Η σωστή επικοινωνία είναι ένα από τα «κλειδιά» τόσο στις ανθρώπινες σχέσεις, όσο και στον επαγγελματικό χώρο, όμως κανείς μας δεν λαμβάνει επικοινωνιακή εκπαίδευση.
«Αντιγράφουμε ό,τι κάνουν οι γονείς μας και στη συνέχεια ό,τι κάνουν οι δάσκαλοι και οι φίλοι μας», εξηγεί η Ραέλ Αλτάνο, μία ειδική στην επικοινωνία που επίσης μοιράζεται συμβουλές για το θέμα στους εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους της στα social media.
Ως αποτέλεσμα αυτής της μιμητικής συμπεριφοράς, είναι πολύ πιθανό κάποιος να έχει αναπτύξει «ανθυγιεινές» επικοινωνιακές συνήθειες στην ενήλικη ζωή του, χωρίς καν να το γνωρίζει.
Έτσι, το περιοδικό Time ζήτησε από την Ραέλ Αλτάνο και άλλους εμπειρογνώμονες να κατονομάσουν τις πιο διαδεδομένες «τοξικές» επικοινωνιακές συνήθειες, αλλά και να εξηγήσουν πώς μπορείτε να τις αντιμετωπίσετε.
1. Το σύνδρομο «έχω πάει» και η τάση να φέρνετε τη συζήτηση στις δικές σας εμπειρίες
Είμαστε όλοι ψυχολογικά καλωδιωμένοι να ψάχνουμε κοινό έδαφος με άλλους ανθρώπους, λέει η Ραέλ Αλτάνο. Γι' αυτό, όταν ένας φίλος σας περιγράφει το πρόσφατο ταξίδι του στην Ιταλία, εσείς μπορεί να το δείτε ως την ιδανική ευκαιρία για να μιλήσετε για τις δικές σας διακοπές.
Όμως, αν κάθε φορά που ο συνομιλητής σας λέει κάτι, εσείς απαντάτε «Ω ναι, κάτι παρόμοιο συνέβη και σε μένα», τότε σε βάθος χρόνου ακούγεστε εγωκεντρικοί, σύμφωνα με την Αλτάνο.
Αν παρατηρείτε ότι συχνά επαναφέρετε τη συζήτηση στο θέμα που γνωρίζετε καλύτερα -τον εαυτό σας-, η ειδικός συμβουλεύει να βελτιώσετε τις δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης σας, όπως το να παραφράζετε αυτά που είπε ο άλλος και να κάνετε ερωτήσεις.
2. Να «κλείνεστε» στον εαυτό σας
Οι τάσεις απομόνωσης είναι φυσική αντίδραση για πολλούς ανθρώπους όταν αισθάνονται αρνητικά ή έντονα συναισθήματα, όμως αυτή η συμπεριφορά μπορεί να κάνει τους ανθρώπους γύρω σας να αισθάνονται απόρριψη, σύμφωνα με την ψυχολόγο και συγγραφέα Ρόμα Ουίλιαμς.
Αν «κλείνεστε» στον εαυτό σας όταν είστε αναστατωμένοι, μπορεί να σας βοηθήσουν διάφορες τεχνικές για τον καλύτερο έλεγχο των συναισθημάτων, όπως το να κρατάτε ημερολόγιο, συμβουλεύει η Ουίλιαμς.
Προπονεί, επίσης, τους πελάτες της να μάθουν να λένε: «Είμαι αναστατωμένος και ένα λεπτό», αντί να φεύγουν χωρίς να λένε λέξη. Εκφράζοντας ότι θα θέλατε να συνεχίσετε τη συζήτηση αργότερα, μπορείτε να αποφύγετε τις παρεξηγήσεις.
3. Να διακόπτετε συχνά τον συνομιλητή σας
Αυτή η «τοξική» συνήθεια είναι από τις διαδεδομένες και το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της είναι η αναγνώριση της ύπαρξής της.
Έπειτα, το σημαντικότερο είναι να αποδεχτείτε ότι μπορεί να μην προλάβετε να εκφράσετε όλες τις απόψεις σας για ένα θέμα σε μία συζήτηση, αλλά θα έχετε άπλετο χρόνο να το κάνετε στο μέλλον, δήλωσε στο Time η Αν Βίλκομ, καθηγήτρια επικοινωνίας στο πανεπιστήμιο Drexel, στις ΗΠΑ.
