην Α΄ Λυκείου το οποίο είναι βασική επιλογή για αρκετούς μαθητές. Μέσα από τη διαδικασία της δημιουργικής συνεργασίας, αλλά και της θεωρητικής κατάρτισης με τους εικαστικούς εκπαιδευτικούς, αφενός καλλιεργεί την αισθητική, ενδυναμώνει και αξιοποιεί τις εικαστικές εκφραστικές ικανότητες σε ανώτερο επίπεδο από εκείνο του Γυμνασίου, αφετέρου φέρνει σε επαφή τους μαθητές με το εύρος των καλλιτεχνικών σπουδών, που αρκετοί συχνά, ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν.
Καταργεί τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του Ελευθέρου και Γραμμικού Σχεδίου στην Γ΄ Λυκείου στερώντας από τους μαθητές τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής, Διακόσμησης, Συντήρησης Έργων Τέχνης, Πολυμέσων και όλων των Καλλιτεχνικών Ειδικοτήτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στρέφει τους μαθητές υποχρεωτικά μόνο στα φροντιστήρια και στην παραπαιδεία εγείροντας και θέμα αντισυνταγματικότητας της απόφασης.
Οδηγεί στην ανεργία εκατοντάδες αναπληρωτές, καταργεί οργανικές θέσεις και δημιουργεί αναίτιες υπεραριθμίες και διαθεσιμότητες στους μόνιμους Εικαστικούς εκπαιδευτικούς.
Στερεί από τους μαθητές του Λυκείου τις απαραίτητες γνώσεις και την αναγκαία εκπαίδευση, για την καθολική καλλιέργεια της αντιληπτικής τους ικανότητας, της δημιουργικής σκέψης της πνευματικής – συναισθηματικής διαμόρφωσης της προσωπικότητάς τους.
Αλλοιώνει τον πολιτισμικό ρόλο του Λυκείου, που είναι η ανώτερη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποστερώντας τις γνώσεις που αφορούν ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, τον οποίο οι κυβερνώντες υμνούν και δηλώνουν δημόσια τόσο ανάλγητα, ότι αποτελεί θησαυρό για τον Τουρισμό και την Ελληνική οικονομία.
Καλούμε σε συστράτευση όλους τους εκπαιδευτικούς και συλλογικούς φορείς (ΟΛΜΕ, Εικαστικό Επιμελητήριο, Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής και Καλλιτεχνικών Σπουδών, Ομοσπονδία Γονέων, συλλόγους καλλιτεχνών κ.λπ.) για την ανάκληση αυτής της απόφασης.
Το θέμα θα τεθεί άμεσα στην πολιτική ηγεσία και στα κόμματα της Βουλής και εξετάζεται η νομική προσβολή κατά της συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης.»
Αναλυτικά η απάντηση του υπουργείου
«Σε απάντηση των ψευδών ειδήσεων που θέλουν την «κατάργηση» των μαθημάτων καλλιτεχνικών και μουσικής από τα σχολεία, το γραφείο τύπου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων επισημαίνει τα εξής:
Α. Δημοτικό
Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Δημοτικού δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών. Σύμφωνα με τον Νόμο 4692, ΦΕΚ Α΄ 111/12.6.2020, τα Εικαστικά (Καλλιτεχνικά) διδάσκονται 2 ώρες εβδομαδιαίως στις Α΄ & Β΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου και 1 ώρα εβδομαδιαίως στις υπόλοιπες τάξεις, ενώ η Μουσική διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως σε κάθε τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Αυτά ακριβώς ίσχυαν και μέχρι τώρα με το ΠΔ 79/2017, ΦΕΚ Α΄ 109/1.8.2017. Επιπλέον, διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως η Θεατρική Αγωγή, στις Α', Β' Γ' και Δ' τάξεις του Δημοτικού.
Β. Γυμνάσιο
Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γυμνασίου δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών. Στην ΥΑ 72323/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 2265/12.6.2020, ορίζεται ότι και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου οι μαθητές διδάσκονται 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα της Μουσικής και 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα των Καλλιτεχνικών, όπως ίσχυε και μέχρι τώρα με την ΥΑ 93381/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 1640/09.06.2016.
Γ. Λύκειο
Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Λυκείου, η Μουσική και τα Καλλιτεχνικά υπήρχαν ως μάθημα επιλογής στην Α΄ Λυκείου, όπου, σύμφωνα με την ΥΑ 139454/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 3807/04.09.2018, οι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθήσουν ένα μάθημα επιλογής, το οποίο διδασκόταν 2 ώρες εβδομαδιαίως. Είχε παρατηρηθεί όμως χαμηλή συμμετοχή σε αυτό (στα εικαστικά και τη μουσική αθροιστικά, το έτος 2018-2019, συμμετείχε το 7,9% των μαθητών της Α' Λυκείου, 9% το έτος 2019-2020), και σποραδικότητα στη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών, τα οποία δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν το σκοπό τους. Προτάχθηκε η εισαγωγή στο υποχρεωτικό πρόγραμμα των Αγγλικών, ενισχύθηκαν η πληροφορική και η φυσική αγωγή, δόθηκε η δυνατότητα δεύτερης ξένης γλώσσας. Εν ολίγοις, αντικαταστάθηκαν μαθήματα που δεν λάμβαναν χώρα παρά σε περιορισμένο βαθμό από μαθήματα ενταγμένα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα τα οποία παρακολουθούνται από όλους τους μαθητές.
Αναφορικά με τη Γ' Λυκείου, το θέμα της διδασκαλίας του σχεδίου θίγει ευρύτερα το ζήτημα της διδασκαλίας πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, και κυρίως ιταλικά, ισπανικά, αρμονία, έλεγχος μουσικών και ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, κανένα από τα οποία δε διδάσκεται στη Γ' τάξη Γενικού Λυκείου. Εν προκειμένω, υπήρχε πάλι πολύ χαμηλή συμμετοχή των μαθητών, παραδείγματος χάρη το Γραμμικό Σχέδιο το έτος 2019-2020 επέλεξαν και παρακολούθησαν μόλις 4 στους 100 μαθητές. Στις προθέσεις του Υπουργείου είναι να εξετάσει συνολικά το ζήτημα της διδασκαλίας των ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.»
σχόλια