Μετά από έναν τραυματισμό στον στρατό, η Λιάνα Ρούπερτ είχε υποστεί τέσσερις κρίσεις επιληψίας και μία από αυτές είχε σαν αποτέλεσμα να σταματήσει στιγμιαία η καρδιά της. Ήταν όμως η τελευταία της κρίση που απασχόλησε τα διεθνή μέσα.
Συνέβη ενώ έπαιζε το ηλεκτρονικό παιχνίδι "Cyberpunk 2077" για λογαριασμό του Game Informer, λίγο πριν την επίσημητ κυκλοφορία του. Η Ρούπερτ υπέστη μία σοβαρότατη και δυνητικά απειλητική για τη ζωή της κρίση με έντονους σπασμούς και απώλεια συνείδησης. Όπως είπε η κρίση ξεκίνησε μετά από ένα σύντομο βίντεο του παιχνιδιού, στο οποίο ο χαρακτήρας που χειριζόταν φόρεσε ένα κράνος στο κεφάλι και ακολούθησαν έντονες εναλλαγές φωτός στην οθόνη.
«Χρειάστηκε πολλή ώρα για να ξαναβρώ την ομιλία και την αυτονομία μου. Δεν μπορούσα να περπατήσω για το υπόλοιπο της βραδιάς», λέει στην Washington Post.
Ορισμένα παιχνίδια και άλλες μορφές ψυχαγωγίας προειδοποιούν όσους είναι ευαίσθητοι σε τέτοια ερεθίσματα για το τι θα επακολουθήσει, ώστε να προστατευθούν αποστρέφοντας το βλέμμα τους. Όμως το "Cyberpunk 2077" δεν είχε τέτοια ειδοποίηση.
Όταν η Ρούπερτ έγραψε για την εμπειρία της, συγκέντρωσε το ενδιαφέρον σε παγκόσμια κλίμακα και, τελικά, βοήθησε να αλλάξουν οι ρυθμίσεις στο παιχνίδι. Η εταιρεία πίσω από το Cyberpunk 2077, CD Projekt Red, αντέδρασε στο άρθρο της Ρούπερτ με ανάρτηση στο Twitter λέγοντας πως εργαζόταν σε μία μόνιμη λύση.
Thank you for bringing this up. We’re working on adding a separate warning in the game, aside from the one that exists in the EULA (https://t.co/eXpPn73VSK). Regarding a more permanent solution, Dev team is currently exploring that and will be implementing it as soon as possible. https://t.co/lXFypnSit2
— Cyberpunk 2077 (@CyberpunkGame) December 8, 2020
Με email στην Washington Post, η επικεφαλής επικοινωνίας της CD Projekt Red στη βόρεια Αμερική, Στέφανι Μπάγιερ, δήλωσε ότι οι προγραμματιστές «προσάρμοσαν όλη την ακολουθία» των σκηνών, ώστε να εκμηδενιστεί ο κίνδυνος κρίσης επιληψίας.
Την ημέρα της επίσημης κυκλοφορίας, είχε προστεθεί και σχετική προειδοποίηση και μία ημέρα αργότερα «οι πιο προβληματικές σκηνές με τίτλο "εγκεφαλικός χορός" άλλαξαν με την βοήθεια ενός patch, ώστε να είναι ασφαλείς για τους παίκτες που υποφέρουν από κρίσεις επιληψίας ή έχουν κάποια μορφή φωτοευαισθησίας».
Η επιληψία πρόκειται για μία νευρολογική διαταραχή κατά την οποία, αφύσικη ηλεκτρική δραστηριότητα στο εγκέφαλο μπορεί να προκαλέσει σπασμούς, να βλάψει τις αισθήσεις και να οδηγήσει σε απώλεια συνείδησης. Σύμφωνα με τα στατιστικά στις ΗΠΑ, από κρίσεις επιληψίας πάσχει κάτι λιγότερο από το 4% των Αμερικανών ενώ περίπου το 3% εξ αυτών είναι φωτοευαίσθητα άτομα, που σημαίνει ότι οπτικά μοτίβα σε ορισμένες εντάσεις μπορούν να προκαλέσουν κρίση.
Ταινίες, σόου και ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι γνωστό ότι ευθύνονται για κρίσεις που είναι δυνητικά θανατηφόρες. Η επικεφαλής του τμήματος Φαρμακευτικής και Καινοτομίας του Ιδρύματος Επιληψίας, Δρ. Τζάκι Φρενς, υπενυμίζει πως οι επιληπτικές κρίσεις απασχόλησαν για πρώτη φορά το ευρύ κοινό το μακρινό 1997, όταν εκατοντάδες παιδιά υπέστησαν επιληπτικές κρίσεις κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου Pokémon που είχε προβληθεί στην Ιαπωνία.
Με πληροφορίες από Washington Post