Τέμπη: 23 κατηγορούμενοι από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για τη σύμβαση τηλεδιοίκησης 717

Τέμπη: Η διευρυμένη έρευνα της ευρωπαϊκής Εισαγγελίας - 23 κατηγορούμενοι Facebook Twitter
0

Για το δυστύχημα των Τεμπών η ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάππα καλεί 23 κατηγορούμενους. Τα 23 άτομα που δεν αποτελούν πολιτικά πρόσωπα κατηγορούνται για τη μη εκτέλεση της σύμβασης 717 για κρίσιμα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, μεταξύ των οποίων και αυτό της σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης. Οι κατηγορίες εναντίον τους φτάνουν το βαθμό κακουργήματος. 

Οι 18 από τους 23 κατηγορουμένους που καλούνται από την Χριστίνα Σαλάππα που χειρίζεται την υπόθεση για το δυστύχημα των Τεμπών είναι στελέχη του Δημοσίου. 

Υπενθυμίζεται ότι η υπόθεση άνοιξε μετά την άσκηση ποινικής δίωξης από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και οι 23 κατηγορούμενοι καλούνται να λογοδοτήσουν για σειρά κακουργηματικών πράξεων. Ανα περίπτωση αυτές μπορεί να είναι απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση, με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και ψευδείς βεβαιώσεις.  

Η υπόθεση από την ελληνική πλευρά ερευνάται από τον Εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαϊμη, ο οποίος έχει λάβει αντίγραφο της ευρωπαϊκής υπόθεσης που χειρίζεται η ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάππα. Σημειώνεται ότι η ευρωπαϊκή έρευνα έχει διευρύνει τον κύκλο των κατηγορουμένων καθώς συμπεριλαμβάνονται πρόσωπα που συσχετίζονται με την σύμβαση «717». 

Η κλήση της ανακρίτριας της Ευρώπης προς τους 23 κατηγορούμενος είναι για τις 28 Φλεβάρη. Την ημέρα δηλαδή που συμπληρώνεται ένας χρόνος από την ημέρα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών. Οι κατηγορούμενοι ωστόσο από την μεριά τους αναμένεται να ζητήσουν προθεσμία για να προετοιμαστούν.  

Η ευρωπαϊκή εισαγγελία έχει επιπλέον στείλει στη βουλή τη δικογραφία για τα έργα που δεν εκτελέστηκαν ώστε να κρίνει αν ο Κώστας Καραμανλής και ο Χρήστος Σπίρτζης - πρώην υπουργοί Μεταφορών - θα ερευνηθούν για να αποφασιστεί αν υπάρχουν ευθύνες. 

Η κυρία Σαλάππα καλεί ενώπιον της σε απολογία: 

  • 4 υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ στους οποίους αποδίδεται απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις που πιστώθηκαν για την εκτέλεση του έργου. Αυτοί οι δύο βαρύνονται και με την κατηγορία της ψευδούς βεβαιώσεως με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον. 
  • 4 Στελέχη της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) στους οποίους αποδίδεται απιστία κονδυλίων· 
  • 5 Ιδιώτες, νομίμους εκπροσώπους και στελέχη της Αναδόχου Κοινοπραξίας οι οποίοι κατηγορούνται ως ηθικοί αυτουργοί στις πράξεις των δημοσίων υπαλλήλων δηλαδή για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον. 

Η σημασία της σύμβασης «717» για το δυστύχημα των Τεμπών

Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής, οι κατηγορίες που απήγγειλε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αφορούν την σύμβαση ανάμεσα στον ΕΡΓΟΣΕ και τις ανάδοχους εταιρείες του έργου με σκοπό «την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016 - γνωστή ως "Σύμβαση 717". Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717. Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου». 

Σημειώνεται ότι η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας έχει μελετά τα γεγονότα που οδήγησαν στο δυστύχημα από το Νοέμβριο 2018.  

Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε, η «717» και η συμπληρωματική σύμβαση «συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος "Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)", με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%». 

