Brexit, κλιματική αλλαγή, προστασία δεδομένων. Η φωνή των νέων ακούγεται πλέον σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και αναγκάζει τους πολιτικούς να την αφουγκραστούν. «Θα επηρεάσουν οι νέοι το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών;», αναρωτιέται η Deutsche Welle.
«Στις εκλογές αυτές αποφασίζετε για τις συνθήκες υπό τις οποίες θα ζήσει η ανθρωπότητα», τόνιζε η Γκρέτα Τούνμπεργκ, εμπνεύστρια των κινητοποιήσεων Fridays for future, στις αρχές Απριλίου στο ευρωκοινοβούλιο. Λόγω ηλικίας η 16χρονη Σουηδή δεν έχει δικαίωμα ψήφου στις ευρωεκλογές. Πολλοί από τους συναγωνιστές της μπορούν όμως να ψηφίσουν. Ανάμεσά τους 28 εκατομμύρια νέοι που ψηφίζουν για πρώτη φορά.
Με συνολικά 400 εκατομμύρια ψηφοφόρους, οι ευρωεκλογές θεωρούνται μετά τις βουλευτικές εκλογές στην Ινδία η δεύτερη μεγαλύτερη αριθμητικά δημοκρατική ψηφοφορία στον κόσμο. Πόση επιρροή όμως έχουν οι νέοι ψηφοφόροι στις ευρωεκλογές; Σύμφωνα με τα ανάλυση στοιχείων της DW το ποσοστό των νέων που ψηφίζουν πρώτη φορά αντιστοιχεί σε ένα ποσοστό 5-8% του συνόλου των ψηφοφόρων. Οι ψηφοφόροι μέχρι 30 ετών αποτελούν το 20% του εκλογικού σώματος.
Γεννήθηκαν στην ΕΕ και γνώρισαν μόνο το ευρώ
Γεγονός είναι ότι οι νέοι βλέπουν το ευρωπαϊκό οικοδόμημα διαφορετικά από ότι οι προηγούμενες γενιές, για τις οποίες είναι κυρίως μια ένωση ειρήνης που έχει τις ρίζες της στον β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι ευρωπαίοι νέοι όμως γεννήθηκαν στην ΕΕ και το μόνο νόμισμα που γνώρισαν ήταν το ευρώ. Στον ευρωπαϊκό νότο πολλοί νέοι μεγάλωσαν σε μια ΕΕ σε κρίση χωρίς ιδιαίτερη οικονομική προοπτική. Ακριβώς επειδή δεν βίωσαν ποτέ πόλεμο, το μέλλον έχει για τους νέους μεγαλύτερη σημασία από το παρελθόν, εκτιμά ο Πάβελ Τσέρκα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων ECFR.
Για τους νέους ψηφοφόρους σημασία έχει κατά συνέπεια το επαγγελματικό μέλλον, αλλά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Έτσι εξηγείται η επιτυχία οικολογικών κομμάτων στους νέους, όπως οι Πράσινοι σε Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία, Σουηδία και Ολλανδία, εξηγεί ο Πάβελ Τσέρκα και προσθέτει ότι δημοφιλείς είναι στους ευρωπαίους νέους ωστόσο και οι λαϊκιστές, όπως στην Ουγγαρία το Γιόμπικ, στην Ισπανία το Vox και στη Σλοβενία το Κότλεμπα.
Η καλλιέργεια δεσμών με νέους ψηφοφόρους και ιδίως εκείνους που ψηφίζουν για πρώτη φορά θεωρείται για τους πολιτικούς πολύ καλή επένδυση. Έρευνα πολιτικών επιστημόνων του ερευνητικού κέντρου Pew δείχνει ότι οι ψηφοφόροι δεν αλλάζουν, συνήθως, κατά τη διάρκεια της ζωής τους πολιτικό χώρο. Με άλλα λόγια ο πολιτικός χώρος τον οποίο επιλέγει ένας νέος, ο οποίος ψηφίζει για πρώτη φορά, θα τον συνοδεύει για πολλές δεκαετίες.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle
σχόλια