ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Τα όνειρα είναι η δική μου κινητήρια δύναμη

Τα όνειρα είναι η δική μου κινητήρια δύναμη Facebook Twitter
0
Τα όνειρα είναι η δική μου κινητήρια δύναμη Facebook Twitter
Η ψηφιακή τέχνη βρίσκεται παντού. Μας περικυκλώνει. Από τη μουσική που ακούμε, και τις εικόνες που διασχίζουν τις οθόνες των συσκευών μας έως τις τοποθεσίες που δημιουργούνται για να αλληλεπιδράσουμε μαζί της σε τέτοιο βαθμό που μέχρι πρότινος ήταν αδύνατον. Φωτο: Andrejs Strokins

Είναι ο άνθρωπος που υποστήριξε ότι η Κρήτη θα μπορούσε να γίνει η Silicon Valley της Μεσογείου. Είναι ένας πολυταξιδεμένος, δημιουργικός πολίτης αυτού του κόσμου που πιστέυει στα όνειρα και στη δύναμη της τεχνολογίας, του κώδικα και των ψηφιακών μέσων ως δυνάμεις που θα βελτιώσουν την τέχνη, αλλά και τον ίδιο τον κόσμο που μας περιβάλλει. Είναι ο Στιβ Βρανάκης, ο διευθυντής του Creative Lab της Google που επισκέφθηκε μόλις τη Στέγη Γραμμάτων και τεχνών στο πλαίσιο της πολύ σημαντικής έκθεσης Digital Revolution, για να εξηγήσει το πώς ο κώδικας και η δημιουργικότητα μπορούν να δημιουργήσουν ιδέες και να αλλάξουν τον κόσμο.


Αυτή είναι μια χειμαρώδης και eye-opening συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στο LIFO.gr.

Θα μπορούσες να μου αιτιολογήσεις γιατί να γίνει μέλος του Google Creative Lab, ένας καλλιτέχνης που πειραματίζεται στα έργα του με κώδικα;

Το Google Create Lab, αποτελείται από μια ποικιλόμορφη ομάδα ατόμων από ολόκληρο τον κόσμο, εκ των οποίων αρκετοί είναι αυτό που αποκαλούμε "δημιουργικοί προγραμματιστές". Πράγμα που σημαίνει ότι χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να πουσάρουν τα όρια της δημιουργικότητας. Αυτό μπορεί να σημαίνει τη δημιουργία μιας εγκατάστασης που κινείται ανάμεσα στον online και τον offline κόσμο (Web Lab), μια πανοραμική, εικονική περιήγηση στα εμβληματικά στούντιο του Abbey Road ή μια σειρά από demo που επιδεικνύουν τις πιθανότητες χρήσης αγώγιμων νημάτων και τον αντίκτυπό τους στη μόδα ή στα wearable γκάτζετς. Η τεχνολογία είναι η κινητήρια δύναμη της δημιουργικότητας στο Lab.

Η Ελλάδα, κατατάσσεται στη 10η θέση παγκοσμίως σε δυναμικό που ασχολείται με τον προγραμματισμό, σύμφωνα με τα στοιχεία του World Economic Forum, άρα από άποψη ταλέντου, είναι σίγουρο ότι "το έχουμε". Στην Google, είμαστε σε συνεχή αναζήτηση ατόμων από όλο τον κόσμο... Κινηματογραφιστές, Designers, προγραμματιστές, συγγραφείς, αλλά και όποιος άλλος θέλει να αφήσει το στίγμα του στο σύμπαν, είναι ευπρόσδεκτος να κάνει αίτηση.

Θα ενθάρρυνες έλληνες ψηφιακούς καλλιτέχνες να έρθουν να εργαστούν στο Google Creative Lab;

Η Ελλάδα, κατατάσσεται στη 10η θέση παγκοσμίως σε δυναμικό που ασχολείται με τον προγραμματισμό, σύμφωνα με τα στοιχεία του World Economic Forum, άρα από άποψη ταλέντου, είναι σίγουρο ότι "το έχουμε". Στην Google, είμαστε σε συνεχή αναζήτηση ατόμων από όλο τον κόσμο που είναι σε θέση να μας δείξουν μια μοναδική, διαφορετική προσέγγιση και πειραματικούς τρόπους που θα φέρουν την τεχνολογία ακόμα πιο κοντά στην καθημερινή ζωή. Διαθέτουμε ένα πρόγραμμα πρακτικής ονόματι Google 5, το οποίο φιλοξενεί 5 υποψηφίους το χρόνο ως μέλη της ομάδας των "δημιουργικών απροσάρμοστων" των Labs, στο Λονδίνο. Κινηματογραφιστές, Designers, προγραμματιστές, συγγραφείς, αλλά και όποιος άλλος θέλει να αφήσει το στίγμα του στο σύμπαν, είναι ευπρόσδεκτος να κάνει αίτηση.

