Τέλος στις διακρίσεις: Όλοι ίσοι με αυστηρές ποινές για τους παραβάτες

Τέλος στις διακρίσεις: Όλοι ίσοι με αυστηρές ποινές για τους παραβάτες Facebook Twitter
8

«Φρένο» στις διακρίσεις που γίνονται λόγω φύλου, καταγωγής, θρησκείας, πεποιθήσεων, ασθένειας, αναπηρίας, ηλικίας, οικογενειακής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού κ.λπ. επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση στον χώρο της εργασίας (σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα), στην παροχή αγαθών και υπηρεσιών, αλλά και στην εκπαίδευση, στις φορολογικές διευκολύνσεις, στην κοινωνική προστασία, ακόμα και στην πρόσβαση σε στέγη.

Πολυνομοσχέδιο τιμωρεί τέτοιες διακρίσεις με ποινικές και χρηματικές κυρώσεις σύμφωνα με το Έθνος, ενώ παράλληλα επιχειρεί να αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τα περιστατικά αυθαιρεσίας (βασανισμούς, κακομεταχειρίσεις, συμπεριφορά παράνομη ή απαξιωτική κ.λπ.) που διαπράττονται από αστυνομικούς, λιμενικούς, σωφρονιστικούς υπαλλήλους κ.λπ. (π.χ. δολοφονίες Γρηγορόπουλου, Καρέλι, «υπόθεση ζαρντινιέρας» κ.λπ.), για να αποφεύγει η χώρα συνεχείς «ευρωκαταδίκες» και αποζημιώσεις.

Ο Συνήγορος του Πολίτη
Ταυτόχρονα με το πολυνομοσχέδιο, που συμμορφώνεται σε κοινοτικές οδηγίες και κατατέθηκε στη Βουλή, γίνεται αυστηρότερο το ποινικό οπλοστάσιο (και οι διοικητικές και χρηματικές κυρώσεις), για να παταχθούν φαινόμενα κατάχρησης και χειραγώγησης της αγοράς, αλλά και παραχάραξης του νομίσματος, ώστε να είναι ασφαλέστερο και ελκυστικότερο το επενδυτικό τοπίο.

«Κοινό γεωμετρικό τόπο» για την αντιμετώπιση των κάθε είδους διακρίσεων, αλλά και των περιστατικών αυθαιρεσίας κρατικών υπαλλήλων (αστυνομικών κ.λπ.) αποτελεί ο Συνήγορος του Πολίτη (ΣτΠ), καθώς αναλαμβάνει κομβικό ρόλο στη διερεύνηση και καταπολέμηση τέτοιων φαινομένων και στην αποκατάσταση της τάξης και συνακόλουθα της κοινωνικής ειρήνης.

Με ποινικές και χρηματικές κυρώσεις θα τιμωρούνται εφεξής οι διακρίσεις λόγω φύλου, καταγωγής, θρησκείας, πεποιθήσεων, ασθένειας, αναπηρίας, ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού κτλ. σύμφωνα με πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή.

Τα νέα μέτρα ανοίγουν τον δρόμο για πολύ μεγαλύτερη προστασία σε τομείς ευαίσθητους (πρόσβαση και συνθήκες στην εργασία, σε αγαθά-υπηρεσίες, στην εκπαίδευση κ.λπ.) υψώνοντας «ασπίδα προστασίας» για χιλιάδες άτομα που σήμερα αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω φυλής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμού, χρόνιας ασθένειας ή αναπηρίας κ.λπ.

Στην πράξη μπορεί να προστατευθούν καλύτερα και να αποκρούσουν τυχόν δυσμενή μεταχείριση σε βάρος τους και άλλα πρόσωπα που μπορεί να βρίσκονται σήμερα «στο περιθώριο» (όσον αφορά στη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους), όπως είναι αντιρρησίες συνείδησης, οροθετικοί ή πάσχοντες από άλλες χρόνιες ασθένειες και αναπηρίες, πρώην τοξικομανείς, αποφυλακισθέντες, διεμφυλικά άτομα ή και με άλλον σεξουαλικό προσανατολισμό ή ταυτότητα φύλου, καθώς και οι οικείοι τους (συγγενείς κ.λπ.), που λόγω της σχέσης μαζί τους μπορεί να υφίστανται και αυτοί διακριτική και δυσμενή μεταχείριση.

