Σήμερα το Instagram έχει πάνω από 1,44 δισ. χρήστες σε όλο τον κόσμο και η αξία του εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια. Όλα όμως ξεκίνησαν από τον Κέβιν Σίστρομ και το Burbn.
Στις 6 Οκτωβρίου το Instagram συμπλήρωσε 12 χρόνια «ζωής» και αποτελεί μία από τις πιο επιτυχημένες εξαγορές του Facebook, που το απέκτησε το 2012 έναντι ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Ο Κέβιν Σίστρομ σπούδασε στο Στάνφορντ, όπου δημιούργησε μια ιστοσελίδα για ανάρτηση φωτογραφιών, για τα μέλη της αδελφότητας στην οποία ανήκε. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του ήταν ασκούμενος στην Odeo, εταιρεία podcasting, που ανήκε στον Έβαν Γουίλιαμς, τον μετέπειτα δημιουργό του Twitter. Εκεί ο Σίστρομ γνώρισε και τον Τζακ Ντόρσεϊ, που στη συνέχεια έγινε CEO του Twitter.
Το 2004, ενώ ο Κέβιν Σίστρομ ήταν ακόμη φοιτητής, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ προσπάθησε να τον προσλάβει στο Facebook, πρόταση που απορρίφθηκε. «Δυστυχώς, αποφάσισα ότι ήθελα να παραμείνω στη σχολή. Θα ήθελα να είχα υπάρξει μέρος της ανάπτυξης του Facebook, αλλά ήταν η πρώτη φορά που συναντούσα αυτούς τους τύπους. Σίγουρα ήταν προάγγελος του τι θα συνέβαινε στο μέλλον», είχε πει το 2011.
Μετά την αποφοίτηση, ο Σίστρομ εργάστηκε στη Google από την οποία έφυγε έπειτα από τρία χρόνια προκειμένου να δουλέψει για την Nextstop, μια startup που εξαγόρασε το Facebook τον Ιούλιο του 2010.
Περίπου την ίδια εποχή άρχισε να δουλεύει μια δική του εφαρμογή, για κοινοποίηση τοποθεσίας και ανάρτηση φωτογραφιών. Την ονόμασε Burbn, εμπνευσμένος από την αγάπη του για το ουίσκι. Σύντομα, ένωσε τις δυνάμεις του με τον Μάικ Κρίγκερ, ο οποίος έγινε συνιδρυτής.
Η ιδέα για την αλλαγή που τους έκανε εκατομμυριούχους ήρθε μια ημέρα, ενώ ο Σίστρομ περπατούσε στην παραλία με την τότε σύντροφό του και σημερινή σύζυγό του Νικόλ και εκείνος αναρωτιόταν για το πώς θα ξεχώριζε η εφαρμογή τους.
«Δεν θέλω να βγάζω φωτογραφίες γιατί δεν φαίνονται τόσο καλές όσο του φίλου σου του Γκρεγκ», του είπε η σύζυγός του, σύμφωνα με τα όσα είχε δηλώσει σε συνέντευξη στην Telegraph ο ίδιος. Ο εν λόγω φίλος του, της εξήγησε, χρησιμοποιούσε φίλτρα από εφαρμογές. «Τότε πιθανότατα θα έπρεπε να έχετε φίλτρα», του απάντησε η σύζυγός του.
Έτσι, ο Σίστρομ έφτιαξε το πρώτο φίλτρο της εφαρμογής του, το X-Pro II. Με τον Κρίγκερ αναδιαμόρφωσαν την εφαρμογή και τον Οκτώβριο του 2010 την μετονόμασαν σε Instagram, από τις λέξεις «instant» και «telegram».
Ήταν η ιδανική στιγμή για μια εφαρμογή για ανάρτηση φωτογραφιών. Το Flickr, που κάποτε μονοπωλούσε αυτό τον τομέα, ήταν σε πτώση. Η Apple είχε μόλις παρουσιάσει το iPhone 4, που είχε κάμερα 5 megapixel, κάτι που τότε θεωρούνταν άλμα. Οποιοσδήποτε με λιγότερο καλή κάμερα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα φίλτρα του Instagram.
Μέσα σε λίγες ώρες, χιλιάδες άνθρωποι κατέβασαν το Instagram. Δύο μήνες αργότερα ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο χρήστες. Το 2012 είχε 40 εκατομμύρια χρήστες. Ο Σίστρομ και ο Κρίγκερ δούλευαν σε ένα μικρό γραφείο στο Σαν Φρανσίσκο. Τα πρώτα χρόνια, δαπάνησαν πολλά χρήματα απλά προσπαθώντας να παραμείνει online η εφαρμογή, καθώς οι σέρβερ της πάσχιζαν υπό το συνεχές κύμα νέων χρηστών.
Τελικά, η εφαρμογή τράβηξε την προσοχή του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο οποίος συνειδητοποίησε πόσο ισχυρό θα γινόταν αυτό το εκκολαπτόμενο app για την ανάρτηση φωτογραφιών. Σε μεγάλο βαθμό, χειρίστηκε ο ίδιος τις διαπραγματεύσεις με τον Σίστρομ και τον Κρίγκερ για την εξαγορά που έγινε τελικά τον Απρίλιο του 2012, έναντι ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων σε μετρητά και μετοχές.
Χάρη στη συμφωνία ο Σίστρομ και ο Κρίγκερ έγιναν εκατομμυριούχοι, αλλά το 2018 αποχώρησαν από τις θέσεις τους στο Instagram.
Με πληροφορίες από NYT, Business Insider