Η Εισαγγελία της Ευρώπης επισημαίνει ότι «οι δύο εταιρείες που αποτελούσαν την Ανάδοχο Κοινοπραξία, αμέσως μετά την υπογραφή της Σύμβασης 717, χώρισαν αυθαίρετα το έργο μεταξύ τους. Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε να εκτελέσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε να εκτελέσει το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε η θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023» και συμπληρώνουν πως η δεύτερη εταιρία της κοινοπραξίας, κατά παράβαση των όρων της Σύμβασης «είχε αναθέσει την εκπόνηση των τεχνικών μελετών σχετικά με τα συστήματα Σηματοδότησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Πλατύ σε μια τρίτη εταιρεία, η οποία δεν διέθετε την απαιτούμενη ειδική τεχνογνωσία». 

Οι παρατάσεις στην υλοποίηση της «717» και οι ευθύνες για το δυστύχημα των Τεμπών

Από την έρευνα προκύπτει ότι στην υλοποίηση της σύμβασης «717» δόθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις. 

Όσον αφορά όσους κατηγορούνται από την Διαχειριστική αρχή, οι ευθύνες τους προκύπτουν σύμφωνα με την δικογραφία στο ότι δέχτηκαν όσα κατέθεσαν οι υπάλληλοι του ΕΡΓΟΣΕ παρόλο που ήταν ελλιπή. Συγκεκριμένα, «παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως μη ορθά και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν την χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15,6 εκατομμυρίων ευρώ» 

Τέλος για ένα μέρος της Σύμβασης «717» η εισαγγελίας της Ευρώπης παραπέμπει στον εισαγγελέα πρωτοδικών. Αυτό συμβαίνει διότι η ίδια η ευρωπαϊκή Εισαγγελία μπορεί να μην μπορεί να τα ερευνήσει καθώς είναι εκτός των αρμοδιοτήτων της. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ευθύνες από την πλευρά των Ελλήνων Επιθεωρητών - Ελεγκτών της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ). Οι επιθεωρητές ελέγχονται για την εκτέλεση της Σύμβασης «717» γιατί υπάρχουν αναντιστοιχίες. Συγκεκριμένα, το πρόβλημα προκύπτει στις αντιφάσεις ανάμεσα στα ευρήματα τους που δείχνουν οικονομική ζημιά λόγω της καθυστέρησης της σύμβασης και των συμπερασμάτων τους τα οποία δεν καταλήγουν στον προσδιορισμό αυτής της ζημιάς. 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική του ευθύνη

Ρεπορτάζ / Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική του ευθύνη

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών επέμενε χθες στην Εξεταστική Επιτροπή πως δεν έφταιξε η μη ολοκλήρωση του έργου της τηλεδιοίκησης, αλλά ότι παραβιάστηκε ο κανονισμός λειτουργίας. Σαν να μην είχε καμία ευθύνη εκείνος για τη διασφάλιση της τήρησής του.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Εξεταστική για Τέμπη - Κ. Καραμανλής

Πολιτική / Εξεταστική για Τέμπη: Η απολογία του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ.Καραμανλή στη Βουλή, για το δυστύχημα

Γιατί έδωσε παράταση για την ολοκλήρωση της σύμβασης 717 - «Ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας παραβιάστηκε κατά συρροήν εκείνο το μοιραίο βράδυ»
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αμαλιάδα: Αποστάσεις από την Ειρήνη Μουρτζούκου κρατά η δικηγόρος της- Σκέφτεται να παραιτηθεί

Ελλάδα / Αμαλιάδα: Αποστάσεις από την Ειρήνη Μουρτζούκου κρατά η δικηγόρος της- Σκέφτεται να παραιτηθεί

Η ποινικολόγος δεν δίστασε να χαρακτηρίσει την Ειρήνη Μουρτζούκου ως «προβληματική προσωπικότητα», σημειώνοντας ότι αυτό ισχύει και για ορισμένα άτομα που έχουν μιλήσει δημόσια για την υπόθεση
LIFO NEWSROOM