Διαδικασία κατά της Ελλάδας και της Ιταλίας κινεί η Κομισιόν, αναφορικά με την αποζημίωση των επιβατών με κουπόνια (voucher).
Η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι «κινεί διαδικασίες επί παραβάσει κατά της Ελλάδας και της Ιταλίας, λόγω μη συμμόρφωσής τους με τους ενωσιακούς κανόνες για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών».
Στην ανακοίνωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν θεσπίσει νομοθεσία που επιτρέπει στους μεταφορείς να προσφέρουν κουπόνια (voucher) ως τη μόνη μορφή αποζημίωσης. Όμως, σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να επιλέγουν μεταξύ της επιστροφής χρημάτων και άλλων μορφών επιστροφής του αντιτίμου, όπως τα κουπόνια. Επίσης, όταν προσφέρονται τα voucher ως εναλλακτική, απαιτείται η συμφωνία των επιβατών.
«Η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στις αιτιάσεις της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη», επισημαίνει ακόμη η Κομισιόν.
Σε ξεχωριστή απόφαση, η Κομισιόν κάλεσε συνολικά δέκα κράτη- μέλη να συμμορφωθούν με την ενωσιακή νομοθεσία για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και των ταξιδιωτών. Πέρα από την Ελλάδα και την Ιταλία, αποφασίστηκε να σταλεί προειδοποιητική επιστολή σε Τσεχία, Κύπρο, Γαλλία, Κροατία, Λιθουανία, Πολωνία, Πορτογαλία και Σλοβακία «με το επιχείρημα ότι οι εθνικοί κανόνες τους παραβαίνουν το δίκαιο της ΕΕ για τα δικαιώματα των καταναλωτών και των ταξιδιωτών».
Η ανακοίνωση της Κομισιόν Ελλάδα- Ιταλία
«Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικών επιστολών στην Ελλάδα και την Ιταλία, επειδή παραβιάζουν τους ενωσιακούς κανόνες για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών.
Τόσο η Ελλάδα όσο και η Ιταλία έχουν λάβει μέτρα που δεν συμμορφώνονται με τους ενωσιακούς κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών [κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 261/2004] και πλωτών μεταφορών [κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1177/2010]. Επιπλέον, η Ιταλία έχει λάβει μέτρα που δεν συμμορφώνονται με τους ενωσιακούς κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν [κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 181/2011] και σιδηροδρομικών γραμμών [κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1371/2007].
Λόγω της πανδημίας κορωνοϊού, πολλές εταιρείες στον τομέα των μεταφορών αντιμετωπίζουν μη βιώσιμες καταστάσεις όσον αφορά τις ταμειακές ροές και τα έσοδα. Καθ' όλη τη διάρκεια της κρίσης, η Επιτροπή κατέστησε συστηματικά σαφές ότι τα δικαιώματα των επιβατών εξακολουθούν να είναι σημαντικά στην τρέχουσα πρωτόγνωρη συγκυρία και ότι τα εθνικά μέτρα για τη στήριξη του συγκεκριμένου τομέα δεν πρέπει να υποβαθμίζουν τα δικαιώματα αυτά. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αξιολογεί επίσης την κατάσταση σε άλλα κράτη μέλη, ζητώντας περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων.
Η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν θεσπίσει νομοθεσία που επιτρέπει στους μεταφορείς να προσφέρουν κουπόνια ως τη μόνη μορφή αποζημίωσης. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ της επιστροφής χρημάτων και άλλων μορφών επιστροφής του αντιτίμου, όπως τα κουπόνια. Εάν προσφερθούν στους επιβάτες κουπόνια ως εναλλακτική, απαιτείται η συμφωνία τους μ' αυτή τη λύση. Η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στις αιτιάσεις της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη».