Μετά το reunion των Friends, όπου οι παραγωγοί του HBO Max μάζεψαν τους πρωταγωνιστές της δημοφιλούς σειράς πίσω στα σετ για μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, σειρά έχει ένα άλλο franchise της Warner, ο κινηματογραφικός Χάρι Πότερ.
Κάποιος κυνικός θα έλεγε ότι πρόκειται για έναν σχετικά ανέξοδο τρόπο ώστε η πλατφόρμα να προσελκύσει το ενδιαφέρον νέων συνδρομητών – σίγουρα λιγότερο δαπανηρό από το να επενδύσει σε μυθοπλασία. Ένας λιγότερο κυνικός, αλλά ρεαλιστής, θα έλεγε ότι με τον σταδιακό θάνατο των φυσικών μέσων, τα συνοδευτικά extras κάποτε θα μετανάστευαν στις streaming πλατφόρμες. Το Ηarry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts κάλλιστα θα μπορούσε να συνοδεύει μια επετειακή κασετίνα με τις 8 ταινίες του franchise.
Αφορμή για το επετειακό αυτό show ήταν η συμπλήρωση είκοσι χρόνων από την έξοδο της Φιλοσοφικής Λίθου στις αίθουσες τον περασμένο Νοέμβριο. Οι Ντάνιελ Ράντκλιφ, Έμα Γουότσον και Ρούπερτ Γκριντ επιστρέφουν στους χώρους γυρισμάτων των ταινιών για μια νοσταλγική αναδρομή, μαζί με αρκετούς από τους συμπρωταγωνιστές τους και τους σκηνοθέτες τους.
Kαθώς το reunion περνά από ταινία σε ταινία, με τοποθετήσεις και εξομολογήσεις από πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες, εκείνο που διαπιστώνεις είναι ότι τα τρία αυτά παιδιά μεγάλωσαν μέσα στα κινηματογραφικό πλατό και μέσα από αυτές τις ταινίες. Μεγάλωσαν ως ηθοποιοί, έχοντας δίπλα τους τη μικτή Βρετανίας να τους καθοδηγεί – δείτε πόσο αγαπητικά μιλά ο Γκάρι Όλντμαν προς τον Ράντκλιφ ή πόσο χαίρεται που τον ξαναβλέπει η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.
Ανάμεσά τους δεν βρίσκεται ο άνθρωπος, δίχως τον οποίο δεν θα συνέβαινε ποτέ όλο αυτό, η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ. Η συγγραφέας βρίσκεται από το καλοκαίρι του 2020 στο μάτι του κυκλώνα για μια σειρά από απαράδεκτα, τρανσφοβικά tweets, κι έτσι αποκλείστηκε από τη λίστα των ομιλητών. Επειδή, όμως, δεν θα γινόταν να λείπει εντελώς, υπάρχουν αποσπάσματα με την ίδια να μιλά, τα οποία φέρουν ένδειξη ότι αποτελούν αρχειακά πλάνα από το 2019. Τονίζεται δηλαδή ότι μαγνητοσκοπήθηκαν σε χρόνο προγενέστερο των σχετικών δηλώσεων – μια σχεδόν κωμική κίνηση από τους υπεύθυνους. Η επίσημη εκδοχή της πλατφόρμας, πάντως, είναι ότι απηύθυναν πρόσκληση στους εκπροσώπους της Ρόουλινγκ, την οποία δεν αποδέχθηκαν για λόγους, όπως σημειώνουν, άσχετους με τα επίμαχα tweets.
Σε κάθε περίπτωση, είναι αδιαμφισβήτητο ότι η Ρόουλινγκ γέννησε κάτι μοναδικό. Μια συναρπαστική, σύνθετη και ολοκληρωμένη μυθολογία, χτισμένη από την αρχή, απευθυνόμενη σε μικρά και μεγάλα παιδιά που, όπως σωστά επισημαίνει και ο Ντάνιελ Ράντκλιφ στην αρχή του reunion, ήρθε σε μια περίοδο που πολλοί μιλούσαν για τον θάνατο του βιβλίου κι έστρεψε πάρα πολύ κόσμο στη λογοτεχνία.
Πρόκειται για ένα μοναδικό φαινόμενο, με χιλιάδες φαν να περιμένουν στην ουρά να ανοίξουν τα βιβλιοπωλεία, ώστε να παραλάβουν το καινούργιο βιβλίο της σειράς. Αν ψάχνεις τα αίτια της γοητείας του Χάρι Πότερ, θα τα βρεις στη βασική αρετή του είδους της φαντασίας: την απόδραση. Η ιδέα της απόδρασης από τον ανιαρό (ή ακόμα και εχθρικό) πραγματικό κόσμο στον αλαφροΐσκιωτο του Χόγκουαρτς, σε συνδυασμό με ένα παιχνιδιάρικο σχολικό πρόγραμμα σπουδών γέννησαν έναν τρομερά ελκυστικό συνδυασμό για παιδικά και εφηβικά μυαλά. Κι εσύ θα πήγαινες με μεγαλύτερη χαρά στο σχολείο, αν, αντί για δίωρο «Γλώσσα-Βιολογία», ξεκινούσες τη μέρα με «Μεταμορφώσεις» και «Άμυνα κατά των Σκοτεινών Τεχνών».
