Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική του ευθύνη

Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική του ευθύνη Facebook Twitter
Όσα ήρθαν στο φως μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αποκάλυψαν την έκταση της παρακμής του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο οποίος είχε αφεθεί σε κατάρρευση. Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis / SOOC
0

ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕ ΚΑΝΕΙΣ ΠΩΣ ο Κώστας Αχ. Καραμανλής θα παρουσιαζόταν στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη με την ταπεινότητα που αρμόζει στο θέμα που εξετάζεται, αλλά εκείνος σχεδόν κουνούσε το δάχτυλο όταν απαντούσε και έμοιαζε να δυσφορεί με τη διαδικασία. Επέμεινε στο αφήγημα του «ανθρώπινου λάθους» αποκλειστικά και υποστήριξε ότι ούτε η τεχνολογία, αν υπήρχε, είναι βέβαιο ότι θα απέτρεπε το τραγικό δυστύχημα.

Η «τεχνολογία», που είπε ο κ. Καραμανλής, είναι το έργο της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2016, αλλά λόγω πολιτικής ανικανότητας, διαφθοράς και διαπλοκής, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, ενώ αν υπήρχε, η ασφάλεια των δρομολογίων δεν θα στηριζόταν στον έναν σταθμάρχη, ο οποίος ήταν και ακατάλληλος.  

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών αρνήθηκε να παραδεχθεί ότι η «τεχνολογία» ήταν απαραίτητη διότι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους και ότι αυτή δεν υπήρχε λόγω πολιτικών ολιγωριών, ενώ αποσιώπησε το ποιος είχε την ευθύνη για την επιλογή των ανθρώπων που έκαναν τα λάθη, τα οποία τώρα επικαλείται ως μοναδική αιτία. Είχαν επιλεγεί οι κατάλληλοι άνθρωποι με τα απαραίτητα προσόντα και επαρκή εκπαίδευση; Όπως φάνηκε εκ των υστέρων, όχι.

Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής στην προσπάθειά του να απαλλάξει τον εαυτό του από κάθε ευθύνη επέμενε ότι «αν έστω και μία πλευρά είχε τηρήσει τις διαδικασίες του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας, το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί…», λες και δεν ήταν ευθύνη του αρμόδιου υπουργού η διασφάλιση της τήρησης των διαδικασιών. 

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών αρνήθηκε να παραδεχθεί ότι η «τεχνολογία» ήταν απαραίτητη διότι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους και ότι αυτή δεν υπήρχε λόγω πολιτικών ολιγωριών, ενώ αποσιώπησε το ποιος είχε την ευθύνη για την επιλογή των ανθρώπων που έκαναν τα λάθη, τα οποία τώρα επικαλείται ως μοναδική αιτία.

Για την καθυστέρηση υλοποίησης της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση περιορίστηκε σε γενικόλογες δικαιολογίες, ότι αυτός την ξέμπλεξε και την προχώρησε κ.λπ. Κάποια στιγμή, απαντώντας σε μία ερώτηση, είπε πως «σε ό,τι αφορά λοιπόν αυτά τα συστήματα, σαφώς και θα συνέβαλλαν στην αύξηση της ασφάλειας, αλλά δεν υπήρχε η βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα, γιατί και τα συστήματα αυτά άνθρωποι τα χειρίζονται». Ομολόγησε δηλαδή ότι «τα συστήματα» θα συνέβαλλαν στην αύξηση της ασφάλειας, αλλά δεν φρόντισε να υπάρχουν και τα τρένα κυκλοφορούσαν χωρίς αυτά.

Παρέθεσε επίσης το εξωφρενικό επιχείρημα ότι και στον χειρισμό της τηλεδιοίκησης θα μπορούσαν να γίνουν λάθη, αφού άνθρωποι θα τη χειρίζονταν. Με την λογική του Κώστα Αχ. Καραμανλή, ίσως δεν θα χρειαζόταν να εκσυγχρονιστεί κανένα σύστημα ασφάλειας. Όσο για την ευθύνη της επιλογής των κατάλληλων και εκπαιδευμένων ανθρώπων, συνέχισε να μιλά σαν αυτή να μην υπήρχε και σαν να είναι θέμα τύχης ποιος θα βρεθεί π.χ. στη θέση του σταθμάρχη ή του υπεύθυνου για το σύστημα τηλεδιοίκησης. 

 Τα Τέμπη, ο Καραμανλής και η πολιτική ευθύνη Facebook Twitter
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών αρνήθηκε να παραδεχθεί ότι η «τεχνολογία» ήταν απαραίτητη διότι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους. Φωτ.: Nick Paleologos/ SOOC

«Γιατί για να είναι ασφαλή τα τρένα, ακόμα πιο σημαντικό κι από τις πάσης φύσεως τεχνολογίες είναι ένα: Να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας τους», επέμεινε, αναφέροντας ότι «αυτός ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας παραβιάστηκε δυστυχώς κατά συρροήν εκείνο το μοιραίο βράδυ…». Αυτό που δεν είπε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής είναι πώς είχε εξασφαλίσει εκείνος, ως αρμόδιος υπουργός Μεταφορών, την ευλαβική τήρηση του κανονισμού λειτουργίας και με ποιες δικλείδες ασφαλείας. 

