Τι θα συνέβαινε αν το Facebook ήταν θρησκεία; Θα ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο αυτή τη στιγμή και σύντομα θα ξεπερνούσε τον Χριστιανισμό.
Μια θρησκειολογική σύγκριση του Facebook αποτελεί βέβαια ένα εντελώς φανταστικό σενάριο, αλλά έχει ενδιαφέρον καθώς αποδεικνύει την σαρωτική εξάπλωση της πλατφόρμας και τη δύναμή της παγκοσμίως.
Ο αριθμός των μηνιαίων χρηστών του Facebook έχει ξεπεράσει τους οπαδούς του Ισλάμ και πλησιάζει την πολυπληθέστερη θρησκεία, τον Χριστιανισμό. Το ερευνητικό κέντρο Pew αναφέρει ότι ο χριστιανισμός αριθμεί 2,3 δισεκατομμύρια πιστούς και το Ισλάμ ακολουθεί με περίπου 1,8 δισεκατομμύρια. Συγκριτικά, το Facebook αναφέρει ότι τώρα έχει 1,32 δισεκατομμύρια καθημερινούς ενεργούς χρήστες και 2,01 δισεκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες από τον Ιούνιο του 2017 - όλοι υποστηρίζονται από προσωπικό μόλις 20.658 ατόμων.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg, πιστεύει ότι η πλατφόρμα του θα μπορούσε να καλύψει το κενό που απομένει από την συνεχή παρακμή των θρησκευτικών και πολιτικών κοινοτήτων στις ΗΠΑ. Οι Αμερικανοί γίνονται λιγότερο θρήσκοι, συμμετέχουν λιγότερο στις κοινωνικές ομάδες και δράσεις και αναφέρουν χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης στους συμπολίτες τους. «Πολλοί άνθρωποι τώρα πρέπει να βρουν μια αίσθηση σκοπού και υποστήριξης κάπου αλλού», δήλωσε τον Ιούνιο ο δημιουργός του Facebook.
Το Facebook αυξάνεται με μια τάξη μεγέθους πιο γρήγορη από οποιαδήποτε καθιερωμένο δόγμα στην ιστορία. Την ίδια ώρα καμία σημαντική θρησκεία δεν αναμένεται να αναπτυχθεί γρηγορότερα από το 1,4% ετησίως (σ.σ. αυτό θα γίνει με το Ισλάμ) τις επόμενες δύο δεκαετίες, προβλέπει η Pew.
Ωστόσο, το Facebook αυξάνει σταθερά την παγκόσμια βάση χρηστών κατά περίπου 22% κάθε χρόνο. Φυσικά, η επέκταση του Facebook θα επιβραδυνθεί καθώς αυξάνεται το μέγεθος, αλλά ακόμη και μια δραστική πτώση σε αυτό το ρυθμό σημαίνει ότι οι χρήστες του Facebook θα ξεπεράσουν τον αριθμό των χριστιανών πριν τελειώσει η δεκαετία.
Παράλληλα το Facebook έχει ήδη τρεις από τις πέντε μεγαλύτερες σε απευθείας σύνδεση κοινότητες του κόσμου: το δικό του δίκτυο, το WhatsApp και το Instagram. Οι άλλες δύο, οι κινεζικές υπηρεσίες WeChat και TenCent, έχουν περίπου 2 δισεκατομμύρια χρήστες. Για να τροφοδοτήσει αυτή την ανάπτυξη, το Facebook έχει προχωρήσει σε μια αδιάκοπη περιπέτεια απόκτησης οποιασδήποτε πλατφόρμας, που προβλέπει πως μελλοντικά θα έχει μεγάλο κοινό. Προς το παρόν, αυτό σημαίνει ότι το Facebook μπορεί να διατηρήσει ραγδαία ανάπτυξη ενώ θα έχει περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού ως χρήστες του.