Συμβίωση σαν... γάμος
Οι νέες ρυθμίσεις οδηγούν παράλληλα σε καθολική εξίσωση του συμφώνου συμβίωσης με τον γάμο, αφού στους συντρόφους του συμφώνου (ετερόφυλους ή ομόφυλους) αναγνωρίζονται ουσιαστικά τα ίδια δικαιώματα στον εργασιακό χώρο και άρα μπορούν να διεκδικήσουν συνυπηρέτηση, οικογενειακά επιδόματα κ.λπ.

Οποιος μεταχειρίζεται δυσμενώς (π.χ. ο εργοδότης) τον άλλον (εργαζόμενο κ.λπ.) κάνοντας διάκριση λόγω φύλου, θρησκείας κ.λπ., θα απειλείται με φυλάκιση 6 μηνών έως 3 ετών και χρηματική ποινή 1.000 έως 5.000 ευρώ μετά από καταγγελία στον ΣτΠ, που αναλαμβάνει ως φορέας παρακολούθησης και προώθησης της αρχής της ίσης μεταχείρισης, έχοντας και διαμεσολαβητικό ρόλο για αποκατάσταση του προβλήματος που δημιουργήθηκε (π.χ. απόλυση, υποβάθμιση κ.λπ.).

Στον εργασιακό τομέα οι προστατευτικές ρυθμίσεις για απαγόρευση των διακρίσεων αφορούν τους όρους πρόσβασης στην εργασία, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, θέματα αποδοχών, απολύσεων, υγείας και ασφάλειας κατά την εργασία, επανένταξης και εκ νέου απασχόλησης μετά από περιόδους ανεργίας, αλλά και τη συνδικαλιστική συμμετοχή των εργαζομένων.

Παράλληλα εφαρμόζονται σε θέματα κοινωνικής προστασίας, φορολογικής διευκόλυνσης (λαμβάνεται υπόψη η φορολογική κατοικία αντί της ιθαγένειας), εκπαίδευσης, πρόσβασης σε παροχή αγαθών-υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της στέγης, ενώ με προεδρικό διάταγμα η προστασία θα μπορεί να επεκταθεί και σε όποιους άλλους τομείς κρίνει αναγκαίους η κυβέρνηση.

Το νομοσχέδιο διευρύνει το πεδίο προστασίας, προσθέτοντας στο σημερινό ελλειμματικό νομοθετικό πλαίσιο και κάποιες άλλες κατηγορίες για απαγόρευση των διακρίσεων, όπως την εθνική καταγωγή, τις γενεαλογικές καταβολές, τη χρόνια ασθένεια, την οικογενειακή και κοινωνική κατάσταση, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά φύλου κ.λπ.

Επιτρέπει σε κοινωνικούς φορείς, συνδικαλιστικές οργανώσεις κ.λπ. να αντιπροσωπεύουν στα δικαστήρια το θιγόμενο πρόσωπο, χωρίς να υποχρεώνονται να καταβάλουν παράβολο, προβλέπει αντιστροφή του βάρους απόδειξης (υπέρ του βλαπτόμενου), αλλά και την υποχρέωση του κράτους να προωθήσει στα θέματα αυτά τον κοινωνικό διάλογο.

Ο ΣτΠ, ως Εθνικός Μηχανισμός Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας, θα καλύψει σημαντικό κενό, αφού η σχετική Επιτροπή του ν.3938/11 δεν συστάθηκε και σε ένα κράτος δικαίου δεν πρέπει να υπάρχει οποιαδήποτε υπόνοια συγκάλυψης ή ατιμωρησίας. Αναλαμβάνοντας τη διερεύνηση, ο ΣτΠ δεν υποκαθιστά τον δικαστικό και πειθαρχικό έλεγχο τέτοιων περιστατικών, αλλά λειτουργεί συμπληρωματικά και παράλληλα, ενώ τα πειθαρχικά όργανα θα «παγώνουν» την έκδοση απόφασης μέχρι να βγάλει πόρισμα ο ΣτΠ, από το οποίο θα μπορούν, όμως, να αποκλίνουν, μόνο με ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία.

Χειραγώγηση αγοράς
Στο πεδίο της αντιμετώπισης φαινομένων χειραγώγησης της αγοράς κατά τις κοινοτικές οδηγίες, ποινικοποιείται για πρώτη φορά και μόνη η σύσταση για διενέργεια συναλλαγών με χρήση προνομιακών πληροφοριών, όπως και μόνη η παράνομη ανακοίνωση τέτοιων πληροφοριών, ενώ τιμωρείται πολύ αυστηρότερα η κατάχρησή τους (έως 20ετή κάθειρξη), όταν γίνεται κατ’ επάγγελμα ή συνήθεια ή από μέλος εγκληματικής οργάνωσης, αλλά και με πρόστιμα έως 15 εκατ. ευρώ για νομικά πρόσωπα ή έως 5 εκατ. για φυσικά πρόσωπα.

