Το συγκλονιστικό θέαμα της τυλιγμένης στις φλόγες Παναγίας των Παρισίων τη νύχτα της Δευτέρας, 15 Απριλίου, έφερε όλους μας ενώπιον της περατότητας των εμβληματικών μνημείων που ορίζουν τον παγκόσμιο πολιτισμό, και τους αρμόδιους ενώπιον της σημασίας που έχει η πρόβλεψη για την προστασία, ασφάλεια και αποκατάστασή τους, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις καταστροφής.
Η πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων συμπληρώνει με τον τραγικότερο τρόπο ένα μακρύ κατάλογο κτιρίων τα οποία εσχάτως αντιμετώπισαν τεράστιες, συχνά μη αναστρέψιμες καταστροφές.
Η Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκώβης, την οποία σχεδίασε στα τέλη του 19ου αιώνα ο εμβληματικός Σκωτσέζος αρχιτέκτονας Charles Rennie Mackintosh, κάηκε για δεύτερη φορά τον Ιούνιο του 2018.
Τρεις μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2018, το Εθνικό Μουσείο της Βραζιλίας υπέστη ανυπολόγιστες καταστροφές λόγω πυρκαγιάς. Σχεδόν ταυτόχρονα με την Παναγία των Παρισίων, το τέμενος Αλ-Άκσα στην Παλιά Πόλη της Ιερουσαλήμ παραδινόταν στις φλόγες.
Η «σωστική τεχνολογία» αναδύεται πλέον ταχύτατα ως κύριος παράγοντας στην αποκατάσταση κτιρίων και οι υπηρεσίες πολιτικής προστασίας την ενσωματώνουν ολοένα και πληρέστερα στα σχέδια διαχείρισης τέτοιων κρίσεων.
Με τόσο συχνές περιπτώσεις καταστροφής μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, πώς μπορεί η απεικονιστική τεχνολογία να συνδράμει στην ταχύτερη και ακριβέστερη αποκατάσταση κτιρίων όπως η Νοτρ Νταμ;
Πόσο αξιόπιστα θεωρούνται σήμερα τα σχέδια του Eugène Viollet-le-Duc, του αρχιτέκτονα που τον 19ο αιώνα ανέλαβε την αποκατάστασή του και σε τι βαθμό δύνανται οι τρισδιάστατες αναπαραστάσεις να συμπληρώσουν ή και να επαληθεύσουν τις απεικονίσεις του;
Η «σωστική τεχνολογία» αναδύεται πλέον ταχύτατα ως κύριος παράγοντας στην αποκατάσταση κτιρίων και οι υπηρεσίες πολιτικής προστασίας την ενσωματώνουν ολοένα και πληρέστερα στα σχέδια διαχείρισης τέτοιων κρίσεων.
Διάφοροι τύποι τηλεπισκοπικών δεδομένων (αεροφωτογραφίες, δορυφορικές εικόνες, SAR, LiDAR) και διαφορετικές τεχνικές εφαρμόζονται πλέον για την ανίχνευση και την αξιολόγηση κατασκευαστικών προβλημάτων, είτε αξιολογώντας τις αλλαγές με τη χρήση δεδομένων πριν και μετά από μία καταστροφή, είτε ερμηνεύοντας δεδομένα μετά από ένα συμβάν για την προκαταρκτική αξιολόγηση της κατάστασης.
Στον εικονικό κόσμο, η Νοτρ Νταμ έτυχε μίας και μοναδικής τρισδιάστατης απεικόνισης, την οποία σχεδίασε και πραγματοποίησε ο ιστορικός αρχιτέκτων και Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Vassar, Andrew Tallon.
Ο Tallon, ο οποίος δυστυχώς απεβίωσε προ ολίγων μηνών, διαπίστωσε πως οι απλοί σαρωτές λέιζερ δεν επαρκούσαν ώστε να αποτυπώσουν το αρχιτεκτόνημα, και επέλεξε μία καινοτόμο λύση: με κάθε σάρωση, λάμβανε από το ίδιο σημείο μία σφαιρική πανοραμική φωτογραφία την οποία χαρτογραφούσε στις κουκκίδες του λέιζερ της σάρωσης.
Κάθε κουκκίδα έπαιρνε το χρώμα του εικονοστοιχείου (pixel) στην ακριβή της θέση στη φωτογραφία. Ως αποτέλεσμα, οι εκπληκτικά ρεαλιστικές πανοραμικές φωτογραφίες είναι και εκπληκτικά ακριβείς.
Ο Tallon πραγματοποίησε σαρώσεις από περισσότερες από πενήντα θέσεις μέσα και γύρω από τη Νορτ Νταμ, συγκεντρώνοντας περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο σημεία δεδομένων.
Συνδυάζοντας την cutting edge τεχνολογία με την «παραδοσιακότερη» μέθοδο της φωτογράφισης, οι σύνθετες μέθοδοι φωτογραμμετρίας του Andrew Tallon εντόπισαν ανακολουθίες σε παλαιότερες απεικονίσεις του καθεδρικού ναού και δημιούργησαν ένα σύνολο δεδομένων που ίσως φανούν πολύτιμα στην επικείμενη αποκατάσταση της Νοτρ Νταμ.
Ο βαθμός και ο τρόπος με τον οποίο θα αξιοποιηθούν τα ερευνητικά αποτελέσματα του Andrew Tallon θα ορισθούν από τον αρχιτέκτονα και επικεφαλής των έργων στη Νοτρ Νταμ, Philippe Villeneuve, ο οποίος έχει μάλιστα στο παρελθόν δηλώσει πως το κτίριο δεν χρήζει απλά ανακαίνισης αλλά συστηματικής διατήρησης των «ρυτίδων» του και σεβασμό του δυναμικού δομικού χαρακτήρα του γοτθικού οικοδομήματος.
Laser Scanning Reveals Cathedral's Mysteries
Με πηγές από:
Intelligent Systems for Crisis Management, Gi4DM 2018 (eds: Altan, O., Chandra, M., Sunar, F., Tanzi, T.J.), Springer 2019
σχόλια