Σε ρεπορτάζ υπό τον τίτλο «Στην ίδια γραμμή Mέρκελ και Mισέλ», η βελγική εφημερίδα De Standaard αναφέρει ότι η Γερμανίδα καγκελάριος και ο Βέλγος πρωθυπουργός συμφωνούν στην ιδέα της δημιουργίας μίας Ευρώπης «πολλαπλών ταχυτήτων» που, όπως σημειώνει, «έπεσε στο τραπέζι» από τις χώρες Benelux (Ολλανδία, Βέλγιο και Λουξεμβούργο).
Η εφημερίδα θεωρεί «βαρύνουσας σημασίας» το γεγονός ότι για πρώτη φορά και η Γερμανίδα καγκελάριος έδειξε, στη Μάλτα, ότι συμμερίζεται το όραμα δημιουργίας μίας Ευρώπης «πολλαπλών ταχυτήτων», με το σκεπτικό ότι «θα διευκολύνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων».
Όπως προσθέτει, από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ακόμη δεν έχει επεξεργαστεί τις προτάσεις της για τη μελλοντική μορφή που θα πρέπει να λάβει η ΕΕ. Το γεγονός, όμως, ότι η Γερμανία τάσσεται και αυτή υπέρ του μοντέλου που προτείνει η ομάδα Benelux (που συγκαταλέγεται στον αρχικό πυρήνα των κρατών που ίδρυσαν την ΕΟΚ το 1957) σημαίνει -κατά τη De Standaard- ότι το εν λόγω θέμα θα μπει σίγουρα στην ατζέντα των συζητήσεων.
Προκειμένου να καταδείξει τη δυναμική που έχουν αρχίσει να αποκτούν τα εν λόγω σχέδια, η εφημερίδα επικαλείται την κοινή δήλωση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τις χώρες της Benelux αναφορικά με το μέλλον της Ευρώπης, όπου, μεταξύ άλλων, τονίζεται: «Οι διαφορετικοί δρόμοι ολοκλήρωσης και η ενισχυμένη συνεργασία μπορούν να δώσουν πραγματικές απαντήσεις στις ποικιλόμορφες προκλήσεις, τις οποίες αντιμετωπίζουν τα κράτη μέλη. Αυτό πρέπει να γίνει με έναν διαφανή τρόπο και με τη μεγαλύτερη δυνατή εμπλοκή των κρατών-μελών και των ευρωπαϊκών θεσμών».
Χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία η Αυστρία και η Δανία αντέδρασαν θετικά σε αυτήν την προσέγγιση, συμπληρώνει η De Standaard, η οποία θεωρεί «καίριας σημασίας» την αντίδραση των χωρών Visegrad (Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία), που υποστηρίζουν σθεναρά την ανάγκη διατήρησης της εθνικής κυριαρχίας και ενεργούν συντονισμένα σε θέματα όπως η μετανάστευση. Από μία άποψη, εκτιμά η εφημερίδα, ίσως ένα τέτοιο μοντέλο (πολλαπλών ταχυτήτων-ενισχυμένης συνεργασίας) να είναι βολικό και γι' αυτές στον βαθμό που θα μπορέσουν να διατηρήσουν την ιδιότητα του μέλους της ΕΕ χωρίς παράλληλα να είναι υποχρεωμένες να συμμετέχουν στις προσπάθειες περαιτέρω ενοποίησης (αν και σε πεδία όπως η άμυνα επιθυμούν και αυτές στενότερη συνεργασία).
Ενδεικτικό, πάντως, των εντατικών διαβουλεύσεων, επισημαίνει ο αρθρογράφος, είναι και το γεγονός ότι η κ. Mέρκελ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρχει αναφορά στην έννοια των «πολλαπλών ταχυτήτων», ήδη, στο κείμενο της κοινής δήλωσης που θα εγκρίνουν οι 27 στη Ρώμη, με την ευκαιρία της 60ής επετείου της ΕΕ. Σύμφωνα, πάντως με υψηλή ευρωπαϊκή πηγή, που επικαλείται η εφημερίδα, η δήλωση της Ρώμης δεν θα υπεισέρχεται σε παρόμοιες λεπτομέρειες, διότι κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι υπάρχει επί του παρόντος συμφωνία για τη μορφή που θα λάβει η Ευρώπη μετά το Brexit, κάτι που, όμως, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα».
Την ίδια ώρα, υπέρ της δημιουργίας μιας Ευρώπης πολλών ταχυτήτων τάσσεται και ο πρώην ευρωπαίος επίτροπος Ρομάνο Πρόντι, ο οποίος δηλώνει σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Ρεπούμπλικα, ότι Τραμπ και Λεπέν αποτελούν απειλή για την Ευρώπη και επομένως, η Ευρώπη πολλαπλών ταχυτήτων θα αποτελούσε μια πρώτη απάντηση. Σημειώνει επίσης ότι η Ευρώπη δέχεται μια συντονισμένη επίθεση και αυτή η πρόθεση της καγκελαρίου δείχνει ότι η Γερμανία σκέφτεται να αναλάβει τον ηγετικό της ρόλο, κάτι που δεν έκανε ως τώρα, όπως είπε.
"Η Ευρώπη των δύο ταχυτήτων δεν είναι και δεν πρέπει να γίνει μια Ευρώπη πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Ειδικά όχι μια Ευρώπη στην οποία οι επιβάτες της πρώτης θέσης θα αποφασίζουν ποιος θα πρέπει να είναι στη δεύτερη", επισήμανε επίσης ο Πρόντι.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ/ΜΠΕ και Repubblica