Explainer: Τι συνδέει τον Τζον Όλιβερ, την Εύα Καϊλή και την εργασιακή κόλαση του Κατάρ;

Explainer: Τι σχέση έχει ο Τζον Όλιβερ με την Εύα Καϊλή; Facebook Twitter
0

—Τι σχέση έχει ο δημοσιογράφος και παρουσιαστής Τζον Όλιβερ με την Εύα Καϊλή;

Απολύτως καμία και λογικά δεν θα επιθυμούσε και να αποκτήσει, ειδικά μετά την ενεργό ανάμειξή της –απ’ ό,τι όλα δείχνουν- στο σκάνδαλο του QatarGate.

—Γιατί;

Διότι ο δημοσιογράφος και η ομάδα του από ρεπόρτερ είναι το απολύτως αντίθετο της πρώην αντιπροέδρου του ευρωκοινοβουλίου. Όσο εκείνη άφηνε ενεούς τους συναδέλφους της με την άποψη ότι το Κατάρ είναι μία χώρα «πρωτοπόρος στα εργασιακά δικαιώματα», όσο εδώ δεν άνοιγε ρουθούνι δημοσιογραφικά για τα όσα εκστόμιζε η Καϊλή, η ομάδα του Όλιβερ είχε προλάβει να καταγράψει πού δούλευαν, πού έκαναν μπάνιο, πού έτρωγαν και πού κοιμόντουσαν οι εργάτες της νεόκοπης ποδοσφαιρομάνας που λέγεται Κατάρ.

—Πότε παρουσιάστηκε αυτή η έρευνα;

Στις 21 Νοεμβρίου από το ΗΒΟ και την εκπομπή του Όλιβερ “Last Week Tonight”. Πρακτικά, ήταν το τελευταίο επεισόδιο της εκπομπής γι’ αυτή τη σεζόν και ο δημοσιογράφος το επεφύλασσε σαν έκπληξη προς τους τηλεθεατές.

—Σατιρικός σχολιαστής δεν είναι ο Όλιβερ;

Ναι, αλλά αυτό δεν τον αποτρέπει από το να σκέφτεται ως σοβαρός δημοσιογράφος. Αντιθέτως, ο «σοβαρός» λόγος που αρθρωνόταν στο Ευρωκοινοβούλιο για το Κατάρ ακριβώς μία μέρα μετά από την έρευνα της εκπομπής, από την αρχή φάνταζε με κακόγουστο αστείο, ωστόσο, κανείς από τους αρμόδιους συντάκτες δεν είχε τη διάθεση να ψάξει / ρωτήσει την κυρία Καϊλή για τα τέρατα που εκστόμιζε.

—Και τι αποκάλυψε η εκπομπή του Όλιβερ για τους σύγχρονους σκλάβους του Κατάρ;

Κατ’ αρχάς έριξε μια καλή ματιά στις εγκαταστάσεις που διαμένουν, σε συνθήκες απόλυτης εξαθλίωσης, πείνας και βρώμας. Στη συνέχεια έστειλε έναν από τους ρεπόρτερ της εκπομπής να συνομιλήσει με τον Khalid Al-Sulaiteen (έναν από τους επικεφαλής των κορυφαίων αθλητικών οργανισμών του Κατάρ). Εκεί ο δημοσιογράφος αποκαλύπτει στον Καταριανό παράγοντα ότι επισκέφθηκε αυτό που αποκαλούν εκεί «εργατικές κατοικίες» και είδε 8 άνδρες σε ένα μικρό δωμάτιο, 10 εργάτες να αναγκάζονται να μοιραστούν ένα WC, καθόλου ντους, καθόλου εύκολη πρόσβαση σε φαγητό και πάει λέγοντας. Ταυτόχρονα, παίζει ρεπορτάζ με ήχο και εικόνα από τα κολαστήρια στα οποία αναγκάστηκαν να ζήσουν –και να πεθάνουν- πολλοί από τους εργάτες που ήρθαν από το Νεπάλ, το Μπαγκλαντές ή τη Σομαλία, κυριολεκτικά για ένα κομμάτι ψωμί. Λίγα λεπτά νωρίτερα μάλιστα ο εκπρόσωπος της «πρωτοπόρου» -κατά Καϊλή- χώρας διαβεβαίωνε τον δημοσιογράφο ότι οι εργάτες ζούσαν σε ένα άνετο, υγιές περιβάλλον. Όταν ο δημοσιογράφος άρχισε να τον πιέζει, ο άρχων από τη Ντόχα εγκατέλειψε τη συνομιλία «στον άερα». Κατά δεύτερον, επικεντρώθηκε στο σύστημα kafala, για το οποίο υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να κόπτεται η κυρία Καϊλή.