Πιστεύω ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε φάση οικονομικού reboot αλλά και πολιτιστικής αναγέννησης. Και το πιθανότερο είναι ότι οφείλεται στις πιέσεις, τις συγκρούσεις και τις ζυμώσεις που προκαλεί η κρίση.

Πιστεύεις ότι σε μια χώρα που μαστίζεται από την κρίση, υπάρχει περιθώριο για την τέχνη;

Πραγματικά, έχει να κάνει με το τι ορίζεις ως τέχνη (το θέμα της ομιλίας μου στη Στέγη!). Κατά τη γνώμη μου, ναι υπάρχει σίγουρα χώρος για την 'τεχνη' σε ένα σκληρό οικονομικό κλίμα όπως αυτό που υφιστάμεθα. Αρκετά συχνά η ανέχεια, εκτρέφει την καινοτομία και τη δημιουργικότητα. Λαμπρά παράδειγματα είναι η νέα γενιά ελλήνων κινηματογραφιστών που βρίσκει παγκόσμια αναγνώριση, ο χώρος των startup εταιρειών έχει ξεκινήσει να παράγει success stories, και τα τελευταία χρόνια προσωπικά έχω δει ορισμένες φανταστικές δουλειές στο χώρο του graphic design, ιδίως στο σχεδιασμό συσκευασιών, αλλά και προχωρημένα παραδείγματα στην αρχιτεκτονική, που προέρχονται από Έλληνες δημιουργούς. Πιστεύω ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε φάση οικονομικού reboot αλλά και πολιτιστικής αναγέννησης. Και το πιθανότερο είναι ότι οφείλεται στις πιέσεις, τις συγκρούσεις και τις ζυμώσεις που προκαλεί η κρίση. Θα μπορούσαμε να σταθούμε σε όλα τα αρνητικά της υπόθεσης, κάτι που πραγματικά δεν μας οδηγεί πουθενά όμως μπορούμε να δούμε και τη θετική πλευρά των πραγμάτων και να το χρησιμοποιήσουμε για να να επηρεάσουμε και να εμπνεύσουμε τον κόσμο γύρω μας.

Έχεις συνεργαστεί με ανθρώπους από ολόκληρο τον κόσμο. Πιστέυεις ότι ο κώδικας και τα υπόλοιπα ψηφιακά μέσα δημιουργούν μια παγκόσμια γλώσσα καλλιτεχνικής έκφρασης;

Αν δεις το ρόλο που παίζει η τεχνολογία σήμερα στην καθημερινότητά μας (κινητά, υπολογιστές, ρούχα, σπίτια αυτοκίνητα, παιχνίδια κλπ) μπορεί να πεις ότι υπάρχει αρκετό περιθώριο για να εισχωρήσει στην τέχνη. Θεωρώ ότι αυτό που έκαναν οι μεγάλοι δάσκαλοι στη γλυπτική, τη ζωγραφική και την αρχιτεκτονική, πριν χρόνια, ήταν τεχνολογία αιχμής και πολλοί χαρακτήριζαν το έργο τους ριζοσπαστικό. Πιστέυω ότι ο κώδικας και οι προγραμματιστές, μας βοηθούν να κάνουμε πράγματα με την φαντασία μας και τη δημιουργικότητά μας που στο παρελθόν ήταν αδιανόητα. Μας βοηθούν να κάνουμε εικόνα τις πιο εσωτερικές μας σκέψεις και ιδέες αλλά κι επιτρέπουν στον υπόλοιπο κόσμο να βιώσει τις δημιουργίες μας. Αυτό μπορεί να φαντάζει ριζοσπαστικό σήμερα, αλλά πρόκειται να γίνει μέρος της πραγματικότητας όσο συνεχίζουμε να εξερευνούμε τον δημιουργικό καμβά που μας προσφέρει η τεχνολογία.