Προσπάθειες παραχάραξης του νομίσματος θα εξιχνιάζονται πλέον και με παρακολουθήσεις (με κάθε είδους συσκευές ήχου, εικόνας κ.λπ.), ανακριτική διείσδυση αστυνομικών, άρση απορρήτου κ.λπ., ενώ πέρα από τις κακουργηματικές ποινές θα επιβάλλονται σε νομικά πρόσωπα πρόστιμα μέχρι 100% του ποσού της παράβασης.

Πηγή: Έθνος

8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήμαρχος Αράχωβας για μποτιλιάρισμα: Μεγάλο αυτοκίνητο οδικής βοήθειας δεν είχε αλυσίδες και έκλεισε τις δύο λωρίδες

Ελλάδα / Δήμαρχος Αράχωβας για μποτιλιάρισμα: Μεγάλο αυτοκίνητο οδικής βοήθειας δεν είχε αλυσίδες και έκλεισε τις δύο λωρίδες

«Η Τροχαία έκανε ελέγχους αλλά αν κλείσουν και τα δύο τα ρεύματα, θα μπλοκαριστεί και η Τροχαία και τα εκχιονιστικά μέσα στις ουρές» εξήγησε
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
Σωστά ακούγονται όλα αυτά. Από τα ελάχιστα θετικά αυτής της κυβέρνησης. Μακάρι να πάμε δύο βήματα μπροστά, και μακάρι η κοινωνία να ακολουθήσει, διότι στον πράξη ισχύει ολοένα και περισσότερο η κουλτούρα του τραμπουκισμού και του ετσιθελισμού.
Mια απορία.Πως μπορεί να αποδειχθεί οτι κάποιος εργοδότης απορρίπτει καποιον για λόγους διάκρισης χρώματος,σεξουαλικου προσανατολισμού κλπ; Ολα αυτα δεν κουκουλώνονται εύκολα λέγοντας απλώς "δεν αρκούσαν τα προσόντα του;Πολύ καλώς και θεσμοθετούνται όλα αυτά αλλα..(?)
Πιθανόν να μην πρόσεξες ότι η απάντηση (μάλλον) βρίσκεται μέσα στο άρθρο (λογικό... δεν το λέω αποδοκιμαστικά)Το πιο σημαντικό σημείο ίσως του νομοσχεδίου, που είναι λογικό να μην του δώσει σημασία ένας μη νομικός, είναι το σημείο που αναφέρει ότι "προβλέπει αντιστροφή του βάρους απόδειξης (υπέρ του βλαπτόμενου)"Αν και το άρθρο δεν είναι ιδιαίτερα κατατοπιστικό σε τι ακριβώς θα αφορά αυτή η αντιστροφή του βάρους απόδειξης, φαίνεται ότι θα αφορά σε περιπτώσεις διακρίσεων. Γιατί είναι τόσο σημαντική αυτή η μικρή φράση :Ο κανόνας είναι ότι όποιος επικαλείται κάτι θα πρέπει και να το αποδείξει ο ίδιος. Δηλαδή, υπό φυσιολογικές συνθήκες ένας εργαζόμενος που επικαλείται λ.χ. ότι αιτία της απολύσεώς του ήταν ο σεξουαλικός του προσανατολισμός, θα έπρεπε να το αποδείξει ο ίδιος με στοιχεία (πολύ δύσκολο, όπως λες σωστά).Με την αντιστροφή του βάρους απόδειξης, εάν ένας εργοδότης απολύσει λ.χ. έναν ομοφυλόφιλο, θεωρείται κατ' αρχήν ότι το έκανε εξαιτίας του σεξουαλικού του προσανατολισμού και θα πρέπει πλέον ο εργοδότης να αποδείξει ότι το έκανε για άλλον λόγο, επειδή λ.χ. ήταν ανεπαρκής κλπ κλπ. Αυτό φαίνεται κατ' αρχήν να λύνει το πρόβλημα, αλλά δημιουργεί άλλα προβλήματα.-Όσο δύσκολο ήταν πριν στον εργαζόμενο να αποδείξει το δίκιο του, τόσο δύσκολο θα είναι και τώρα στον εργοδότη να αποδείξει το δικό του δίκιο (αν έχει πράγματι).-Όπως υπάρχουν, πράγματι, δυσμενείς διακρίσεις εις βάρος των προσώπων αυτών, πλέον μπορεί να γίνονται ευνοϊκές διακρίσεις υπέρ τους, εις βάρος των υπολοίπων εργαζομένων, "υπό τον φόβο των Ιουδαίων". Λ.