14 Αυγούστου του 2005: Η μέρα του εφιάλτη. Η ημέρα, κατά την οποία πάγωσε ολόκληρη η Κύπρος και η Ελλάδα, στο άκουσμα της τραγικής είδησης της πτώσης του μοιραίου αεροσκάφους της αεροπορικής εταιρείας «Ήλιος» στο Γραμματικό.
Ο «Ήλιος» έκοψε τόσο άδικα το νήμα της ζωής 121 ανθρώπων, μεταξύ των οποίων και ανήλικα παιδιά.
Στην ανακοίνωση, με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από την αεροπορική τραγωδία της «Ηλιος», το υπουργείο Μεταφορών διαβεβαιώνει ότι είναι προσηλωμένο στην αναβάθμιση των επιπέδων ασφάλειας στις αερομεταφορές, προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοιες τραγωδίες στο μέλλον.
Πέραν του μνημοσύνου που τελέστηκε σήμερα στο Γραμματικό Αττικής, μνημόσυνα των 121 θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας τελέστηκαν και στην Κύπρο.
Συγγενείς των θυμάτων, με δηλώσεις τους στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, εξέφρασαν απαρέσκεια γιατί οι ποινές που επιβλήθηκαν στους κατηγορουμένους για την τραγωδία, τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα, ήταν, όπως ανέφεραν, πολύ μικρές για το μέγεθος του εγκλήματος.
Το χρονικό της τραγωδίας
Η μοιραία πτήση 522 (HCY 522) της κυπριακής εταιρείας Helios Airways με αεροσκάφος τύπου Boeing 737-31S, απογειώθηκε στις 9:07 το πρωί από το αεροδρόμιο Λάρνακας. Εκτελούσε ένα από τα κλασικά δρομολόγιά του: Λάρνακα-Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας.
Στις 09:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών, όπου έγινε αυτομάτως η ταυτοποίηση του αεροσκάφους στο ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας. Στις 10:07 ο Πύργος Ελέγχου του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» επιχείρησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για να αρχίσει η διαδικασία καθόδου, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση. Ο Πύργος Ελέγχου συνέχισε τις επανειλημμένες κλήσεις και στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς να καταστεί δυνατή η επικοινωνία.
Στις 10:20 ο ελεγκτής της εναερίου κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) τηλεφώνησε στο αεροδρόμιο Λάρνακας, απ' όπου ενημερώθηκε ότι είχε αναφερθεί πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους.
Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος χωρίς να επικοινωνεί, άρχισε να κάνει δεξιόστροφους κύκλους γύρω από την περιοχή Κέας, Κύθνου.
Στις 10:30 αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας τίθενται σε ετοιμότητα και στις 10:55 απογειώνονται από την Αγχίαλο δυο F - 16.
Στις 11:25 οι πιλότοι των F-16 πλησιάζουν σε κοντινή απόσταση. Ο χειριστής του πρώτου F-16 διαπίστωσε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στο πιλοτήριο, ίσως λιπόθυμος, ενώ ο κυβερνήτης δε βρισκόταν στη θέση του. Στην οπτική επαφή τους, οι χειριστές των πολεμικών αεροσκαφών διαπίστωσαν ότι οι μάσκες οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους ήταν ενεργοποιημένες, ενώ διέκριναν ένα άτομο στο πιλοτήριο, το οποίο επιχείρησε ανεπιτυχώς να ανακτήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους.
Κατευθυνόμενο προς Εύβοια, σε κάποια στιγμή το αεροπλάνο έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου, ο οποίος είχε γνώσεις πιλότου, να προσπαθεί ανεπιτυχώς να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους.
Λίγα λεπτά αργότερα, τα καύσιμα του αεροπλάνου άρχισαν να τελειώνουν. Στις 11:50 σταμάτησε να λειτουργεί ο αριστερός κινητήρας, ενώ στις 12:00 σταμάτησε και ο δεξιός. Πέντε λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος, με τους 121 επιβαίνοντες συνετρίβη 2,5 χιλιόμετρα έξω από το Γραμματικό, σε ορεινή, μη κατοικημένη περιοχή.
Από την σφοδρή πτώση του αεροσκάφους, ξεσπά πυρκαγιά που παίρνει διαστάσεις και καίει τη γύρω δασική περιοχή.
Στις 12:51 κατέφθασαν στον τόπο του δυστυχήματος τα πρώτα ασθενοφόρα, και λίγο αργότερα πυροσβεστικά οχήματα.
Όταν η φωτιά τέθηκε υπό έλεγχο, άρχισε η περισυλλογή των νεκρών.