Τα όνειρα είναι η δική μου κινητήρια δύναμη Facebook Twitter
Είμαι μεγάλος φαν της ... πραγματικής πραγματικότητας. Αγαπώ τον low-tech εξίσου με τον hi-tech κόσμο μου. Φωτο: Andrejs Strokins

Ο κώδικας, μια πρώτη ύλη σε συνεχή εξέλιξη και μετάλλαξη, μπορεί να κάνει τον κάλλιτέχνη που τη χρησιμοποιεί έναν σύγχρονο Λεονάρντο Ντα Βίντσι; Έχεις γνωρίσει τον ψηφιακό Λεονάρντο του σήμερα;

Δύσκολη περίπτωση για παραλληλισμούς ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, αλλά έχω παραδείγματα απίστευτων ταλέντων στο χώρο της ψηφιακής τέχνης που κάνουν θαυμαστές δουλειές με τη χρήση κώδικα. Όπως πχ, ο Matt Pyke και η ομάδα του στην Universal Everything, ο Yuri Suzuki και οι πειραματισμοί του με τον ήχο και τη ρομποτική, αλλά και ο 'δικός μας' Aaron Koblin, μέχρι πρόσφατα ιθύνων του Creative Lab της Google στο San Francisco και η ομάδα Data Arts.

Η ευμετάβλητη φύση του, μετατρέπει τον κώδικα από μια μέθοδο επικοινωνίας μας με τους υπολογιστές και τις μηχανές, σε μια μέθοδο ενημέρωσης των δημιουργικών και των designers για το πώς να δημιουργούν πραγματικά ενδιαφέροντα πράγματα με την τεχνολογία. Ο κώδικας λοιπόν έχει περάσει πλέον στο προσκήνιο και οι developers αποθεώνονται ως ξεχωριστοί δημιουργοί και μέλη της δημιουργικής διαδικασίας.

Χρειαζόμαστε περισσότερα όνειρα και περισσότερους ονειροπόλους!

Προς τα που βλέπεις να οδεύει η ψηφιακή τέχνη τα επόμενα 5 χρόνια; Θα γίνει πιο βιωματική; Θα λειτουργήσει εις βάρος των παραδοσιακών μορφών τέχνης;

Η ψηφιακή τέχνη βρίσκεται παντού. Μας περικυκλώνει. Από τη μουσική που ακούμε, και τις εικόνες που διασχίζουν τις οθόνες των συσκευών μας έως τις τοποθεσίες που δημιουργούνται για να αλληλεπιδράσουμε μαζί της σε τέτοιο βαθμό που μέχρι πρότινος ήταν αδύνατον. Επαναλαμβάνω, θα πρέπει να επανεξετάσουμε την οπτική μας σχετικά με το τι ορίζουμε ως ψηφιακή τέχνη, ποιους θεωρούμε πλέον καλλιτέχνες και να επαναπροσδιορίσουμε την ερμηνεία της ψηφιακής τέχνης στο σήμερα. Πιστεύω ότι θα συνεχίσει να γίνεται πιο παρεμβατική, διαδραστική και «έξυπνη» (ευφυής). Θα εμπεριέχει και θα μεταφέρει περισσότερα μηνύματα προς το κοινό. Δεν θα αντικατοπτρίζει μόνο την κοινωνία, αλλά θα περιβάλλει το ίδιο το άτομο.

Ο Cris Milk, με τον οποίο έχεις συνεργαστεί (και συμμετέχει στην έκθεση Digital Revolution με το έργο του "The Treachery of Sanctuary") συγκαταλλέγεται στους "ευαγγελιστές" της εικονικής πραγματικότητας, ως μέσο εμπλουτισμού της αφήγησης, Νιώθεις την ίδια αισιοδοξία για το μέλλον του Virtual Reality;

Είμαι απίστευτα αισιόδοξος για τις μελλοντικές προοπτικές του VR. Το μέσο αν και βρίσκεται ακόμα σε «βρεφικό» στάδιο και οι τεχνικές παραγωγής του εξελίσσονται, έχουμε ανθρώπους όπως τον Chris και τον Aaron Koblin οι οποίοι επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στην αφήγηση. Πιστεύω ότι δεν έχει να κάνει με το γεγονός ότι μπορούμε να δούμε εικόνες και βίντεο πανοραμικά, όσο με τον βαθμό της εμβύθισης και συμμετοχής που νιώθει ο χρήστης όταν μια ιστορία που βλέπει έχει γυριστεί πανοραμικά και μπορεί να κοιτάξει ο ίδιος όπου θέλει. ΤΟ VR επιτρέπει στο δημιουργό να «τηλεμεταφέρει» το θεατή σε έναν τελείως διαφορετικό τόπο, τόσο συναισθηματικά όσο και φυσικά.

