Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν τρεις εκπαιδευτικοί, δύο δικηγόροι και ένας ιερέας από τη Θεσσαλονίκη για τη συνταγματικότητα και νομιμότητα του υποχρεωτικού self-test σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν ανήλικα παιδιά, μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου, και ζητούν από το Ανώτατο δικαστικό όργανο να αποφανθεί άμεσα, να αναστείλει και να ακυρώσει το μέτρο ως αντισυνταγματικό και παράνομο.
Σύμφωνα με την προσφυγή τους, οι υποχρεωτικοί διαγνωστικοί έλεγχοι, δύο φορές την εβδομάδα, παραβιάζουν σειρά συνταγματικών διατάξεων, τη διεθνή σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού, την Ευρωπαϊκή σύμβαση για την άσκηση των δικαιωμάτων των παιδιών και την ΕΣΔΑ.
Το μέτρο, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν, θίγει τον πυρήνα των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
Παράλληλα, παραβιάζει την διεθνή σύμβαση τoυ Oviedo για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που ορίζει πως «η επέμβαση σε θέματα υγείας μπορεί να υπάρξει μόνο αφού το ενδιαφερόμενο πρόσωπο δώσει την ελεύθερη συναίνεση του, κατόπιν σχετικής ενημέρωσής του».
Οι προσφυγόντες χαρακτηρίζουν τη διενέργεια διαγνωστικού τεστ από τα ίδια τα παιδιά επικίνδυνη, ενώ επισημαίνουν πως η υποχρεωτική αυτοδιαγνωστική διαδικασία, παραβιάζει το νόμο 2101/1992 καθώς «συνιστά ανεπίτρεπτη επέμβαση και ως εκ τούτου προσβολή του σώματος των παιδιών» και παράλληλα συνιστά «υποχρεωτική βία προς το παιδί», η οποία είναι τόσο σωματική όσο και ψυχική.
Σε ό,τι αφορά στην απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, περί απαγόρευσης εισόδου στο σχολείο των μαθητών, που δεν υποβάλλουν τεστ, υποστηρίζουν ότι προσβάλει το κατοχυρωμένο από το Σύνταγμα και την ΕΣΔA, «δικαίωμα της εκπαίδευσης στον πυρήνα του», που ορίζει την υποχρεωτική εκπαίδευση των παιδιών.
Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με την από 10.4.2021 ΚΥΑ, οι μαθητές οι οποίοι δεν έχουν υποβληθεί σε αυτοδιαγνωστικό έλεγχο νόσησης και δεν έχουν σχολική κάρτα (αρνητική στον COVID-19) που εκδίδεται από την σχετική πλατφόρμα, δεν θα γίνονται δεκτοί στα σχολεία, θα λαμβάνουν απουσίες και θα απομακρύνονται από την σχολική μονάδα.