Η Μιλένα Αποστολάκη τον ρώτησε πώς εννοεί την ανάληψη της πολιτικής ευθύνης, όταν μερικούς μήνες μετά, στις εκλογές, ήταν και πάλι υποψήφιος βουλευτής και εκείνος της απάντησε ότι τέθηκε στην κρίση των συμπολιτών του στις Σέρρες. Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κατά την εξέταση του πρώην υπουργού τον κατήγγειλε και για μεγάλη ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου από τη σύμβαση που είχε υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής από τα κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγορούν τους βουλευτές της πλειοψηφίας για «συντονισμένη μεθόδευση προκειμένου να συγκαλυφθούν οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, με βασικό όχημα την άρνηση να έρθουν μάρτυρες τους οποίους σύσσωμη η αντιπολίτευση ζητάει».  

Η εισαγγελέας Πόπη Παπανδρέου που ερευνά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) είχε ενημερώσει από τον περασμένο Ιούνιο την ελληνική Βουλή ότι έχουν προκύψει ενδείξεις για πιθανά ποινικά αδικήματα που διέπραξαν πρώην μέλη κυβερνήσεων. Τα φερόμενα ποινικά αδικήματα, όπως εξηγούσε σε επιστολή της, με την οποία ζητούσε από τη Βουλή να πράξει τα δέοντα, αφορούν παράβαση καθήκοντος για τον πρώην υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και υπεξαίρεση για τον επίσης πρώην υπουργό Κώστα Αχ. Καραμανλή. 

Η σχετική δικογραφία της EPPO για τους Σπίρτζη και Καραμανλή παραπέμφθηκε στο ελληνικό κοινοβούλιο για να αποφανθεί αυτό, καθώς η Δικαιοσύνη δεν μπορεί να ερευνήσει ευθύνες υπουργών εξαιτίας των εμποδίων που βάζει το άρθρο 86 του Συντάγματος «περί ευθύνης υπουργών» και αυτό, όπως αναμενόταν,  αρνήθηκε την ποινική έρευνα και αποφάσισε να τους αφήσει στο απυρόβλητο.  

Ο δικηγόρος Διονύσης Γκούσκος, μιλώντας στην LiFO, είχε αναφέρει ότι η ασφάλεια των δικτύων περιλαμβάνεται στα θεμελιώδη καθήκοντα του υπουργού Μεταφορών και η ευθύνη αυτή απορρέει από τον νόμο. «Η γνώση του για την επικινδυνότητά τους προκύπτει από τα έγγραφα που έχουν υποβληθεί υπηρεσιακά ή επιδοθεί από τους εργαζόμενους, από τις ανεκτέλεστες συμβάσεις, από τα σχετικά προειδοποιητικά έγγραφα της Ε.Ε., από τις επερωτήσεις στη Βουλή». 

Όσα ήρθαν στο φως μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αποκάλυψαν την έκταση της παρακμής του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο οποίος είχε αφεθεί σε κατάρρευση. Πριν από την οικονομική κρίση υπήρξε για χρόνια ένας από τους πιο διεφθαρμένους οργανισμούς με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, οι οποίες διαπλέκονταν με τους εργολάβους και τον χρησιμοποιούσαν για ρουσφέτια. 

Αν ο πρώην υπουργός που εξετάστηκε χθες στη Βουλή είχε πράξει όσα όφειλε εκ της θέσεως του και, παρά τις ολιγωρίες για τη σύμβαση 717, δούλευαν όλα τα άλλα ρολόι, αν είχε φροντίσει να τηρούνται οι κανονισμοί και οι διαδικασίες και να υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι στις θέσεις ευθύνης, τότε θα μπορούσε μιλάει και για «ανθρώπινο λάθος». Αλλά εδώ υπήρξε πρόδηλη η απραξία, η οποία θα μείνει για άλλη μια φορά ατιμώρητη χάρη στο ακαταδίωκτο των υπουργών που έχουν νομοθετήσει για τον εαυτό τους, ώστε να μην αντιμετωπίζονται από τη Δικαιοσύνη όπως όλοι οι άλλοι πολίτες.   

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ολοκαύτωμα των Τεμπών και η ευθύνη των υπουργών

Βασιλική Σιούτη / Το ολοκαύτωμα των Τεμπών και η ευθύνη των υπουργών

Ο δικηγόρος Διονύσης Γκούσκος μιλά για τη διαχρονική κακοδαιμονία της χώρας όπου οι πολιτικοί μένουν ατιμώρητοι και οι ισχυροί στο απυρόβλητο, κρυμμένοι πίσω από το άρθρο 86 του Συντάγματος ή την «πολιτική ευθύνη», δηλαδή την πλήρη ανευθυνότητα, όπως λέει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Εξεταστική για Τέμπη - Κ. Καραμανλής

Πολιτική / Εξεταστική για Τέμπη: Η απολογία του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ.Καραμανλή στη Βουλή, για το δυστύχημα

Γιατί έδωσε παράταση για την ολοκλήρωση της σύμβασης 717 - «Ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας παραβιάστηκε κατά συρροήν εκείνο το μοιραίο βράδυ»
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