Κινέζοι influencers δέχονται μαζικά «πυρά» για αναρτήσεις σχετικά με επικίνδυνα ταξίδια ή επισκέψεις σε απομακρυσμένες περιοχές, μετά την πλημμύρα που σκότωσε επτά τουρίστες στην επαρχία Σετσουάν.
Η τραγωδία έλαβε χώρα στις 13 Αυγούστου, και πλην των επτά νεκρών, άλλοι εννέα τουρίστες τραυματίστηκαν. Βίντεο από το περιστατικό, που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο, δείχνουν τη στάθμη του νερού σε ένα ρέμα να ανεβαίνει γρήγορα, πριν παρασύρει τα θύματα, σε μερικά δευτερόλεπτα.
Στα social media πολλοί εκφράζουν την οδύνη τους για τις τραγικές απώλειες, ενώ το κρατικό μέσο ενημέρωσης Global Times επικρίνει τόνως τους influencers για την προώθηση περιεχομένου, που, όπως αναφερόταν, προμοτάρει τα επικίνδυνα ταξίδια χωρίς καμία σκέψη για την ασφάλεια των εμπλεκομένων.
«Τοποθετήθηκαν προειδοποιητικές πινακίδες και φράχτες με αλυσίδες και στάλθηκε ακόμη και προσωπικό ασφαλείας για να προειδοποιήσει τους επισκέπτες, αλλά τα μέτρα αυτά αποδείχθηκαν, ως επί το πλείστον, αναποτελεσματικά» αναφέρεται σε άρθρο γνώμης.
Στην κοιλάδα του Σετσουάν είναι συχνές οι πλημμύρες και κατολισθήσεις. Η περιοχή έγινε γνωστή ως τουριστικό αξιοθέατο μόνο λόγω των προωθητικών ενεργειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από influencers.
Τα «άγρια ταξίδια» είχαν αρχίσει από το 2020 και έγιναν ιδιαίτερα γνωστά από βιντεάκια στο Douyin - αντίστοιχο του Tik Tok - για αποδράσεις σε «μυστικά καταλύματα».
Σε μια εποχή που ο συμβατικός τουρισμός διαταράχθηκε συχνά λόγω των περιορισμών της Covid, τα «άγρια ταξίδια» αποτέλεσαν ένα βολικό υποκατάστατο των πιο παραδοσιακών διακοπών, επιτρέποντας στους κατοίκους της πόλης να απολαύσουν τη φύση, χωρίς να κάνουν μεγάλα ταξίδια και να εκτίθενται σε μεγάλα πλήθη.
«Είχα σχέδια να ταξιδέψω σε όλη τη χώρα όταν συνταξιοδοτηθώ, αλλά με όλους τους περιορισμούς της Covid στις μέρες μας, πρέπει να τα ματαιώσω, αφού δεν ξέρεις πότε θα βρεθείς σε καραντίνα στην πόλη προορισμού σου» είπε μία 55χρονη γυναίκα. Πλέον κάνει σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο μια ημερήσια εκδρομή στις ορεινές περιοχές γύρω από την πόλη της, στη νότια επαρχία Γκουανγκσί, με τους φίλους της και συνήθως μοιράζεται φωτογραφίες και βίντεο στον λογαριασμό της στο Douyin.
Η νέα ταξιδιωτική τρέλα έχει αυξήσει και τις αγορές σε υπαίθριο εξοπλισμό, με τον τομέα να υπερδιπλασιάζει τα κέρδη του μεταξύ 2014 και 2020.
«Όταν πρόκειται για γραφικά σημεία που δεν έχουν αναπτυχθεί εμπορικά και ενέχουν πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια, οι πλατφόρμες μέσων ενημέρωσης θα πρέπει να έχουν την υποχρέωση να εκδίδουν προειδοποιήσεις για την ασφάλεια και να παρακολουθούν το περιεχόμενο» δήλωσε στην Beijing Youth Daily ο Xu Guilin, συναιτέρος σε δικηγορικό γραφείο με έδρα το Πεκίνο.
«Όσοι δημοσιεύουν τέτοιο περιεχόμενο πρέπει, επίσης, να υπενθυμίζουν στο κοινό τους πιθανούς κινδύνους που ενέχει ένας προορισμός. Εάν όχι, οι πλατφόρμες και οι δημιουργοί θα πρέπει να έχουν ένα συγκεκριμένο μερίδιο ποινικής ευθύνης».
Σχεδόν όλες οι αναρτήσεις που προωθούν τα ταξίδια στην κοιλάδα έχουν διαγραφεί από το Douyin και εμφανίζεται μία ειδοποίηση ασφαλείας όσον αφορά σε σχετικές αναζητήσεις.
Δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι έχουν απενεργοποιηθεί λογαριασμοί χρηστών, αλλά όσοι τολμούν να αναρτήσουν σχετικό περιεχόμενο δέχονται έντονα και πολύ επικριτικά σχόλια.
Με πληροφορίες από Guardian