χ. εάν ένας εργοδότης χρειάζεται έναν υπάλληλο λιγότερο, δεν θα απολύσει τον ομοφυλόφιλο, ακόμα και αν αυτός είναι ο χειρότερος υπάλληλος, επειδή αν το κάνει, θα πρέπει να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας. Θα απολύσει απλά κάποιον άλλον, για να έχει το κεφάλι του ήσυχο.-Το μέτρο μπορεί να οδηγήσει στα αντίθετα από τα σκοπούμενα αποτελέσματα. Το να απολύσεις έναν ομοφυλόφιλο μπορεί να σου δημιουργήσει προβλήματα, επομένως τι είναι το πιο ασφαλές ; Να μην τον προσλάβεις καν. Σε αυτήν την περίπτωση είναι πολύ δύσκολο να βρει εφαρμογή το παραπάνω τεκμήριο ("δεν με προσέλαβε επειδή ήμουν ομοφυλόφιλος";). Μπορεί δηλαδή ο εργοδότες να γίνουν ακόμα πιο επιφυλακτικοί αν υποψιάζονται ιδιαίτερο σεξουαλικό προσανατολισμό !-Στην δύσκολη εποχή που ζούμε, μπορεί να φτάσουμε να δούμε και άτομα που προσποιούνται διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό, είτε για να κρατήσουν την δουλειά τους, είτε για να εκβιάσουν.-Δημιουργούνται πρακτικά ερωτήματα. Το τεκμήριο θα καλύπτει και την γνώση του εργοδότη περί διαφορετικού προσανατολισμού του εργαζομένου; Δηλαδή ο εργοδότης θα θεωρείται ότι ήξερε για τον προσανατολισμό, μέχρι να αποδείξει το αντίθετο; Αν όχι, τότε ο εργαζόμενος, προκειμένου να επικαλεστεί το τεκμήριο, θα καλείται πρώτα να αποδείξει τον προσανατολισμό του και έπειτα ότι ο εργοδότης τον ήξερε;Με τα παραπάνω δεν θέλω να ισχυριστώ ότι η ρύθμιση είναι λανθασμένη. Εξάλλου δεν είμαι καν σίγουρος ποια ακριβώς θα είναι οι ρύθμιση και που ακριβώς και πως θα εφαρμόζεται το τεκμήριο. Σίγουρα όμως είναι ένα θέμα στο οποίο θα πρέπει να έχει επιδειχθεί ιδιαίτερη προσοχή και σοβαρότητα.Θα πρέπει λοιπόν να περιμένουμε και να δούμε την ρύθμιση ακριβώς. Με τα όσα έχουν δει ως τώρα τα μάτια μου από το νομοθετικό έργο των τελευταίων ετών (και όχι μόνο από την παρούσα κυβέρνηση) δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος για το ότι θα έχει δοθεί η δέουσα προσοχή στις πιθανές συνέπειες. Ίδωμεν
Μωρε καθολου δυσκολο δεν ειναι. Ο φοβος φυλαει τα ερημα. Ζω και δουλευω στην Αγγλια τα τελευταια πέντε χρόνια. Κανένας εργοδότης δε θα τολμήσει να σε απολύσει ή να κάνει ρατσιστικό σχόλιο ή σεξιστικό γιατί ξέρει πως θα φάει καταγγελία κατακέφαλα. Όμως αν πάει ένας υπάλληλος ψευδώς να πει πως τον έδιωξαν για ρατσιστικούς λόγους θα πρέπει να μπορέί να το αποδείξει. Αν έχει ο άλλος στη δουλειά του πέντε πολωνούς και διώξει τον έκτο ε λίγο δυσκολάκι να πείσει ο θπάλληλος πως ο εργοδότης είναι ρατσιστής. Επίσης αν ένας υπάλληλος επιδείξει ρατσισμό θα εκδιωχθεί και το πιο πιθανό είναι να δυσκολευτεί να βρει δουλειά. Δε λέω πως δεν υπάρχει ρατσισμός. Λέω πως αν υπάρχει νομικό πλαίσιο ο ρατσιστής μαζεύεται. Κι ο σεξιστής επισης. Ας μη ζητάμε την τελειότητα ρε παιδιά στην ελλάδα. Προς το παρόν ζητάμε να ξεκινήσουμε από κάπου.