Εδώ η εκπομπή. Από το 11:00 και μετά τα επίμαχα πλάνα και η  συνέντευξη με τον παράγοντα από το Κατάρ να αρνείται να απαντήσει στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου >>>

—Τι είναι το σύστημα kafala;

Πρόκειται για το «σύστημα του σπόνσορα». Το σύστημα kafala δίνει σε ιδιώτες και εταιρείες στην Ιορδανία, τον Λίβανο και τις περισσότερες χώρες του Αραβικού Κόλπου σχεδόν απόλυτο έλεγχο στην απασχόληση και το μεταναστευτικό καθεστώς των μεταναστών εργαζομένων. Το σύστημα προέκυψε από την αυξανόμενη ζήτηση στις οικονομίες του Κόλπου για φθηνό εργατικό δυναμικό και την απελπισία πολλών μεταναστών που αναζητούν εργασία και μια ευκαιρία να στείλουν χρήματα στις οικογένειές τους. Οι εκκλήσεις για άμεση μεταρρύθμιση του συστήματος που κανοναρχεί τα σύγχρονα σκλαβοπάζαρα έχουν αυξηθεί από τότε που ξεκίνησαν οι προετοιμασίες για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου του 2022 στο Κατάρ. Ωστόσο και παρά τους 6.000+ θανάτους εργατών, παρά τις καταγγελίες των διεθνών ανθρωπιστικών οργανώσεων, οι «σπόνσορες» των σύγχρονων σκλάβων εξακολουθών να αλωνίζουν στα αραβικά εμιράτα.

—Αυτό ευθύνεται και για την ομηρία και των θάνατο τόσων εργατών στο μουντιαλικό Κατάρ;

Αποκλειστικά. Μαζί με τους ύμνους περί εργασιακών παραδείσων και περί ρεκόρ κατασκευής υποδομών και τη σχετική δημοσιογραφική σιωπή για το πώς το Παγκόσμιο Κύπελλο βρέθηκε εκεί για το 2022, παρά την κατακραυγή για καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την αρχή μέχρι το τέλος των προετοιμασιών γι’ αυτή τη διοργάνωση.  

—Κάτι άλλο;

Πέρα από το γεγονός ότι στις 24 Νοεμβρίου –πριν, δηλαδή, ξεσπάσει το QatarGate- πέρασε ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τίτλο «Σχετικά με την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Κυπέλλου FIFA στο Κατάρ»; Πέρα από το γεγονός ότι το ψήφισμα πέρασε με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς ονομαστική ψηφοφορία; Και πέρα από το γεγονός ότι η Εύα Καϊλή είχε καταψηφίσει πρόταση για αποζημίωση στις οικογένειες των νεκρών στα εργοτάξια του Κατάρ; Ό,τι άλλο υπάρξει θα είναι προϊόν έρευνας πίσω από τα ονόματα που ήρθαν πρώτα στο φως και για τα οποία πολλοί αναλυτές θεωρούν ως «κορυφή του παγόβουνου» του μεγαλύτερου σκανδάλου διαφθοράς από καταβολής Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Explainer: Τι σχέση έχει ο Τζον Όλιβερ με την Εύα Καϊλή; Facebook Twitter
TV & Media
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεναριογράφος κατηγορεί τον ΛεΜπρόν Τζέιμς και το Netflix ότι του έκλεψαν σενάριο ταινίας

TV & Media / Σεναριογράφος κατηγορεί τον ΛεΜπρόν Τζέιμς και το Netflix ότι του έκλεψαν σενάριο ταινίας

Ο κορυφαίος σκόρερ στην ιστορία του NBA κατηγορείται από τον σεναριογράφο Ρομπ Γκράμποου ότι, μαζί με την εταιρεία παραγωγής του, SpringHill Company, έκλεψε το σενάριό του για την αθλητική ταινία Rez Ball, η οποία κυκλοφόρησε στο Netflix τον Σεπτέμβριο
LIFO NEWSROOM