Όσο κι αν μοιάζουν ασήμαντες, οι ανούσιες αβρότητες που ανταλλάζουμε στις καθημερινές κοινωνικές μας συναναστροφές μπορεί να αφήσουν μια μόνιμη εντύπωση στους άλλους και να καθορίσουν τις μελλοντικές μας κοινωνικές σχέσεις, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό PLoS ONE μόλις τέσσερα λεπτά «ψιλής κουβέντας» μπορούν να αποκαλύψουν πτυχές της προσωπικότητάς μας, όπως το αν είμαστε εξωστρεφείς ή εσωστρεφείς, και να επηρεάσουν τις επακόλουθες κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις.
«Μπορεί να μοιάζει με χάσιμο χρόνου και παραγωγικότητας, αλλά η έρευνά μας δείχνει ότι η κουβεντούλα είναι ένας σημαντικός τρόπος να μάθουμε για την προσωπικότητα των άλλων, που ακολούθως μας βοηθά να προβλέψουμε καλύτερα πώς θα συμπεριφερθούν στο μέλλον», εξήγησε ο καθηγητής Daniel Sgroi από το Πανεπιστήμιο του Warwick, συν-συγγραφέας της μελέτης.
Οι ερευνητές στρατολόγησαν 338 συμμετέχοντες και τους χώρισαν σε δύο ομάδες πριν συναντηθούν εκ του σύνεγγυς, ενώ κάθε εθελοντής κλήθηκε να συμπληρώσει ένα τεστ προσωπικότητας και ένα τεστ νοημοσύνης.
Σε κάθε ομάδα, οι εθελοντές χωρίστηκαν και είτε είχαν μια τετράλεπτη γραπτή συνομιλία μέσω κειμένου είτε δεν είχαν καμία επαφή με το άτομο που αντιστοιχήθηκαν.
Στη συνέχεια, έπρεπε να μαντέψουν πτυχές της προσωπικότητας του ανθρώπου που είχαν απέναντί τους, όπως το πόσο εξωστρεφής ήταν, και να προβλέψουν αν θα ενεργούσε συνεργατικά ή εγωιστικά σε δύο στρατηγικά παιχνίδια με χρήματα.
Η ομάδα διαπίστωσε ότι εκείνοι που συνομίλησαν για λίγο, σημείωσαν υψηλότερα σκορ ακρίβειας στην εκτίμηση του IQ του ανθρώπου με τον οποίον έπρεπε να συνεργαστούν, και στις απαντήσεις στο τεστ προσωπικότητας, αν και ήταν επίσης πιο πιθανό να προβάλλουν τα δικά τους χαρακτηριστικά προσωπικότητας στον απέναντι τους.
«Ακόμη και μέσα σε λίγα λεπτά, αρχίζουμε να διαμορφώνουμε ένα νοερό μοντέλο του ατόμου με το οποίο μιλάμε: είναι εξωστρεφής ή εσωστρεφής, φαίνεται αισιόδοξος ή κατηφής, συνεργάσιμος ή μη συνεργάσιμος; Αυτού του είδους οι εντυπώσεις δεν είναι τέλειες, αλλά είναι χρήσιμες», δήλωσε ο Sgroi.
Οι εθελοντές συναντήθηκαν και έπαιξαν με τον συνομιλητή τους - ή με έναν άγνωστο αν ανήκαν στην ομάδα χωρίς επαφή - γεγονός που επέτρεψε στους επιστήμονες να αξιολογήσουν τον αντίκτυπο της προηγούμενης ψιλής κουβέντας στην συνέχεια.
Οι ερευνητές έδωσαν σε κάθε συμμετέχοντα 20 λίρες και τους ζήτησαν να συνεισφέρουν ένα ποσό σε ένα κοινόχρηστο δοχείο που μοιράζονταν με τον απέναντί τους, ένα γνωστικό πείραμα που ονομάζεται παιχνίδι δημόσιων αγαθών.
Όσοι είχαν συνομιλήσει με το «ζευγάρι» τους ήταν πιο πιθανό να προβλέψουν σωστά τη συνεισφορά του άλλου στο δοχείο. Επιπλέον, εκείνοι που είχαν συνομιλήσει εκ των προτέρων συνεισέφεραν 30% περισσότερο από εκείνους που δεν είχαν συνομιλήσει - ένα εύρημα που οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οφειλόταν επίσης στη σχέση που είχε προλάβει να δημιουργηθεί μέσω της κουβέντας.
«Όσοι είχαν συζητήσει για λίγο με το ζευγάρι τους, είχαν καλύτερη κατανόηση της προσωπικότητας του - είχαν πολύ καλύτερη βαθμολογία στην πρόβλεψη των χαρακτηριστικών του χαρακτήρα και αυτό τους βοήθησε να προβλέψουν πώς θα συμπεριφέρονταν», δήλωσε ο Sgroi.
«Το συμπέρασμα είναι ότι είχαν καλύτερες επιδόσεις και κέρδισαν περισσότερα χρήματα από εκείνους που δεν είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν».
Η Georgie Nightingall, ιδρύτρια της Trigger Conversations, σχολίασε ότι η ψιλή κουβέντα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να διευκολυνθεί η συνεργασία στον εργασιακό χώρο: «Είναι αστείο το πώς περνάμε τη ζωή μας στη δουλειά αλλά δεν γνωρίζουμε σχεδόν καθόλου τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Αν δεν μιλάμε, χάνουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε την εργασιακή μας ζωή.
Οι άνθρωποι δυσκολεύονται να μιλήσουν έστω και για λίγο, επειδή μπορεί να φοβούνται ότι θα καθυστερήσουν (...) Αλλά αν το δείτε ως διέξοδο και κάνετε επιπλέον ερωτήσεις, αυτό μπορεί να σα βοηθήσει να σχετιστείτε με τους ανθρώπους. Αν πρόκειται να μιλήσετε για τον καιρό, σκεφτείτε τρόπους να επεκταθείτε πέρα από αυτό. Ο καιρός είναι ένα εξαιρετικό άνοιγμα για κάθε στιγμή της ζωής μας όπου είναι σχετικός», δήλωσε ο Nightingall. «Οι άνθρωποι είναι πιο πρόθυμοι να μοιραστούν σκέψεις αν δείξετε ότι ενδιαφέρεστε. Η συμβουλή μου είναι: να δείχνετε ειλικρινές ενδιαφέρον».