Στις εκτεταμένες καταστροφές υποδομών και κατοικιών από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία αναφέρθηκε ο καθηγητής διαχείρισης καταστροφών, Ευθύμιος Λέκκας.
Ο Ευθύμιος Λέκκας κλήθηκε να απαντήσει για τη γέφυρα του Ξηριά στον Αλμυρό Βόλου που καταστράφηκε από τον «Ιανό», ξαναχτίστηκε, και κατέρρευσε ξανά με τον «Daniel».
«Ενδεχομένως να υπάρχουν κατασκευαστικές ατέλειες κατά τη διάρκεια κατασκευής της γέφυρας ή λάθος μελέτη πριν την κατασκευή. Υπάρχει όμως και η πιθανότητα τα φαινόμενα να ήταν τόσο έντονα που έφεραν την κατάρρευση του έργου», απάντησε μιλώντας στο Open.
Στο μεταξύ, με την εθνική οδό να παραμένει κλειστή εδώ και μέρες λόγω της πλημμύρας, ο καθηγητής εκτίμησε ότι «ο σχεδιασμός της είναι λανθασμένος» καθώς, όπως είπε «δεν έλαβε υπόψη τους φυσικούς κινδύνους».
«Αυτό που ζητάμε είναι η ανθεκτικότητα των κρίσιμων υποδομών. Πρέπει να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα. Επιβάλλεται ο ανασχεδιασμός κυρίως όταν πρόκειται για κρίσιμες κατασκευές όπως η εθνική οδός. Θα χρειαστούν αρκετές ημέρες ακόμα για είναι η εθνική οδός ασφαλής», σημείωσε.
Ευθύμιος Λέκκας: Πρέπει να αλλάξουμε τα επιχειρησιακά σχέδια
Όσον αφορά την πρόληψη της καταστροφής στην περιοχή, ο κ. Λέκκας τόνισε ότι «υπάρχει τεράστιος προβληματισμός». «Σε μερικές περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στις γέφυρες του Βόλου και στο ανατολικό Πήλιο δε θα μπορούσαμε να κατασκευάσουμε πιο ανθεκτικά έργα. Εκεί το φαινόμενο υπερέβη κατά πολλές φορές τον σχεδιασμό. Άλλο παράδειγμα είναι οι περιπτώσεις των χωριών στο Πήλιο που χτίστηκαν κατασκευές μέσα στην κοίτη του ποταμού, Εδώ δε θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα», είπε και πρόσθεσε:
«Υπάρχουν όμως άλλα σημεία που θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις, όπως στο οδικό δίκτυο του κάμπου και στο οδικό δίκτυο του δήμου της λίμνης Πλαστήρα. Εκεί μετά τον Ιανό δρομολογήθηκαν έργα τα οποία αστόχησαν. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα συρματοκιβώτια τα οποία τοποθετήθηκαν λάθος στον Πάμισο ποταμό με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές και μεγάλες ζημιές».
Ο ίδιος αρνήθηκε να κατονομάσει τους υπευθύνους για αυτά τα έργα καθώς κάτι τέτοιο θα επέφερε «νομικές ευθύνες». Ωστόσο, τόνισε ότι τα έργα αυτά «δεν δρομολογήθηκαν από δήμο ή περιφέρεια αλλά από άλλους φορείς».
«Θα μπορούσαν να γίνουν καινοτόμα έργα, έξυπνα έργα με μικρότερο κόστος και πιο αποτελεσματικά, αυτό είναι δεδομένο. Θα πρέπει να σκεφτούμε να αλλάξουμε και τα επιχειρησιακά μας σχέδια. Υπάρχει τεράστιος επιστημονικός και τεχνικός προβληματισμός σε αυτό. Βλέπουμε ένα βαρομετρικό χαμηλό να πλησιάζει, εκτιμούμε ότι ίσως προκαλέσει καταστροφές, αλλά μας λείπει το τι καταστροφές θα προκαλέσει, σε ποιο χώρο και σε ποια έκταση. Αυτός μας λείπει προκειμένου να σχεδιάσουμε τις επιχειρήσεις μας», είπε ο κ. Λέκκας.