Δύο από τους κορυφαίους οργανισμούς ελέγχου γεγονότων ανακοίνωσαν πως βάζουν τέλος στις συνεργασίες τους με το Facebook, μια κίνηση που ερμηνεύεται ως ένα σημαντικό πλήγμα στις προσπάθειες του δικτύου για την καταπολέμηση των ψεύτικων ειδήσεων.
Το Facebook είχε πληρώσει το Associated Press και το Snopes για να καταπολεμήσει την κρίση της παραπληροφόρησης.
Ωστόσο, και οι δύο εταιρείες επιβεβαίωσαν ότι σταμάτησαν να ελέγχουν το περιεχόμενο στα τέλη του 2018 και δεν θα ανανεώνουν τις συμβάσεις τους.
Το Facebook δήλωσε ότι έχει δεσμευτεί να συνεχίσει τη μάχη κατά των fake news και είπε ότι θα επεκτείνει τις προσπάθειές του το 2019.
«Η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης λαμβάνει μια πολύπλευρη προσέγγιση από ολόκληρη τη βιομηχανία», δήλωσε εκπρόσωπος του Facebook στο BBC.
«Είμαστε αποφασισμένοι να καταπολεμήσουμε αυτό το πρόβλημα μέσα από πολλές πρακτικές και το έργο που κάνουν οι ελεγκτές τρίτων είναι ένα πολύτιμο και σημαντικό κομμάτι αυτής της προσπάθειας. Έχουμε ισχυρές σχέσεις με 34 συνεργαζόμενους εταίρους σε όλο τον κόσμο που ελέγχουν περιεχόμενο σε 16 γλώσσες και σχεδιάζουμε να επεκτείνουμε το πρόγραμμα φέτος προσθέτοντας νέους συνεργάτες και γλώσσες».
Ένας εκπρόσωπος του AP δήλωσε στο BBC ότι «το AP αξιολογεί συνεχώς τον καλύτερο τρόπο για να αναπτύξει τους πόρους του για τον έλεγχο των πραγματικών περιστατικών και αυτό περιλαμβάνει συνεχείς συνομιλίες με το Facebook σχετικά με τις ευκαιρίες να υπάρξουν σημαντικές εργασίες ελέγχου των δεδομένων στην πλατφόρμα του».
Το Snopes δήλωσε ότι πρέπει να «καθοριστούν με βεβαιότητα ότι οι προσπάθειές μας να βοηθήσουμε οποιαδήποτε συγκεκριμένη πλατφόρμα είναι καθαρά θετικές για την ηλεκτρονική μας κοινότητα, τις δημοσιεύσεις και το προσωπικό μας».
Ο ιδρυτής του site, David Mikkelson, και ο επικεφαλής των επιχειρήσεων Vinny Green, δήλωσαν σε ένα blog post ότι η εταιρεία δεν απέκλειε τη συνεργασία με το Facebook στο μέλλον.
Το 2017, το Facebook πλήρωσε το Snopes 100,000 δολάρια για το έργο του ενώ δεν υπάρχουν στοιχεία για τις αμοιβές του 2018.
Στα τέλη του περασμένου έτους, ο Guardian δημοσίευσε μια έκθεση που πρότεινε ότι οι εταιρείες ελέγχου των γεγονότων απογοητεύτηκαν από την έλλειψη διαφάνειας του Facebook.
Το Facebook αμφισβήτησε την έκθεση του Guardian, λέγοντας ότι είχε πολλές ανακρίβειες.