Όταν ήρθε η ώρα της κινηματογραφικής μεταφοράς, τα βιβλία ήταν ήδη brand name, όλοι είχαν άποψη για το πώς πρέπει να είναι οι ήρωες, κάτι που έκανε ακόμα δυσκολότερο το casting του κεντρικού ήρωα. Όπως μας ενημερώνει ο Κρις Κολόμπους στο σχετικό του λογύδριο, είχε δει χιλιάδες παιδιά, μέχρι που έπεσε πάνω σε μια παραγωγή του Ντέιβιντ Κόπερφιλντ από το BBC, στην οποία πρωταγωνιστούσε ο Ράντκλιφ, ενθουσιάστηκε και αναφώνησε «αυτός είναι ο Χάρι Πότερ μου».
Χρειάστηκε, βέβαια, αρκετή προσπάθεια για να πείσει τους γονείς του να δώσουν την έγκρισή τους για τη συμμετοχή του στο φιλμ. Ήταν, όμως, ιδανικό casting, όπως και στην περίπτωση της Ερμιόνης και του Ρον, καθώς οι Έμα Γουότσον και Ρούπερτ Γκριντ έμοιαζαν πολύ και οι ίδιοι στους χαρακτήρες τους. Σύμφωνα με τον Αλφόνσο Κουαρόν, που εμφανίζεται όταν έρχεται η ώρα να μιλήσουν για τον Αιχμάλωτο του Αζκαμπάν, όταν ανέθεσε στους πρωταγωνιστές να γράψουν ένα δοκίμιο για τους χαρακτήρες τους, η Έμα Γουότσον παρέδωσε ένα δωδεκασέλιδο κείμενο στην ώρα του, ενώ ο Ρούπερτ Γκριντ έδωσε λευκή κόλλα, δηλώνοντας ότι ακριβώς αυτό θα έκανε κι ο Ρον. Και δεν είχε καθόλου άδικο.
Kαθώς το reunion περνά από ταινία σε ταινία, με τοποθετήσεις και εξομολογήσεις από πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες, εκείνο που διαπιστώνεις είναι ότι τα τρία αυτά παιδιά μεγάλωσαν μέσα στα κινηματογραφικό πλατό και μέσα από αυτές τις ταινίες.
Μεγάλωσαν ως ηθοποιοί, έχοντας δίπλα τους τη μικτή Βρετανίας να τους καθοδηγεί –δείτε πόσο αγαπητικά μιλά ο Γκάρι Όλντμαν προς τον Ράντκλιφ ή πόσο χαίρεται που τον ξαναβλέπει η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ–, μεγάλωσαν και ως άνθρωποι, κυριολεκτικά και μεταφορικά, καθώς τα τεκταινόμενα σε κάθε ταινία συνέπιπταν με τα δικά τους προσωπικά βιώματα. Kι έχτισαν ισχυρούς δεσμούς μεταξύ τους – μια συναισθηματική εξομολόγηση του Ρούπερτ Γκριντ προς την Έμα Γουότσον στο τέλος μπορεί εύκολα να σε κάνει να βουρκώσεις.
Κι αυτό που επισημαίνεται συχνά από τους συντελεστές στο reunion είναι ότι, πέραν του στοιχείων του παραμυθιού, πέραν της παραδοσιακής μάχης του Καλού με το Κακό και όλες τις υπέροχες φανταστικές λεπτομέρειες του κόσμου που έπλασε η Ρόουλινγκ κι ανέπλασαν επιτυχημένα επί της οθόνης οι Κολόμπους, Κουαρόν, Νιούελ και Γέιτς, στον πυρήνα τους αποτελούν μια ιστορία ενηλικίωσης που περνά από όλα τα στάδια της παιδικής, της προεφηβικής και της εφηβικής ηλικίας, για να ολοκληρωθεί με την ολομέτωπη σύγκρουση με το παρελθόν και την ανάληψη ατομικών ευθυνών.
Το Ηarry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts έχει trivia και ιστορίες που θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον των πιο αποστασιοποιημένων τρίτων, μα θα γοητεύσει κυρίως εκείνους τους θεατές που μεγάλωναν παράλληλα με αυτές τις ταινίες. Που αναγνώρισαν στον εφηβικό ερεθισμό του Κυπέλλου της Φωτιάς τα πρώτα βήματα προς τη δική τους σεξουαλικότητα ή στην επαναστατικότητα του Τάγματος του Φοίνικα μια οικεία, νεανική διάθεση για αντιπαράθεση με τους θεσμούς.
Χάρη στο reunion όλοι αυτοί θα έχουν μια ακόμα ευκαιρία για επίσκεψη στο δικό τους εμβληματικό παραμύθι –κάθε γενιά έχει από ένα τέτοιο–, σε μια καλά φυλαγμένη, φανταστική «φούσκα», ολοένα και πιο ανεκτίμητη, καθώς ο πραγματισμός και ο κυνισμός κερδίζουν έδαφος. Για αυτούς τους ανθρώπους ο Χάρι Πότερ αποτελεί ένα είδος run for cover, ένα καταφύγιο (κι ένα οχυρό) όποτε δυσκολεύουν οι καιροί. Και θα παραμείνει τέτοιο «για πάντα», κατά τον Σέβερους Σνέιπ του αδικοχαμένου Άλαν Ρίκμαν, με τη σπαρακτική ατάκα του οποίου επιλέγουν να κλείσουν το reunion οι δημιουργοί του.