Αν ακόμη δυσκολεύεστε να σταματήσετε να διακόπτετε, η Αν Βίλκομ προτείνει να συνηθίσετε να ζητάτε συγγνώμη κάπως έτσι: «Συγγνώμη, Μαρία, σε διέκοψα. Σε παρακαλώ, τελείωσε αυτό που έλεγες».
4. Να μιλάτε ακατάπαυστα
Πιθανότατα γνωρίζετε κάποιον που χρειάζεται δύο λεπτά για να εκφράσει κάτι που θα μπορούσε να είχε ειπωθεί σε 20 δευτερόλεπτα.
«Είναι το κορυφαίο παράπονο που ακούω όταν εργάζομαι με πελάτες», είπε στο Time ο Άλεξ Λάιον, καθηγητής στο τμήμα επικοινωνίας του πανεπιστημίου SUNY Brockport, αναφερόμενος στη λεγόμενη... λογοδιάρροια.
Αν, λοιπόν, έχετε φτάσει στο όρια σας, ο Λάιον σημειώνει ότι αυτή είναι η μία φορά που είναι απόλυτα κατανοητό να διακόψετε τον συνομιλητή σας.
Στη δουλειά, για παράδειγμα, μπορείτε να ρωτήσετε «ποια είναι η ουσία;» και στις προσωπικές σας σχέσεις, να ανακατευθύνετε τη συζήτηση σε ένα άλλο, πιο ενδιαφέρον θέμα.
Ενώ αν εσείς θεωρείτε ότι φλυαρείτε, τότε ενημερώστε τους φίλους σας ότι δεν σας πειράζει να σας διακόψουν, όταν μιλάτε υπερβολικά πολύ.
5. Να ακούτε «αφηρημένα» τον συνομιλητή σας
Όπως εξηγεί η Βίλκομ, οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους σχετικά κακοί ακροατές, ενώ οι τεχνολογικές εξελίξεις μας έχουν κάνει ακόμη χειρότερους στο να εστιάζουμε σε ένα πράγμα τη φορά.
Αν και εσείς παρατηρείτε ότι δεν μπορείτε να σταματήσετε να κοιτάτε το κινητό σας εν μέσω κάποιου meeting ή μίας συζήτησης, η καθηγήτρια του πανεπιστημίου Drexel έχει μία απλή λύση: Τοποθετήστε το smartphone ή ό,τι άλλο σας τραβά την προσοχή σε άλλο δωμάτιο.
Επίσης, ο συνομιλητής σας θα το εκτιμήσει αν δείχνετε ότι τον προσέχετε, διατηρώντας οπτική επαφή και γενικότερα χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του σώματος.
6. Να δίνετε υπερβολικά πολλές συμβουλές όταν δεν πρέπει
Κάποιες φορές, ο συνομιλητής σας μπορεί να θέλει να μιλήσει για κάτι που τον απασχολεί επειδή περιμένει να του δείξετε κατανόηση, όχι απαραίτητα να του λύσετε το πρόβλημα.
Έτσι, αν αντί να τον ακούσετε με ενσυναίσθηση, αρχίσετε να του δίνετε μία σειρά συμβουλών, τότε μπορεί να φανείτε ενοχλητικοί ή και λίγο αλαζόνες.
Σε περίπτωση που εσείς βρεθείτε αντιμέτωποι με αυτό το είδος συμπεριφοράς, η Αλτάνο προτείνει να είστε ειλικρινείς και απλώς να πείτε στον συνομιλητή σας: «Πραγματικά το εκτιμώ που μου δίνεις τις συμβουλές σου, αλλά αυτή τη στιγμή θέλω να ξεσπάσω».
Αν, από την άλλη πλευρά, είστε έτοιμοι να μοιραστείτε μερικά λόγια σοφίας με έναν αναστατωμένο φίλο σας, μπορείτε πρώτα να ρωτήσετε ευγενικά αν είναι σε θέση να τα ακούσει.
«Είσαι ανοιχτός στο να ακούσεις μερικές προτάσεις ή θα προτιμούσες να μην το κάνεις αυτή τη στιγμή;»
Με μία τέτοια διατύπωση, η Αλτάνο λέει ότι δίνετε στους φίλους σας τη δυνατότητα να πουν όχι, κάτι πολύ σημαντικό αν βρίσκονται σε σύγχυση.
Με πληροφορίες από Time