Τα όνειρα είναι η δική μου κινητήρια δύναμη Facebook Twitter
The Treachery of Sanctuary

Ακούμε τους όρους Εμπλουτισμένη Πραγματικότητα, Εικονική πραγματικότητα, τι συμβαίνει εντέλει στην... πραγματική πραγματικότητα;

Είμαι μεγάλος φαν της ... πραγματικής πραγματικότητας. Αγαπώ τον low-tech εξίσου με τον hi-tech κόσμο μου. Είμαι οπαδός του να κοιτάς τριγύρω και να παίρνεις όσο το δυνατόν περισσότερα από το απίθανο μέρος που ζούμε. Όμως νομίζω ότι εάν η τεχνολογία μπορεί να σε μεταφέρει σε τόπους που είναι εκτός των δυνατοτήτων σου, ή του πεδίου δράσης σου στον πραγματικό κόσμο, τότε αξίζει να δούμε πως μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε το όφελος για το χρήστη. Εάν για παράδειγμα, μπορούμε να μεταφέρουμε παιδιά από τις σχολικές τάξεις κάθε άκρου του αναπτυσσόμενου κόσμου, σε μέρη όπως το project World Wonders και άλλες εμβληματικές τοποθεσίες μέσω μιας πάμφθηνης συσκευής όπως το Google Cardboard, είναι κάτι πολύ καλό, έτσι δεν είναι;

Ποιο ήταν εκείνο το έργο ψηφιακής τέχνης, σινεμά, μουσικής, βίντεοκλιπ, τεχνολογίας που σου άρεσε περισσότερο μέσα στο 2015;

Το έργο ψηφιακής τέχνης, σινεμά, μουσικής, βίντεοκλιπ, τεχνολογίας που σου άρεσε περισσότερο μέσα στο 2015, ήταν η έκθεση για τον Alexander McQueen στο V&A του Λονδίνου, που έκανε τικ σε όλα τα παραπάνω. Ήμουν πολύ τυχερός γιατί είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μια ιδιωτική ξενάγηση και να γνωρίσω την ιστορία, το παρασκήνιο αρκετών κολλεξιόν, συνεργασιών και shows στα οποία ενεπλάκη ο ιδιοφυής Alexander McQueen. Ίσως να ακουστεί κλισέ αλλά ο McQueen ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Δανειζόταν στοιχεία από τον πραγματικό κόσμο και κυρίως αυτόν που ζει στο βυθό της θάλασσας και δεν φοβόταν να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία στο έπακρο, ακόμη κι αν δεν την κατανοούσε πλήρως. Ειδικά το ρομποτικό χέρι που χρησιμοποιούσε για να βάφει το μοντέλο του ενώ περιστρέφετο στην πασαρέλα, είναι ένα από τα εντυπωσιακότερα πράγματα που έχω δει ποτέ.

Τι να περιμένουμε τα επόμενα χρόνια από το Google Creative Lab που θα αφήσει εμάς και τον κόσμο της τέχνης με το στόμα ανοιχτό; Προς τα πού επικεντρώνεται το ενδιαφέρον;

Προσπαθούμε να μην προβλέπουμε το μέλλον αλλά να το εφευρίσκουμε. Στο Lab προσεγγίζουμε τα πράγματα με μια γενναία δόση απλοϊκότητας, στα όρια του ναϊφ καθώς και με μια υγιή δόση σκεπτικισμού. Εργαζόμαστε να ξεπεράσουμε κάθε τι που στέκεται εμπόδιο στο να κάνουμε πραγματικά ενδιαφέροντα πράγματα που θα προσδώσουν πραγματική αξία στις ζωές των χρηστών, και θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Μείνετε συντονισμένοι!

Πιστεύεις ότι θα έρθει μια εποχή που θα μπορούμε να "κατεβάζουμε" (download) τα όνειρά μας;

Λοιπόν, αυτό θα ήταν τρομερά χρήσιμο. Το κομοδίνο δίπλα στο κρεββάτι μου ειναι γεμάτο από μαρκαδόρους και σημειωματάρια γεμάτα δυσανάγνωστα ορνιθοσκαλίσματα που το πρωί δεν βγάζουν και πολύ νόημα. Το όνειρο να βελτιώνω τα πράγματα που με περιβάλλουν τόσο κατά τη διάρκεια του ύπνου όσο και την ημέρα, είναι η κινητήρια δύναμή μου. Χρειαζόμαστε περισσότερα όνειρα και περισσότερους ονειροπόλους!

TV & Media
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

New York Times: Με απεργία την ημέρα των αμερικανικών εκλογών απειλούν οι τεχνικοί της εφημερίδας

Διεθνή / New York Times: Με απεργία την ημέρα των αμερικανικών εκλογών απειλούν οι τεχνικοί της εφημερίδας

Ζητούν υψηλότερους μισθούς και μεγαλύτερη ευελιξία στην εξ αποστάσεως εργασία - Γιατί κάποια αιτήματά τους χαρακτηρίζονται παράλογα και ποια είναι η στάση των δημοσιογράφων των New York Times
LIFO NEWSROOM